خبرگزاری کار ایران

وصول 1.6 میلیارد دلار بابت طلب گاز ایران از عراق/ افزایش 138 درصدی سواپ

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۲۴۲

مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: در حال حاضر ۷۵ درصد سبد انرژی و ۳۰ میلیون واحد صنعتی به گاز وابسته است و گاز کالایی برای افترایش رفاه جامعه است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید چنگی در مراسم بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرحهای گازرسانی با بیان اینکه دولت در مسیر عدالت، پیشرفت و توسعه اقتصادی متمرکز شده، اظهار داشت: گازرسانی به 16 شهر، 1091 روستا و 1959 صنعت با 78 هزار میلیارد ریال اعتبار از جمله پروژه های قابل افتتاح است.

وی همچنین به کلنگ زنی و آغاز گازرسانی به 9شهر، 928 روستا و 2091 صنعت با 53 هزار میلیارد ریال اعتبار اشاره کرد.

مدیر عامل شرکت ملی گاز گفت: در حال حاضر 75درصد سبد انرژی و 30 میلیون واحد صنعتی به گاز وابسته است و گاز کالایی برای افترایش رفاه جامعه است.

وی با بیان اینکه گازرسانی به برخی استان‌هایی که به لحاظ شاخص‌های توسعه عقب‌مانده‌تر هستند، در دستور کار است، افزود: عدالت در گازرسانی از اهداف شرکت ملی گاز است و با نگاه ویژه رئیس‌جمهور و دولت گازرسانی به مناطق کم‌برخوردار و صعب‌العبور سرعت یافته است. به طوری که برای گازرسنای به سیستان و بلوچستان 5 استان و برای هرمزگان 3 استان را بسیج کردیم.

چگنی به فعالیتهای یک ساله در حوزه پالایش، انتقال، گازرسانی و تجارت گاز اشاره و تصریح کرد: رسیدن به توان بهره مندی از ظرفیت فراورش گاز طبیعی در پالایشگاهها و تاسیسان نم زدایی به میزان 1030 میلیون متر مکعب، احداث 4تاسیسات تقویت فشار  روی خط هفتم و هشتم برای افزایش پایداری شبکه از جمله فعالیت ها است.

وی همچنین 140 مورد تعمیرات توربوکمپرسور، تعویض پوشش 7520 کیلومتر شبکه فشار قوی، احداث و بهره برداری از 503 کیلومتر خط انتقال جدید، احداث 14396 کیلومتر شبکه شهری و روستایی، نصب 335726 انشعاب، بهره مندی 6 شهر و 1480 روستا از گاز را از دیگر اقدامات برشمرد.

معاون وزیر نفت گفت: طی یک سال گذشته به 7 نیروگاه جدید گازرسانی شد و 1130 واحد صنعتی نیز از گاز طبیعی برخوردار شدند.

وی در ادامه به ارتقای جایگاه ایران در زمینه تجارت گاز اشاره و تصریح کرد: با ثبت رکورد بالاترین میزان فروش میعانات گازی در سه سال اخیر، افزایش 64 درصدی درآمدهای صادرات گاز، افزایش 11 درصدی حجم صادرات گاز به ترکیه، ادامه مذاکرات برای افزایش میزان صادرات گاز، وصول 1.6 میلیارد دلار بابت طلب گاز ایران از عراق، افزایش 138 درصدی سواپ گاز، استمرار تهاتر گاز با ارمنستان و انجام مذاکرات با کشورهای مختلف یبا اولویت کشورهای همسایه جهت افزایش سهم ایران در بازار بین المللی از جمله اقدامات انجام شده در این حوزه است.

چگنی گفت: پیش امکان سنجی ذخیره سازی گاز در میادین مختار، قزل تپه و مطالعه طرح توسعه ذخیره سازی در فاز 2 شوریجه و سراجه از برنامه های حوزه ذخیره سازی طی یک سال گذشته بوده است.

وی افزود: در حوزه دانش بیان نیز برای نخستین بار افتتاح پارک گوگرد گنبدی کمک به جلوگیری از خام فروشی گوگرد، مطالعه امکان سنجی چهارگانه برای بازیابی انرژی از طریق تغییر سیکل توربین از ساده( پیش بینی 1.5 تا برابر بازیابی انرژی نسبت به نیروگاه اتمی بوشهر با اجرای این طرح) و استتفاده از معماری بومی در احداث مرکز بهره برداری زاهدان اجرایی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز