خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به ایلنا:

سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور رونمایی شد/ قراردادهای اجاره سامانه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند/ ٢٠ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۰۶۰۸

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: قراردادهای اجاره در این سامانه به هیچ وجه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند و مردم نگران این موضوع نباشند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، هادی عباسی در نشست خبری امروز با رونمایی از سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور با بیان اینکه اصولاً در روابط اجتماعی و اقتصادی قرارداد نقش تعیین کننده دارد و مبتنی بر قرارداد وارد قرار و رابطه اجتماعی و اقتصادی می‌شوند، اظهار داشت: کشورهای پیشرفته هستند که قرارداد پیشرفته داشته باشند. 

وی افزود : در عصر حاضر وارد هوشمندی قرارداد شده‌ایم  و یک روند جهانی هستیم و در بحث نوع قراردادها وارد قراردادهای مردمی و p&p است و امروز سامانه معاملات املاک و مستغلات با این رویکرد و این قالب قرارداد رونمایی می‌شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه این سامانه توسط موسس دانش بنیان طراحی شده است، گفت: نحوه ثبت قرارداد اجاره به این گونه است، افراد مبتنی بر درگاه دولت هوشمند وارد سامانه می‌شوند و ابتدا موجر قرارداد را ثبت و فرم را پر و پس از آن مستاجر به ثبت قرارداد در سامانه اقدام می‌کند. 

وی افزود: هر یک از دو طرف باید یک شاهد معرفی کنند و شماره موبایل ثبت و رمز یکبار مصرف برای شاهد ارسال و شماره ثبت می‌شود و کد رهگیری رسمی با بارکد صادر می‌شود و قابل استعلام گیری است.

معاون امور مسکن و ساختمان گفت: راه اندازی آزمایشی این سامانه صورت گرفته و ١١٠٠ قرارداد اجاره ثبت شده و امروز به صورت رسمی رونمایی است و این سامانه در تمام ایام حتی تعطیل به صورت شبانه روزی فعال است. 

عباسی تاکید کرد : در کنار این سامانه، سامانه مشاوران املاک پابرجا است و افراد از هر دو طریق می‌تواند ورود کنند و کد رهگیری بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه با راه‌اندازی این سامانه مشاوران املاک جمع نخواهند شد، اظهار داشت: مشاوران املاک خدمات مختلفی ارایه می‌دهند و بهم رسانی و پیدا کردن دو طرف قرارداد از خدمات مشاوران املاک است و هیچ وقت مشاوران املاک جمع آوری نمی‌شوند. مشاوران املاک در دنیا از دعوای حقوقی دو طرف قرارداد جلوگیری می‌کند و ما هم در آینده مشاوران املاک حرفه‌ای خواهیم داشت و فضا رقابتی‌تر خواهد شد.

عباسی در پاسخ سوال که اگر بین طرفین مشکلی ایجاد شود هر یک طرف برای رفع مشکل به کجا مراجعه خواهند کرد، گفت: همین الان هم اگر مشکلاتی پیش آید هم مشاوران املاک به آن ورود نمی‌کند و طرف قرارداد به دستگاه قضایی مراجعه می‌کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ سوال ایلنا مبنی بر اینکه آیا بندهای قرارداد در این سامانه ثابت است یا هر یک از طرف می‌تواند بند و موضوعی را به آن اضافه کنند، تاکید کرد: بندهای قرارداد سامانه ثابت است اما بندهای قابل ویرایش هم وجود دارد و دو طرف قرارداد می‌توانند بندهایی به قرارداد اضافه کنند. 

عباسی در سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه مشاوران املاک هم مدعی هستند صدور کد رهگیری رایگان بوده، گفت: این گونه نیست و صدور کد رهگیری از سوی مشاوران املاک رایگان نبوده اما پس از راه‌اندازی این سامانه مشاوران املاک هم اخیرا کد رهگیری را به طور رایگان صادر می‌کنند. 

وی در پاسخ سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه معمولا در قراردادهای اجاره دو طرف از سوی مشاوران املاک به هم معرفی می‌شوند و شرط این هم رسانی عقد قرارداد در بنگاه است از این رو به نظر نمی‌رسد این سامانه برای قراردادهای جدید اجاره به کار بیاید و بیشتر متوجه موارد تمدید قرارداد می‌شود، گفت: این سامانه فرصت اقتصادی برای افراد ایجاد می‌کند و ممکن است که دو طرف قرارداد همکار و همسایه هم باشند و به توافق می‌رسند و بدون نیاز به مراجعه به بنگاه قرارداد منعقد می‌شود و این قرارداد رسمی است و کد رسمی صادر می‌شود. 

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: قراردادهای اجاره در این سامانه به هیچ وجه مشمول مالیات جدید نمی‌شوند و مردم نگران این موضوع نباشند.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا درباره اینکه آمار جدید و به روز شده از تعداد مستأجران در کشور وجود دارد، گفت: برآورد این است که ۶ میلیون خانوار مستاجر هستند به عبارت دیگر ٢٠ میلیون نفر در کشور مستاجر هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز