خبرگزاری کار ایران

مدیر کل راه و شهرسازی گلستان:

احیای هر هکتار بافت فرسوده نیازمند ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری است

asdasd
کد خبر : ۲۱۷۶۰۸

حدود ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده که حدود دو هزار و ۲۷۸ هکتار آن در استان گلستان است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: برای بهسازی و نوسازی هر هکتار بافت فرسوده حدود ۱۰۰ میلیارد ریال سرمایه‎گذاری جدید نیاز است.

به گزارش ایلنا از گرگان، علی بخش رستمی در نخستین سمینار " سیمای مطلوب شهری، هویت دیروز، نیاز امروز و حقوق فردای شهروندان " در گرگان گفت: حدود ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده در کشور شناسایی شده که حدود دو هزار و ۲۷۸ هکتار آن در استان گلستان است.

او افزود: در سالیان گذشته با همکاری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران احیا و بازسازی بخشی از بافت‎های فرسوده شهری در استان تجربه شد اما حجم عظیمی از بافت‌های فرسوده موجود و نیمه‎کاره ماندن و طولانی شدن اجرای بسیاری از این پروژه‎ها به علت منابع مالی هنگفت که برای احیای این گونه بافت‎ها نیاز است یکی از مشکلات اساسی به شمار می‎رود.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان با تاکید بر اینکه احیا، نوسازی و بهسازی بافت‎های فرسوده با همکاری مردم قابل تحقق است، افزود: تا زمانی که در احیای بافت‎های فرسوده منافع ساکنان در نظر گرفته نشود نمی‎توان به احیای سریع بافت‎های فرسوده امید داشت.

رستمی با بیان اینکه دولت و نهادهای عمومی باید اعتماد مردم را نسبت به احیای بافت‌های فرسوده جلب کند، خاطرنشان کرد: رضایت ساکنان باید اجرای اصول شهرسازی، معماری و اقتصاد شهری با توجه به قابلیت‎سنجی ویژه همان منطقه صورت بگیرد.

او بر ضرورت ایجاد بسترها و زیرساخت‎های لازم در راستای احیای بافت‎های فرسوده تاکید کرد و اظهار کرد: بافت‎های فرسوده محدوده‎های آسیب‎پذیر شهر در برابر مخاطرات طبیعی به ویژه زلزله بشمار می‎آیند که نیازمند برنامه‎ریزی و مداخله هماهنگ برای سامان‎یابی هستند.

باید از راکد شدن بافت‎های فرسوده جلوگیری شود

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان از جمله مزایای بهسازی و نوسازی بافت‎های شهری را در حفظ و صیانت از سرمایه و منابع انسانی، کاهش صدمات و تلفات ناشی از زلزله عنوان کرد و افزود: دستیابی به این مزایا با هیچ معیاری قابل ارزش‎گذاری نیست.

رستمی بیان داشت: بهینه‎سازی استفاده از زمین، کاهش اراضی بایر درون شهرها و ارتقاء شرایط اجتماعی در سایه بهسازی و نوسازی بافت‎های فرسوده محقق می‎شود.

او با تاکید بر ممانعت از راکد شدن بافت‎های فرسوده گفت: برای جلوگیری از راکد شدن بافت فرسوده باید تدابیر مناسب اتخاذ شود و با تحرک بخشیدن، احیا و بازسازی مناطقی که پویایی خود را از دست داده‎اند حیاتی دوباره بخشید و مانع از غیرفعال بودن و تحمیل هزینه به شهر شد.

نخستین سمینار " سیمای مطلوب شهری، هویت دیروز، نیاز امروز و حقوق فردای شهروندان " با رویکرد نقد و بررسی چالش‎ها و راهکارهای سیمای شهری در بافت‎های تاریخی، بافت‎های فرسوده و سکونتگاه‎های غیررسمی و رویکردهای آتی شورای عالی معماری و شهرسازی در هویت شهری و جنبه‎های زیبایی شناختی و با حضور معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی و مدیران شهرسازی و معماری ادارات کل راه و شهرسازی استان‌های کشور، مسوولان گلستان و جامعه دانشگاهی در گرگان برگزار شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز