کد خبر: 636847 A

کلاته:

دستیابی به بازارهای بین‌المللی تنها از طریق شرکت در نمایشگاه‌های خارجی خلاصه نمی شود و تولید کنندگان داخلی برای فروش محصولات خود در خارج از مرزها باید از فضای مجازی حرفه ای استفاده کنند.

به گزارش ایلنا، احمد کلاته کارشناس IT  و مشاور بازاریابی دیجیتالی با بیان این مطلب اظهار داشت: بازاریابی اینترنتی دریایی از شیوه ها و راهکارهای مختلف است و کشورهای توسعه یافته، امروزه حجم عظیمی از محصولات خود را با تکیه بر همین روش ها به فروش می رسانند. درحالی که تولیدکنندگان داخلی کشورمان همچنان به صورت سنتی محصولات خود را معرفی و عرضه می‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر چه طی چند سال اخیر بسیاری از محصولات در شبکه های اجتماعی معرفی و تبلیغ می شود ولی این امر باعث جهش صادرات نشده چرا که اولا تولید کنندگان، استراتژی تجاری ضعیفی در این حوزه دارند و ثانیا عرضه کنندگان به شکل ابتدایی از ابزارهای آنلاین در تجارت استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد:  واقعیت این است که بسیاری از فعالان اقتصادی به لایه های مختلف ابزارهای آنلاین کم توجه هستند به طور نمونه چند درصد از تولیدکنندگان داخلی برای نشانه گیری بازارهای جهانی از بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی، سئو، تبلیغات اینترنتی و غیره استفاده می ‌کنند؟! اگر به وب سایت ها، شبکه های اجتماعی و فعالیت سئو این تولیدکنندگان دقت شود در خواهیم یافت که اغلب محتواها به زبان فارسی است و تنظیم محتواها و تبلیغات آنها نشانی از روند فعالیت صادراتی ندارد.

کلاته ادامه داد: البته معرفی محصول به زبان دیگر به تنهایی درهای بازارهای بین المللی را به سوی هیچ تولیدکننده ای باز نمی کند بلکه باید تبیین، تدوین و شناخت علایق و سلایق گروه هدف در کشور مورد نظر مورد توجه قرار گیرد و محصول را با ذائقه روزمره آنها تعریف و معرفی کرد، درحالی که نوع تبلیغات و بازاریابی اینترنتی ما اغلب در خارج از مرزها مدل تحمیلی است! یعنی تصور می کنیم که چون فرش، زعفران، پسته همین که تولید ایران است باید همه مشتریان خارجی هیجان زده شوند درحالی که کاربر زمانی علاقمند به سفارش محصول می شود که جنس ایرانی را به ذائقه خود نزدیک ببیند.

وی با بیان اینکه بازاریابی در بستر اینترنت بی تردید در قلب مشتری خارجی نفوذ خواهد کرد افزود: بازاریابی دیجیتال بصورت کاملا هدفمند انجام می شود در حالی که بازاریابی آفلاین و یا سنتی از هدفمندی بسیار کمی برخوردار است. به طور نمونه در بازاریابی دیجیتال شما می‌توانید پیام تبلیغاتی خود را به کسانی نشان دهید که به دنبال کالا و خدمات شما هستند، ضمن اینکه بازاریابی دیجیتال به طور دقیق قابل تحلیل است که این امر می‌تواند اطلاعات ارزشمندی در اختیار تولیدکننده قرار دهد.

وی اضافه کرد: تولیدکنندگان داخلی می توانند از طریق بازاریابی مجازی دریابند که از کدام شیوه تبلیغاتی و بازاریابی خود بیشترین نتیجه را گرفته اند و یا چند نفر تبلیغات آنها را دیده‌، کلیک کرده‌ و در نهایت به چه میزان از خرید کرده‌اند. این امر می تواند گلوگاه های استراتژی بازاریابی را نشان دهد همچنین باید توجه داشت که بازاریابی دیجیتال نسبت به شیوه های سنتی بسیار ارزان‌تر و بازدهی آن بسیار بیشتر است. بنگاه های اقتصادی باید بدانند که می‌توان با بهینه سازی یک وبسایت، بدون هزینه و بصورت رایگان مشتریان کاملا هدفمند را جذب کنند.

احمد کلاته در پایان خاطر نشان کرد: واقعیت این است که شرکت‌های بی شماری در آن سوی مرزها به دلیل کیفیت و ارزان بودن مشتاق کالاهای ایران هستند. آنها برای پیدا کردن تامین کننده ابتدا در اینترنت جستجو می‌کنند ولی از آنجایی که تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما حضور بسیار کمرنگی در فضای مجازی دارند، در نتایج جستجوی آنها قرار نمی‌گیرند و معتقدم اگر شرکت‌های ایرانی به کسب و کار اینترنتی و بازاریابی دیجیتال خود توجه کنند و به صورت حرفه‌ای و با استراتژی مدون محصول خود را به بازارهای جهانی معرفی کنند نتایج بسیاری برای صادرات به دست خواهند آورد.

 

تجارت زعفران فضای مجازی کسب و کار فعالان اقتصادی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر