خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

"مساجد" و "بسیج دانش‌آموزی" به کمک مدارس می‌آیند/ استفاده از ظرفیت معلمان برای امر به معروف و نهی از منکر

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۳۳۹

معاون پرورشی آموزش و پرورش گفت: طرح "شهید بهنام محمدی" طرحی است که امسال به کمک مساجد، بسیج دانش‌آموزی و شورای اجرایی مدرسه در حوزه‌های مختلف اعتقادی، شادی، خلاقیت، نوآوری و... در مدارس اجرایی می‌شود.

علیرضا کاظمی (معاون پرورشی آموزش و پرورش) در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره برنامه‎های معاونت پرورشی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید و ابلاغیه دستور العمل"امر به معروف و نهی از منکر" گفت: ستادی را پیش‌بینی کرده‌ایم تا در ادارات و مدارس برنامه‌هایی را برای توسعه و ترویج امر به معروف و نهی از منکر انجام دهد. در همین راستا شورایی در مدارس تعریف شده به نام شورای امر به معروف و نهی از منکر که دانش آموزان نیز می‌توانند به عضویت آن در بیایند.

وی ادامه داد: هم در فضای تبلیغی و ترویجی و هم در فضای عملی و میدانی به جد دنبال توسعه معروف‌ها هستیم تا این موضوع بیشتر محقق شود. قرار شد در هر مدرسه یک یاور معروف در نظر گرفته شود، یعنی یک نفر به عنوان مربی دانش‌آموزان در امر به معروف و نهی از منکر باشد و با هر کلاس به طور میدانی ارتباط برقرار کند و اسم این معلم را یاور معروف گذاشتیم و دانش آموزان عضو هم یادآوران معروف می‌شوند.

کاظمی با اشاره به اینکه تاکید ما بر معروف است، بیان کرد: تمرکز بیشتر ما روی معروف است تا فضای دانش‌آموزای بیشتر جنبه یادآوری در زمینه معروف‌ها باشد، ضمن اینکه ما در این راستا نگاه تربیتی را نیز دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه انتخاب یاورها به چه صورتی است؟ گفت: شورای معلمان به صورت داوطلبانه یک نفر از معلمان مدرسه را که علاقه‌مند است و توانمندی‌های لازم را دارد به عنوان مربی بچه‌ها در امر به معروف و نهی از منکر انتخاب می‌کند تا در این زمینه با دانش‌آموزان همراه باشد. این کار را کردیم تا از ظرفیت همه معلمان در امور تربیتی استفاده کنیم، البته می‌‎توانستیم مربی پرورشی را به عنوان یاور انتخاب کنیم، اما این کار را نکردیم تا از ظرفیت دیگر معلمان برای این امر استفاده کنیم.

معاون پرورشی آموزش و پرورش در خصوص برگزاری جشنواره برای این طرح گفت: یک جشنواره با نام مصلحون را برای این طرح پیش بینی کردیم که در مناطق آموزش و پرورش ستادهای امر به معروف و نهی از منکر این جشنواره را برای دانش‌‌آموزان برگزار می‌کنند و بنا به شکل و شمایلی که خود منطقه و مسئولان تشخیص می‌دهند، بهترین دانش آموزانی که موفق بودند را معرفی می‌کنند. این جشنواره‌ در پایان سال یا در ابتدای سال آینده خواهد بود و همزمان با دهه امر به معروف و نهی از منکر برگزار می‌شود.  

وی در خصوص نقش معاونت پرورشی در تکالیف مهارتی گفت: تکالیف مهارتی در مجموعه معاونت آموزش عمومی و در راستای دروس مربوطه تنظیم می‌شود و فعالیت‌های ما خارج از برنامه درس ملی است. در کنار این، یک بسته از فعالیت‌ها در قالب تعلیم و تربیت تمام ساحتی را به مدارس پیشنهاد دادیم که مدارس بر اساس ذائقه دانش آموزان و نیازی که دارند از این بسته‌های پیشنهادی استفاده می‌کنند.

معاون پرورشی در پاسخ به این سوال که پیش‌تر قرار بود از نیروهای بسیجی در مدارس استفاده شود و حال این طرح به کجا رسید، توضیح داد: بسیج دانش‌آموزی امسال در مدارس طرح شهید بهنام محمدی را دارد که با ظرفیت‌های داخل و خارج از مدرسه اجرایی خواهد شد.طرح شهید بهنام محمدی طرحی است که به کمک مساجد، بسیج دانش‌آموزی و شورای اجرایی مدرسه در حوزه‌های مختلف اعتقادی، شادی، خلاقیت، نوآوری و... اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: استراتژی حوزه پرورشی تقویت تشکل‌های دانش‌آموزی و استفاده از ظرفیت‌های تشکل‌های دانش آموزان است. یکی از مهم‌ترین این تشکل‌ها سازمان بسیج دانش‌آموزی است که به عنوان یک تشکل قانونی باید در فضای آموزش و پرورش فعالیت کند. شورای هماهنگی تشکل‌ها را تشکیل داده‌ایم که در راستای استراتژی‌های وزارت آموزش و پرورش و سیاست‌های معاونت پرورشی، مجریان سیاست‌های ما باشند.

کاظمی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم شادی، نشاط و امید را در مدارس ایجاد کنیم با ظرفیت همین‌ تشکل‌ها می‌توانیم کارها را انجام دهیم، زیرا میلیون‌ها نفر عضو دارند. حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر عضو سازمان دانش آموزی، حدود ۵ میلیون نفر عضو سازمان بسیج و حدود۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر در اتحادیه عضو هستند و این‌ها به نظر ما بهترین مجریان سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش هستند، لذا ما شواری هماهنگی تشکل‌های دانش‌آموزی را تشکیل داده‌ایم تا برای پیاده شدن سیاست‌های آموزش و پرورش هم‌افزا باشیم.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا امسال دانش‌آموزان از لوازم‌التحریر ایرانی استقبال کرده‌اند؟ گفت: تا به الان ارزیابی در این مورد نداشتیم، چون زمان زیادی از بازگشایی مدارس نمی‌گذرد و این را باید از خود مدارس ارزیابی کرد، اما وظایف خود را در تبلیغ  و ترویج کالای ایرانی انجام داده‌ایم.

کاظمی ادامه داد: تقریبا کارهایی از قبیل گفتمان‌سازی، فرهنگ‌سازی و تمام اقداماتی که طراحی کردیم از شروع سال تحصیلی تا پایان سال تحصیلی در دستور کار ماست. الان هم کمی زود است که در این باره نظرسنجی کنیم، چرا که مدارس تازه باز شده و هم اینکه برنامه‌هایی که تدوین شده تا پایان سال اجرایی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز