خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر راه و شهرسازی:

جمعیت درگیر بافت فرسوده به ٢٢ میلیون نفر رسید/ جزییات تخفیفات و مشوقات نوسازی بافت فرسوده

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۱۵۷۸

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: براساس آمار سال ٩۵ جمعیت ١٩.۵ میلیون نفر در بافت فرسوده مستقر هستند که برآورد می‌شود این آمار در سال ١۴٠١ به ٢٢ میلیون نفر برسد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، محمد آیینی در نشست خبری امروز با اشاره به گسترده بافت فرسوده در کشور اظهار داشت: براساس آمار سال ٩۵ جمعیت ١٩.۵ میلیون نفر  در بافت فرسوده مستقر هستند که برآورد می‌شود این آمار در سال ١۴٠١ به ٢٢ میلیون نفر برسد. 

وی با بیان اینکه ٣٠ درصد جمعیت شهری در بافت فرسوده ساکن هستند ، ادامه داد : یک سوم جمعیت شهری در بافت فرسوده حاضر هستند و در حال حاضر  ٢ میلیون و ۶٨٠ هزار واحد هیچ سازه‌ای ندارند و این سقف‌های لرزان در معرض خطرات بلایای طبیعی مانند زلزله قرار دارند و بسیار خطر پذیر هستند. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد: واحدها در بافت‌های فرسوده از لحاظ ویژگی‌های نفوذناپذیری و ریزدانگی مستعد بحرانی‌ترین خطرات هستند. 

آیینی افزود : از زمان آغاز نوسازی بافت های فرسوده یعنی از سال ٨۴ تا به سال ۱۴۰۰ حدود ٢٢٠ هزار از واحدها در بافت فرسوده تخریب شده‌اند و به جای آن ٧٢٠ هزار واحد جدید ساخته شده‌است. 

وی با بیان اینکه با حجم بالایی از واحد‌ها در بافت فرسوده مواجه هستم و برای بهبود شرایط چاره‌ای جز مردمی ‌سازی اجرای نوسازی بافت فرسوده نداریم، گفت: باید به جریان نوسازی سقف‌های لرزان شتاب ببخشیم و موضوع این است که اقشار ساکن این بافت، از اقشار کم درآمد جامعه هستند و از سوی دیگر به دلیل شرایط این بافت، ورود انبوه سازان و سرمایه‌گذاران به این بافت‌ها و مناطق به صرفه نیست و نسبت به سایر مناطق مرغوبیت لازم را ندارند و از این رو انبوهسازان رغبتی به سرمایه‌گذاری در این مناطق را ندارند، از این یک بسته تشویقی برای نوسازی بافت‌های فرسوده تدوین و ابلاغ کرده‌ایم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزییات طرح تشویقی گفت: اولین موضوع کاهش هزینه‌های غیر ساختمانی بوده و در این اقدام تخفیفات ۵٠ درصدی برای صدور پروانه، انشعابات و ... در نظر گرفته شد و این تخفیفات به طور میانگین در سطح کشور هزینه تمام شده ساخت را در هر مترمربع تا ۵٠٠ هزار تومان کاهش می‌دهد. 

وی ادامه داد: از دیگر مشوقات تسهیلات بانکی است به طوریکه هر واحدی که سرمایه گذاری به تامین مالی اضافه کند به همان اندازه بانک هم آورده خواهد داشت و تسهیلات هم ارزان قیمت خواهد بود. 

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: مشوق سوم بحث اسکان موقت برای متقاضیان نوسازی بافت فرسوده هستم و از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده اجرای طرح کلید به کلید است. بسته پنجم هم مشوق های شهرسازانه و کالبدی بوده به این معنا که وابسته به اعتبارات نبودیم و مشوق‌هایی از جنس تراکم و سطح اشغال در نظر گرفته‌ایم. 

آیینی در توضیح هر یک از مشوق‌ها تاکید کرد: واحد‌های کمتر از ۵٠ متر نباید در طرح نوسازی بافت فرسوده رها شوند و مشوق‌هایی برای واحد‌های تجمیعی که به بیشتر از ۵٠ متر می‌رسد ابلاغ شده همچنین به واحد‌های ١۵٠ متر و ٢٠٠ متر یک پارکینگ رایگان داده می‌شود و همچنین با پارکینگ کامل امکان نصب درب دوم را هم خواهند داشت.

وی افزود: از دیگر مشوق‌ها برای تجمیع واحدها این است که یک تراکم تشویقی خواهند داشت و در بحث نفوذ ناپذیری به معابر ١٢ متری بالاتر یک طبقه تراکم تشویقی و امکان یک طبقه همکف غیرمسکونی و تجاری مشوق داده شده‌است. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: همچنین برای تجمیع بلوکی دو طبقه تراکم تشویقی و دو طبقه همکف غیر واحدی به عنوان مشوق در نظر گرفته شده است. همچنین این واحدها امکان پارکینگ رو باز هم خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در دو ماه گذشته از ابلاغ این طرح تشویقی روند نوسازی بافت فرسوده سرعت پیدا کرده، گفت: در ٣٠ آذر امسال نسبت به ٣٠ آذر پارسال صدور پروانه ۵٧ درصد و تعداد واحد ۴۶ درصد افزایش یافته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز