خبرگزاری کار ایران

فعلا واردات دام ادامه دارد/ 600 هزار راس دام زنده وارد کشور می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۴۰۴۲۷

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: روزانه حدود ١٠ هزار رأس دام در استان کشتار خواهد شد و مجموع واردات تا پایان سال ٩٧ توسط کشتی ٩٠ هزار رأس خواهد بود. البته مجموع واردات دام زنده از تمام طرق ٦٠٠ هزار رأس خواهد بود که در کاهش قیمت و تأمین گوشت مورد نیاز جامعه موثر خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، احمدعلی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان امروز جمعه ٣٤ اسفند در حاشیه بازدید از تخلیه محموله ٥٠ هزار رأس دام زنده از کشتی در بندر چابهار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای تنظیم بازار در کشور و ارائه خدمت بهتر به مردم کشور و تامین پروتئین و گوشت کشور از حوزه دریا، هوا و زمین دام وارد کشور شده و این اولین محموله‌ای است که توسط کشتی و از حوزه دریایی در بندر چابهار تخلیه می شود.

وی افزود: روزانه حدود ١٠ هزار رأس دام در استان کشتار خواهد شد و مجموع واردات تا پایان سال ٩٧ توسط کشتی ٩٠ هزار رأس خواهد بود. البته مجموع واردات دام زنده از تمام طرق ٦٠٠ هزار رأس خواهد بود که در کاهش قیمت و تأمین گوشت مورد نیاز جامعه موثر خواهد بود.

موهبتی در ادامه تصریح کرد: ما دو نقطه اوج مصرف گوشت در ایام عید نوروز و ماه رمضان را داریم که با این گوشت جوابگو خواهیم بود. با وجود بارندگی های اخیر دام داخلی هم افزایش خواهد داشت و مراتع آماده استفاده دامداران شده است.

استاندار سیستان و بلوچستان تاکید کرد: در تنظیم بازار در زمینه واردات بحث های بسیاری شد و مقرر شد تا زمانی که دام داخلی به بازار نیاید واردات ادامه خواهد داشت. در زمان های گذشته این دام خارج از کشور کشتار می شد و ارزش افزوده و اشتغال آن در خارج از کشور بود بنابراین دولت تصمیم گرفت دام را به صورت زنده وارد کند و هم بازار اشتغال و ارزش افزوده را به داخل کشور بیاورد.

وی افزود: در استان سیستان و بلوچستان ١٤ کشتارگاه مجهز و ٢٥ مجموعه بسته بندی و ١٥٥٠ دامداری بزرگ وجود دارد که هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی در این مجموعه ها انجام شده است و با این واردات دام برای ١٥ هزارنفر اشتغالزایی خواهد شد. مهمتر از آن این است که بستر سرمایه گذاری را پس از کشتار گاه در حوزه پوست و ... به وجود خواهد آورد.

موهبتی در رابطه با قاچاق دام عنوان کرد: در حال حاضر قاچاق دام در این استان نیست اما در شرایط تلاطم بازار خروج دام از کشور را داشتیم اما در حال حاضر نه خروج و نه ورود دام قاچاق را از مرز این استان داریم. هرچه دام وارد می شود بر اساس ثبت سفارش بوده و کنترل بهداشتی و گمرکی انجام شده است.

وی افزود: تمام دام وارداتی از این بندر در همین استان کشتار می شود و از آنجایی که گوشت تنظیم بازاری به این استان ارسال نشد ٢٠ درصد از گوشت این دام در داخل استان توزیع می شود و حدود ٨٠ درصد از آن با مدیریت تنظیم بازار به استان های دیگر ارسال می شود.

موهبتی در ادامه تقریح کرد: ما به منظور تامین بازار حدود ٢٠ هزار رأس گاو و گوساله، ٥٥٠٠ نفر شتر، حدود ٣ هزار رأس دام سبک و ٨ هزار تن گوشت را به کشور وارد کردیم و این روند ادامه خواهد داشت. اگر این روند ادامه یابد در تامین بازار داخلی مشکلی نخواهیم داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به خروج دام از مرز این استان گفت: در یازده ماه گذشته حدود ٢هزار و ٧٠٠ رأس دام از مرزهای این استان از کشور خارج شده است. این قاچاق هم به کشورهای حوزه خلیج فارس و هم افغانستان و پاکستان ارسال شده است.

موهبتی با اشاره به توسعه سواحل مکران تاکید کرد: همه زیرساخت‌های مورد نیاز برای توسعه سواحل مکران در حال فراهم شدن است و با توجه به این‌که بندر چابهار فعلا از تحریم‌ها معاف شده، سواحل مکران دارای ۱۵۰۰ کیلومتر ساحل است که ۷۵۰ کیلومتر آن در ایران و بقیه در کشور پاکستان قرار دارد که امیدواریم این دو ساحل به موازات همدیگر در همکاری بین دو کشور توسعه پیدا کنند.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برای بندر اصلی چابهار یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری تاکنون انجام شده و هم‌چنان در حال توسعه سرمایه‌گذاری و فاز یک توسعه این بندر به زودی آماده می‌شود، ولی ۱۴ مجموعه بندر صیادی، اسکله صیادی نیز در آینده آماده می‌شود.

وی افزود: ۷۰ درصد تن‌ماهیان کشور و ۳۷ درصد صید ماهیان از چابهار تأمین می‌شود.

موهبتی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: البته غیر از آن، اسکله‌های پرورش ماهی در قفس در محیط دریا تاکنون ۲۰۰ هزار مترمربع در برنامه‌ریزی قرار دارد که تاکنون ۲۰ هزار هکتار زمین برای پرورش میگو، برنامه‌ریزی شده که ۸۰۰۰ هکتار آن در مرحله اجرا قرار دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به این نکته که برنامه ایجاد 10 هزار هکتار کشت گلخانه‌ای با استفاده از شیرین‌سازی آب دریا و آب پشت سدها در استان سیستان و بلوچستان را داریم، اذعان داشت: در کشورهای حاشیه خلیج فارس سالانه ۳۷ هزار مترمکعب آب دریا با میزان شوری بالا شیرین می‌شود، درحالی‌که شوری آب در سواحل مکران نصف آب در خلیج فارس است.

وی با اشاره به نیاز به سرمایه‌گذاری در ۵۰۰۰ هکتار سواحل دریایی در چابهار گفت: استان سیستان و بلوچستان از نظر سرمایه‌گذاری مستعد و آماده پذیرش سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است.

موهبتی در رابطه با حضور هندی‌ها در سواحل مکران گفت: طی تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین ایران، افغانستان و هند شرکت‌های هندی در قراردادهای اپراتوری بندر چابهار حضور دارند و این‌گونه نیست که سواحل مکران به هندی‌ها واگذار شده باشد، بلکه بر اساس تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاران هندی مشارکت می‌کنند و در حوزه اپراتوری بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آن‌ها می‌توانند حتی برای احداث راه‌آهن و بزرگر‌اه نیز سرمایه‌گذاری کنند.

موهبتی گفت: سرمایه‌گذاران هندی تاکنون ۸۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در چابهار و سواحل مکران در قالب قراردادهای اپراتوری انجام داده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز