خبرگزاری کار ایران

شریعتمداری در دفاع از برنامه‌های خود:

از سوال هیچ نهاد و نماینده‌ای عبور نخواهم کرد/ فرصت‌های برابری را در اختیار زنان و مردان قرار می‌دهم

asdasd
کد خبر : ۶۸۵۷۱۲

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد:چندین بار از مجلس رای اعتماد گرفتم من سوال، تحقیق، تفحص، استیضاح، بازدید دوره‌ای را مهم می‌دانم و به آن احترام می‌گذارم من اینها را به عنوان مظاهر شکوه و مردمسالاری نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانم و از سوال هیچ نهاد و نماینده‌ای عبور نخواهم کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دفاع از برنامه‌های خود گفت: شما اکنون می‌خواهید در مورد وزارتخانه‌ای تصمیم بگیرید که اجتماعی‌ترین نهاد کشور است و در عین حال یک نهاد بسیار مهم اقتصادی است. نیمی از جمعیت کشور ما از اعضای اصلی صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی در حوزه ماموریت وزارت کار هستند. رسیدگی به امور کارگران به عنوان قشر مولدی که تمام هم و غمش تولید و تلاش است رسیدگی به کسانی که به استضعاف کشیده شده‌اند زنان، معلولان، فقرا و قربانیان آسیب‌های اجتماعی باعث شده که این وزارتخانه در حوزه مسائل اجتماعی دارای وظایف سنگینی باشد. تصمیم در مورد این وزارتخانه در واقع تصمیم در مورد بخشی از اقتصاد یعنی اقتصاد تعاون است که مورد غفلت واقع شده است.

وی در ادامه گفت: تعاون یک فرهنگ در جامعه اقتصادی کشور است و بخشی از نظام اقتصادی کشور ما بر مبنای قانون اساسی است که اگر مورد اهتمام واقع شود، بخشی از مشکلات امروز کشور را راهکار خواهد بود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: تصمیم در مورد این وزارتخانه تصمیم در مورد نهادی است که ودیعه تمام بیمه‌شوندگان در آن قرار دارد. این نهاد امروز به عنوان یک پیشگام می‌تواند در اقتصاد کشور عمل کنند.

شریعتمداری تصریح کرد: من باید از وزارت صمت به وزارت کار پلی بزنم و برای این مساله لازم می‌دانم که نکاتی را بگویم من چندین بار از مجلس رای اعتماد گرفتم من سوال، تحقیق، تفحص، استیضاح، بازدید دوره‌ای را مهم می‌دانم و به آن احترام می‌گذارم من اینها را به عنوان مظاهر شکوه و مردمسالاری نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانم و از سوال هیچ نهاد و نماینده‌ای عبور نخواهم کرد.

وزیر پیشنهادی کار در خصوص جلسه‌ای که حدود یک ماه پیش قرار بود در مجلس برای آن حاضر شود اما نیامده بود، اظهار داشت: اگر در آن جلسه حاضر نشدم به خاطر سفری بود که شب قبل آن به ناحیه‌ای سیل‌زده در استان مازندران داشتم. در سفر وقتی از جلسه اطلاع یافتم بلافاصله با هیئت رئیسه مجلس تماس گرفتم در آن زمان آقای لاریجانی در سفر بودند و با آقای مطهری در این خصوص صحبت کردم. آقای مطهری بر اساس مشورت با آقای لاریجانی در پاسخ به آمادگی من برای حضور در جلسه گفت ما قرار است درباره تغییراتی تصمیم بگیریم که شما با کمیسیون مربوطه صحبت کنید تا سوالات مربوط به استیضاح آقای آخوندی و شریعتمداری را مدیریت کنند و من قرار است این را به هیئت رئیسه کمیسیون صنایع منعکس کنم. من متقاعد نشدم و مجددا با آقای امیری تماس گرفتم آقای امیری هم همین مطالب را از آقای مطهری پاسخ شنیدند با آقای پزشکیان نیز تلفنی صحبت کردم و همین جواب‌ها را شنیدم.

شریعتمداری در ادامه افزود: از همه کسانی که در اینجا به عنوان مخالف حاضر شدند و از سوابق من گفتند، تشکر می‌کنم. مطالب بسیار کارشناسانه و ارزشمندی در بین آنها بود البته برخی از مطالب مطروحه در حیطه وظایف من نبود و به حیطه سابق وزارت کار برمی‌گردد. از آقای شهاب نادری می‌خواهم تا مستندات‌شان را به من بدهند تا من به مسائل و پرسش‌های ایشان پاسخی درخور در آینده بدهم من خودم به عنوان یک ایرانی وقتی می‌شنوم پستی در این وزارتخانه خرید و فروش می‌شود، تنم به لرزه می‌افتد بنابراین آقای نادری اطمینان داشته باشد که اگر یک مورد از مسائلی که ایشان گفتند واقعیت داشته باشد، من حتما رسیدگی خواهم کرد و به دستگاه قضا در این زمینه رجوع خواهم نمود.

وی افزود: من همیشه اهل برنامه‌ریزی بودم اما باید این را لحاظ کرد که ما در دوران شروع دولت دوازدهم نیستیم. ما قوانین بالادستی داریم مثل سیاست‌های کلی نظام که به تصویب مقام معظم رهبری رسیده است و به وزارت کار ابلاغ شده است. علاوه بر آن نمایندگان ملجس در یک کار متراکمی قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه را تصویب و ابلاغ کردند این قانون هم یک سند بالادستی است. رئیس‌جمهور نیز برنامه گام دوم را ابلاغ کرده‌اند ۲۴ میلیون مردم به این برنامه رای دادند علاوه بر آن رئیس‌جمهور در حین ابلاغ خود به آقای علی ربیعی وزیر سابق کار نکات لازم را در ۱۶ بند به ایشان اعلام کردند و در قالب آن برنامه‌ای به نمایندگان مجلس ابلاغ شده است لذا ما در آغاز کار نیستیم برنامه موجود را گرفتیم بر پایه تغییرات در فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اخیر کشور آنها را تغییر دادیم قطعا بخشی از این تغییرات در این برنامه‌های کنونی به خاطر تغییرات در فضاهای یاد شده است.

وی تاکید کرد: ما به اصل ۲۹ قانون اساسی پایبند هستیم اصلی که تاکید دارد برخورداری از تامین اجتماعی فراگیر آن یک راهبرد برای تحقق عدالت اجتماعی است از نظام تامین اجتماعی باید صیانت شود و این حمایت باید با حمایت خود دولت همراه باشد. به علاوه ما یک منشوری را تهیه کردیم تحت عنوان منشور ارائه خدمات جدید در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. قطعا در اجزای این وزارتخانه این منشور به کار گرفته خواهد شد. اولین اصلی که در این منشور به آن اشاره شده اصل شفافیت و مبارزه با فساد در همه شئون این وزارتخانه است.

محمد شریعتمداری با بیان اینکه تمام اعضای هیات مدیره زیر مجموعه‌هایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به صورت اینترنتی روی وب سایت خودمان معرفی می‌کنیم، گفت: خواهان ایجاد شفافیت هستیم این گونه است که می‌توانیم با فساد برخورد کنیم مفهوم حکمرانی خوب این است.

وی افزود: همزمان باید الکترونیکی کردن موفقیت‌ها را مورد توجه قرار دهیم در وزارت صنعت، معدن تجارت هم تمام معاملات با سیستم الکترونیکی ثبت شده است در راستای عمل به سیاست‌های شفاف‌سازی، سامانه جامع تجارت را در وزارت صنعت و معدن تجارت راه‌اندازی کردیم و توانستیم به لطف الهی خدماتی انجام دهیم که به زودی نمایشگاهی از آن افتتاح می‌شود نمایندگان مجلس می‌توانند خدماتی را که ارائه کردیم ببینند. آقای رحمانی هم به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن تجارت این اقدامات را تایید می‌کند.

شریعتمداری ادامه داد: اگر درون یک دستگاه اجرایی فساد اتفاق می‌افتد باید با آن فساد برخورد کنیم ما باید رویکرد رشدی در قبال شفاف‌سازی اجراییات خود داشته باشیم چراکه از ما انتظار دارند که با فساد برخورد کنیم.

شریعتمداری با اشاره به مواردی که در خصوص ثبت سفارش واردات خودرو به صورت غیر قانونی گزارش شده بود، گفت: چند وقت پیش شنیدیم که عده‌ای به صورت غیرقانونی وب سایت ثبت واردات خودرو را دستکاری کردند من بلافاصله اطلاع یافتم، حراست مجموعه را مامور تحقیق کردم برای ما پس از بررسی تاریخ‌هایی که سفارش ثبت شده و تاریخی که واردات خودرو به صورت کلی توسط وزیر وقت ممنوع شده بود مشخص شد تخلفاتی انجام شده است. از ۱۰ هزار آیتم ثبت سفارش در ۶۴۸۱ مورد دسترسی‌های غیر مجاز صورت گرفته است اولین کسی بودم که با این تخلف برخورد کردم و آن را گزارش دادم اما آن را علنی نکردم چرا که مقام معظم رهبری گفته است ای کاش که کمتر می‌گفتیم و بیشتر عمل می‌کردیم.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه ارکان سازمان های استانی وزارت صنعت و معدن و تجارت را که درگیر فساد بودند برکنار کردند گفت: من ان را انعکاس ندادم چرا که اعتقاد داشتم باید بیشتر عمل کرد تا حرف زد.

شریعتمداری با بیان اینکه اصل شایسته‌سالاری برای انتخاب مدیران وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بکار می‌گیرم، گفت: ترتیباتی در این خصوص اتخاذ کرده‌ایم ضمن این‌که نگاه من این است که باید فرصت‌های برابری را در این وزارتخانه در اختیار زنان و مردان قرار دهیم تا تبعیضی در این زمینه وجود نداشته باشد. به هر صورت من می‌خواهم شایستگان بر صندلی‌های مدیریت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بنشینند چراکه این وزارتخانه با حق الناس سرکار دارد.

شریعتمداری افزود: چیزی که باید مورد توجه ما باشد موضوع قومی‌گزینی مدیران است طبیعتا در استان هرمزگان شایستگانی وجود دارند که باید به انتصاب آنها توجه داشت نه اینکه سراغ مدیرانی برویم که از تهران و استان‌های دیگر به هرمزگان می‌روند من این سیاست را در ۱۲ واحد استانی وزارت کار اعمال می‌کنم در ضمنا سن مدیریت در مجموعه ما باید ۱۰ سال کاهش یابد که این کار کاملا عملیاتی می‌شود.

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه انتقالش از وزارت صنعت، معدن و تجارت به وزارت کار رای رییس‌جمهوری بوده است، گفت: نظر من ادامه فعالیت در آن وزارتخانه بوده است اما به هر حال رییس‌جمهوری تشخیص دادند که من به اینجا منتقل شوم.

شریعتمداری با بیان اینکه نمایندگان از این تشخیص برخوردار هستند که چه کسی صلاحیت حضور در چه وزارتخانه‌ای را دارد، گفت: از اینکه در وزارت کار با رای نمایندگان حضور خواهم یافت استفاده می‌کنم و رای آنها را به خود جلب می‌کنم حالا چه آنها که مخالف من هستند و چه موافق من فرقی ندارد من خود را ملزم به پاسخگویی به هر دو گروه می‌دانم چرا که ما هم رای موافقان را می‌خواهیم و هم رای مخالفان .

شریعمتداری با بیان اینکه اصل حاکم بر وزارت کار سه جانبه‌گرایی است، گفت: باید در همه امور به سه جانبه‌گرایی باز گردیم چرا که قانون این را از ما خواسته است دراین  راستا تلاش می‌کنم که اعضای هیات امنا سازمان تامین اجتماعی را برابر کنیم یعنی به اعضای سه عضو از گروه کارگری ، سه عضو از گروه کارفرمایی و سه عضو از دولت وجود داشته باشد نه اینکه سهم دولت بیشتر از دو گروه دیگر باشد این کار را در شورای عالی تامین اجتماعی و هیات امنا دنبال کنیم این گونه بازدهی سرمایه بالا می‌رود و دارایی‌ها به صاحبان کار می‌رسد .

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه باید نظام بنگاهداری در وزارت کار برکنده شود، گفت: من مقاومت‌هایی که در مقابل برافتادن بنگا‌هداری می‌شود را می‌دانم اما باید مدیریت را از مدیرانی که بنگاه‌ها را در اختیار دارند بگیریم و به سازمان‌های بیرونی بدهیم در این راستا می‌توانیم از کمک سازمان خصوصی‌سازی بهره بگیریم.

شریعتمداری با بیان اینکه پیش‌بینی پرداخت مطالبات سازمان تامین اجتماعی در قالب تهاتر بدهی اقدامی موثر در این مقطع از بحران پیش روی سازمان تامین اجتماعی است، گفت: سازمان تامین اجتماعی بین ۱۳۰ تا ۱۸۰ هزار میلیارد تومان مطالبات دارد از همین رو از آقای لاریجانی تشکر می‌کنم که قانونی را در مجلس وضع کردند که بر مبنای آن ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تامین اجتماعی در قالب تهاتر اموال پرداخت می‌شود این گونه قدرت عملیاتی سازمان تامین اجتماعی به میزان ۳۰ درصد جبران می‌شود.

وی در پایان با اشاره به انتقاداتی که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دربحث اشتغالزایی وجود دارد، گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسئول هماهنگی‌های سیاست بالادستی در حوزه اشتغال است من با توجه به میانبرهایی که در راستای سیاست‌های رشد ۸ درصد وجود دارد به بحث اشتغال ورود می‌کنم البته اگر میانبرهای که تعریف کردیم جواب ندهد سراغ میانبرهای دیگر می‌رویم .

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز