خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کرج گزارش می دهد؛

نخاله های ابرکاخ جاده کرج چالوس، درختان و نهر روستای سرودار را تهدید می کند+فیلم

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۰۶۶

قصر عظیم غیرمجاز که سالهای زیادی بخشی از حریم رودخانه کرج را در قلمرو چهره معروفی قرار داده بود، بعد از تخریب نیز، همچنان منابع طبیعی منطقه را تهدید می کند و نخاله هایش، نهر و درختان روستای سرودار را دچار آسیب کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابرویلای چهره معروفی که به صورت غیرمجاز سالها در حریم رودخانه جاده کرج چالوس، احداث شده بود و آب این رودخانه را در سیطره‌ خود قرار داده بود در راستای دستور رئیس قوه قضایی مبنی بر آزادسازی حریم رودخانه در اسفند سال گذشته، تخریب شد.

قصری که تهدیدی بر گلوگاه آب شرب تهران بود، برای صیانت از حقوق مردم و به همت دادگستری کل البرز و شرکت آب منطقه ای استان، کاملا تخریب شد.

امروز بعد از گذشت حدود ۶ ماه از تخریب و به رغم تاکید رئیس قوه قضایی مبنی بر آزاد سازی حریم رودخانه کرج برای آلوده نشدن آب رودخانه، اما نخاله های باقیمانده از تخریب که عمدتا تکه های سیمان، آجر و قلوه سنگ های ریز و درشت هستند در منطقه و حاشیه نهر، کاملا جمع آوری نشده است.

این شرایط در حریم رودخانه کرج، علاوه بر آلودگی آب و آسیب به فضای سبز، منظره ناخوشایندی ایجاد کرده که برای تردد ساکنین منطقه نیز مشکل ساز شده است و مشکل اصلی این که تخریب روی نهر آب باعث شده است که نهر عموم مردم روستای سرودار، دیگر آبی نداشته باشد و درختانش در حالِ خشک شدن است.

گفته می شود، دستور قضاییِ جمع آوری نخاله ها، اعلام شده اما تا کنون (۲۹ مرداد ۱۴۰۱) تمام نخاله ها جمع آوری نشده است.

ساکنان منطقه با نارضایتی از این وضعیت، برای جلوگیری از خسارات بیشتر، خواستار رفع این مشکل هستند.

جمع آوری نخاله به عهده مالک ویلاست

داوود نجفیان، مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز در گفت و گو با ایلنا گفت: ویلای انصاری برج بزرگی بود که به واسطه غیرمجاز بودن باید طبق قانون مالک نسبت به تخریب این ساختمان عظیم، اقدام می کرد اما این ویلا توسط دستگاه‌های ذیربط کاملا تخریب شد.

وی با عنوان اینکه برای مردم عادی حدود ۱۰ متر حریم‌ ارفاق شد اما برای ویلای عظیم چهره معروف با توجه به اینکه مالک نسبت به تخریبِ ملک غیرمجاز، همکاری نکرد، این ویلای عظیم بدون هیچ گونه ارفاق، کاملا تخربب شد.

نجفیان به ایلنا گفت: با برآورد انجام شده حدود یک میلیارد هزینه جمع آوری نخاله هاست لذا از طرف دادگستری به مالک اخطار داده شده است ولی چنانچه از این اقدام صرفنظر شود برای پیمانکاری که مسئولیت تخریب را به عهده داشت، مجوز صادر خواهد شد تا نخاله ها جمع آوری شود.

وی تاکید کرد: اگر نخاله ها جمع شود، رودخانه به حالت طبیعی جریان خواهد داشت لذا با مهلت داده شده، دادستان قول داده است اگر مالک همکاری نکرد دستور کتبی صادر شود که شرکت آب منطقه ای رسما ورود کند و با استفاده از‌فروش آهن آلات این ویلا از هزینه اضافه جلوگیری گردد.

اگر مالک ویلا اقدام نکند،‌ دستگاه متولی باید نسبت به جمع آوری نخاله ها اقدام کند

حسین فاضلی هریکندی، رئیس دادگستری کل استان البرز در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر دلایل عدم تخلیه تمام نخاله هایِ حاصل از تخریب ابرویلای جاده کرج چالوس، اظهار داشت: احداث ویلای غیر مجاز در حریم رودخانه کرج به عنوان جرم محسوب شده بود که منجربه تخریب شد و جمع آوری نخاله ها به عهده مالک است لذا در صورتی که مالک در این ارتباط اقدامی نداشته باشد، دستگاه متولی در ادامه ساماندهی حریم رودخانه باید نسبت به جمع آوری نخاله ها اقدام کند.

وی افزود: با توجه به ویژگی خاص این ویلا با توجه به استحکام بنا و تجهیزات آن، تخلیه آنها هزینه قابل توجهی را شامل شد.

فاضلی هریکندی با اشاره به جلسه روز چهارشنبه ۲۶ مردادماه با مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز، گفت: این موضوع در دست پیگیری است و در جلسه هفته جاری نیز در این ارتباط اتخاذ تصمیم خواهد شد و از طریق اقدامات قانونی مقتضی نسبت به جمع آوری نخاله ها اقدام می شود.

رئیس دادگستری البرز به ایلنا گفت: این برنامه جزو تاکیدات دادگستری استان البرز برای ساماندهی حریم رودخانه و جمع آوری کامل نخاله ها خواهد بود.

حسین فاضلی هریکندی رئیس کل دادگستری البرز پیش از این در مورد ساخت و ساز‌های واقع در حریم این رودخانه گفته بود: ۱۹ ساختمان مربوط به یازده دستگاه حاکمیتی یعنی نهاد‌های دولتی، عمومی و نظامی است که در این خصوص تصمیم گیری شده که با توجه به دستور ریاست قوه قضاییه، ابتدا دستگاه‌های دولتی تخریب و برای این موضوع ساختمان مربوط به قوه قضاییه که بخشی از آن که در بستر رودخانه است، رفع تصرف شد، در حال حاضر حدود ۳۸۴ بنای غیرمجاز در حریم رودخانه کرج ساخته شده است که رفع تصرف می‌شود.

 

 

انتهای پیام/
معصومه امین زاده
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز