خبرگزاری کار ایران

اعتراض آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای شیراز به تعرفه‌های آموزشی؛

تعرفه‌ها شفاف‌سازی و بازنگری شود/ برگزاری جلسه مستقیم با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

تعرفه‌ها شفاف‌سازی و بازنگری شود/ برگزاری جلسه مستقیم با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

نماینده شیراز: دولت باید از بخش خصوصی آموزشگاه‌ها حمایت کند، نه مانع آن شود

جمعی از مدیران آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای شیراز در تجمعی نسبت به تعرفه‌های خدمات آموزشی واکنش نشان دادند و خواستار برگزاری جلسه مستقیم با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای شفاف‌سازی و رفع مشکلات شدند.

‌به گزارش ایلنا، مدیران آموزشگاه‌های آزاد شیراز در تجمعی صنفی، دغدغه‌های خود را درباره تعرفه‌های خدمات آموزشی مطرح‌ کردند.

آنها تاکید کردند که برخلاف برداشت‌های نادرست، ٣٠ درصد تعرفه خدمات آموزشی از شهریه آموزشگاه‌ها کسر نمی‌شود، بلکه این مبلغ از کارآموزان در قالب نفر‌ساعتی حدود ٨ هزارتومان دریافت می‌شود. با‌این‌حال، آموزشگاه‌داران معتقدند این قانون نیازمند بازنگری است، زیرا اجرای آن بدون در‌نظر‌گرفتن آمایش سرزمین، تقاضای بازار کار و تفاوت رشته‌ها، به ضرر آموزشگاه‌ها و کارآموزان خواهد بود.

نمایندگان آموزشگاه‌داران اعلام کردند که پیش‌تر مکاتباتی با رئیس سازمان، حراست و نمایندگان مجلس انجام شده، اما پاسخی دریافت نکرده‌اند.

تعرفه‌ها شفاف‌سازی و بازنگری شود/ برگزاری جلسه مستقیم با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

آنها از هماهنگی برای برگزاری دو جلسه خبر دادند؛ جلسه‌ای عمومی در روز دوشنبه با حضور مدیران آموزشگاه‌ها و جلسه‌ای اختصاصی با حضور ٤ تا ۵ نفر از هیئت‌مدیره کانون با رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در جریان سفر سه‌روزه وی به استان فارس.

مسئول حراست اداره کل فنی و حرفه‌ای فارس، در این تجمع حضور یافت و ضمن تاکید بر انتقال دغدغه‌های آموزشگاه‌داران به سازمان، از هماهنگی برای جلسه روز دوشنبه خبر داد.

حسینی هشدار داد که تجمعات بدون مجوز ممکن است مورد سوءاستفاده قرار گیرد و از آموزشگاه‌داران خواست با حفظ آرامش، مطالبات خود را از طریق مجاری قانونی پیگیری کنند.

وی با اشاره به مکاتبات قبلی با رئیس سازمان، اظهار داشت: دغدغه‌های شما به سازمان منتقل شده و جلسه روز دوشنبه با حضور همه همکاران برگزار خواهد شد؛ همچنین تلاش می‌کنیم در سفر رئیس سازمان به فارس، زمانی برای دیدار با نمایندگان شما اختصاص یابد.

انتقاد از تفسیر‌های نادرست و مشکلات مالی

آموزشگاه‌داران با انتقاد از تفسیر‌های نادرست درباره تعرفه‌ها، تاکید کردند که این تعرفه‌ها نباید به کاهش درآمد آموزشگاه‌ها منجر شود.

آنها با استناد به ماده ۵۷ قانون آموزشگاه‌های آزاد، می‌گویند: شهریه‌ها باید با توافق کارآموز و آموزشگاه تعیین شود و هرگونه افزایش تعرفه باید به تصویب هیئت نظارت و هیئت وزیران برسد.

مدیران آموزشگاه‌ها همچنین از مشکلات مالی خود، از‌جمله اجاره‌بها، بیمه و هزینه‌های جاری سخن‌گفتند و اظهار داشتند: ما با زحمت بسیار این آموزشگاه‌ها را اداره می‌کنیم و انتظار داریم سازمان با شفاف‌سازی و اصلاح قوانین، از ما حمایت کند، نه اینکه بار مالی بیشتری تحمیل شود.

نمایندگان کانون آموزشگاه‌داران با تاکید بر هویت آموزشی و فرهنگی خود، از همکاران خواستند با وحدت و پرهیز از حاشیه‌سازی، مطالبات صنفی را پیگیری کنند. آنها اعلام کردند که این موضوع در سطح کشوری مطرح است و از طریق نمایندگان مجلس و مشاور رئیس‌جمهور نیز پیگیری می‌شود.

در پایان، آموزشگاه‌داران با ابراز امیدواری به نتایج جلسات آتی، تصریح کردند که به‌هیچ‌عنوان حاضر به پذیرش قوانین غیرشفاف یا تحمیل هزینه‌های غیرمنطقی نیستند و تا رفع کامل مشکلات، پیگیر مطالبات خود‌خواهند بود.

تعرفه‌ها شفاف‌سازی و بازنگری شود/ برگزاری جلسه مستقیم با رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور

دولت باید از بخش خصوصی آموزشگاه‌ها حمایت کند، نه مانع آن شود

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای، از سیاست‌های تعرفه ای دولت در این حوزه انتقاد کرد.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به نقش کلیدی آموزش فنی و حرفه‌ای در تربیت نیروی انسانی ماهر، گفت: آموزش یکی از حوزه‌هایی است که دولت نه‌تنها نباید به دنبال کسب درآمد از آن باشد، بلکه باید هزینه‌های آن را تقبل کند. مردم انتظار دارند دولت با سرمایه‌گذاری در این بخش، نیروی فنی مورد نیاز کشور را تأمین کند.

وی افزود: دولت برنامه‌هایی برای توسعه آموزش فنی و حرفه‌ای دارد، اما بخش خصوصی که پس از این آموزش‌ها وارد میدان می‌شود، باید مورد حمایت قرار گیرد، نه اینکه با سیاست‌های نادرست تحت فشار باشد.

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه برخی بخشنامه‌های دولتی در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای نادرست هستند، اظهار داشت: اگر چنین سیاست‌هایی صحت داشته باشد، کاملاً اشتباه است و دولت باید آن‌ها را اصلاح کند.

قادری تأکید کرد: اگر چنین چیزی بخواهد پیاده شود، باید سریعاً جلوی آن گرفته شود تا بخش خصوصی آموزشگاه‌ها آسیب نبیند.

وی در پایان خواستار بازنگری در سیاست‌های دولت در حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای شد و افزود: دولت باید با حمایت از آموزشگاه‌های خصوصی، زمینه را برای تربیت نیروهای متخصص فراهم کند. این حمایت نه‌تنها به توسعه مهارت‌های فنی در کشور کمک می‌کند، بلکه در بلندمدت به رشد اقتصادی و کاهش بیکاری منجر خواهد شد. 

آیین‌نامه نحوه شناسایی مهارت‌آموزان مشمول و دهک‌بندی مربوط و نرخ تعرفه دریافتی چه می گوید؟

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۲/۲۱ به پیشنهاد شماره ۲۰۹۳۰۷ مورخ ۱۴۰۳/۱۲/۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (خ) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور آیین‌نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (خ) تبصره (۸) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور (موضوع نحوه شناسایی مهارت‌آموزان مشمول و دهک‌بندی مربوط و نرخ تعرفه دریافتی)

ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به‌کار می‌روند:

۱- سازمان: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور.

۲- پنج دهک: دهک (۶) تا (۱۰) براساس اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان.

۳- تعرفه خدمات آموزشی: وجهی که در ازای ارائه خدمات آموزشی براساس مقررات این آیین‌نامه از مهارت‌آموز دریافت می‌شود.

۴- مراکز دولتی: مراکز آموزشی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶ دارای مجوز فعالیت از سازمان و مراکز آموزشی سازمان.

۵- مراکز غیردولتی: آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد دارای مجوز فعالیت از سازمان.

ماده ۲- تعرفه خدمات آموزشی در مراکز دولتی برای پنج دهک براساس تعرفه‌های مندرج در جدول (۱۶) تعرفه‌های درآمد‌های موضوع جدول شماره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور شناسه (کد) ردیف درآمدی (۱۴۰۱۰۳) مربوط به ارائه خدمات آموزشی فنی و فرهنگی است.

ماده ۳- تعرفه خدمات آموزشی در مراکز غیردولتی برای پنج دهک تا حداکثر سی درصد مازاد بر تعرفه‌های مندرج در جدول (۱۶) تعرفه‌های درآمد‌های موضوع جدول شماره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، شناسه (کد) ردیف درآمدی (۱۴۰۱۰۳) مربوط به ارائه خدمات آموزشی فنی و فرهنگی است.

تبصره- دستورالعمل اجرایی این ماده بر اساس آمایش سرزمین تقاضای بازار کار تغییرات فناوری‌های نوین و مشاغل آینده محل جغرافیایی مراکز غیر دولتی، تفاوت میان مجموعه رشته‌های آموزشی در هر یک از سه بخش «صنعت و کشاورزی»، «خدمات» و «فرهنگ و هنر» و اعمال ضرایب پلکانی تعرفه خدمات آموزشی برای پنج دهک توسط سازمان تعیین و برای تصویب به هیئت وزیران ارائه می‌شود.

ماده ۴- وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف است اطلاعات پنج دهک را به صوت برخط در اختیار سازمان قرار دهد.

ماده ۵- وجوه تعرفه خدمات آموزشی توسط مراکز دولتی و غیردولتی به حساب مربوط نزد خزانه داری کل کشور واریز می‌شود.

ماده ۶- منابع درآمدی موضوع این آیین‌نامه توسط سازمان برنامه و بودجه کشور با رعایت ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۳۵۱ و در قالب موافقتنامه متبادله و از طریق ردیف هزینه‌ای مربوط برای توسعه و حمایت زیرساخت‌های آموزشی سازمان و ارتقای قابلیت‌های آموزش‌های مهارتی اختصاص می‌یابد.

ماده ۷- سازمان موظف است در مقاطع زمانی شش ماهه گزارش عملکرد این آیین‌نامه را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز