خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

کاهش ۲۵ درصدی عرضه ارز پتروشیمی‌ها در فروردین/ افت صادرات اوره و متانول به خاطر قطعی گاز

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۲۱۶

دبیر کل انجمن کارفرمائی صنایع پتروشیمی ایران با بیان اینکه صادرات اوره و متانول به خاطر قطعی گاز ۲.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده، گفت: مبلغ ارزی این افت صادرات ۷۰۰ میلیون دلار است و اینها باعث شده ما نسبت به فروردین سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش عرضه ارز داشته باشیم.

احمد مهدوی‌ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، عدم بازگشت ارز از سوی پتروشیمی‌ها را تکذیب کرد و گفت: کسانی که این موضوعات را مطرح می‌کنند به آمار بانک مرکزی، گمرک و ارزی که پتروشیمی‌ها وارد کشور کرده‌اند، مراجعه کنند.

وی افزود: ما سال گذشته فقط ۱۴ میلیارد دلار به نیما ارز دادیم، سوال اینکه کدام صنعت تا به این اندازه ارز وارد کشور کرده است؟ کدام صنعت تا به این حد در اقتصاد کشور نقش داشته است؟

دبیر کل انجمن کارفرمائی صنایع پتروشیمی ایران عدم بازگشت ارز از سوی پتروشیمی‌ها را فرافکنی دانست و اظهار داشت: گفته می‌شود که ارز در فروردین کاهش پیدا کرده است، علت آن کاهش قیمت‌های جهانی و عرضه بیشتر محصولات پتروشیمی در بورس کالا است که به خاطر ارز ۲۸۵۰۰ تومانی مرتب خریداری و حتی رقابت می‌شود، بنابراین وقتی فشار وارد می‌کنند که به جای صادرات باید بیشتر در بورس کالا عرضه شود صادرات کم می‌شود و این باعث شده ۳۰ درصد نسبت به اسفندماه و فروردین سال گذشته کالای بیشتری به بورس عرضه کرده و در نتیجه ارز کمتری هم حاصل کنیم.

وی با بیان اینکه صادرات اوره و متانول به خاطر قطعی گاز ۲.۵ میلیون تن کاهش پیدا کرده، خاطرنشان کرد: مبلغ ارزی این افت صادرات ۷۰۰ میلیون دلار است و اینها باعث شده ما نسبت به فروردین سال قبل ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش عرضه ارز داشته باشیم، اما اینکه گفته می‌شود ارز را بر نمی‌گردانیم کذب محض، خلاف و ظلم است.

مهدوی‌ابهری درباره وضعیت صادرات نیز بیان داشت: ما افزایش صادرات داشتیم اما اکنون به خاطر اینکه بورس کالا دائم فشار وارد می‌کند که کالای بیشتری به بورس عرضه کنیم ارقام ما کاهش می‌یابد، در این بین این سوال مطرح است که آیا کالاهایی که ما با ارز ۲۸۵۰۰ تومان به بورس کالا تحویل می‌دهیم را با همان نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومانی به مردم می‌دهند؟ آیا کنترلی روی این روال وجود دارد؟ قطعا خیر، بنابراین عرضه ما در بورس نتیجه‌ای ندارد، زیرا یا قاچاق می‌شود و یا با قیمت گزاف به‌فروش می‌رسد و در سفره مردم هیچ اثری ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز