کد خبر: 543640 A

وزیر آموزش و پرورش:

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: کیفیت آموزشی در روستا و مناطق شهری در حوزه نیروی انسانی و وسایل کمک آموزشی هم‌چنان دچار تبعیض و تفاوت است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، چهارمین همایش ملی نخبگان روستایی و عشایر با حضور علی ربیعی؛ وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آخوندی؛ وزیر راه و شهرسازی، قاضی زاده هاشمی؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سیدمحمد بطحایی؛ وزیر آموزش و پرورش و با حضور نمایندگان تشکل‌های روستایی و عشایری امروز شنبه 15 مهر در سالن اجلاس سران برگزار شد.

سیدمحمد بطحایی؛ وزیر آموزش و پرورش در این همایش گفت: در بین عوامل مختلفی که در توسعه روستا نقش دارند آموزش و پرورش روستایی نقش بسزایی را ایفا می‌کند هم در پژوهش‌های داخلی و هم بین المللی نشان داده شده که اگر آموزش و پرورش عمومی برای دانش‌آموزان در روستاها از کیفیت لازم برخوردار باشد سهم فراوانی در توسعه روستایی خواهد داشت.

وی افزود: تلاش‌هایی که بعد از انقلاب در کشور صورت گرفته قابل تقدیر است و در جنبه های کمی دستاوردهای موفقی را در جامعه روستایی و عشایری به دست آوردیم اما همچنان یکی از مهمترین چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم بحث مهاجرت از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ است که باعث بروز ناهنجاری‌هایی در جامعه می‌شود.

بطحایی در رابطه با میزان دانش آموزان ساکن در روستاها خاطرنشان کرد: امروز حدود 26 درصد جمعیت در روستاها ساکن و یک چهارم دانش آموزان ما در مدارس روستایی مشغول به تحصیل هستند این 26 درصد در گذشته نه چندان دور 40 درصد بود که به خاطر چالش‌های مهاجرت کاهش یافت.

وی افزود: به رغم آنکه ما توانستیم در آموزش و پرورش کمی موفقیت‌هایی داشته باشیم اما در حیث کیفیت بین روستا و مناطق شهری همچنان تبعیض و تفاوت وجود دارد. این تبعیض و تفاوت حتی در حوزه نیروی انسانی و وسایل کمک آموزشی هم وجود دارد که این امر با مبانی و قوانین اسلامی منافات دارد.

وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: نسبت دانش آموزان دختر به پسر در مناطق روستایی شبیه به مناطق شهری است و از هر 100 دانش آموز 48 دانش آموز دختر در روستاها تحصیل می‌کنند. راه اندازی مدارس شبانه روزی با وجود مشکلاتی مانند جدا شدن دانش آموزان زیر 18 سال از خانواده‌ها، موفقیت‌های بسیاری داشت اما این نوع مدارس تنها راهکار کوتاه مدت و مسکن واری دارند.

وی افزود: ایجاد طرح روستامرکزی از دیگر سیاست‌هایی بود که بعد از انقلاب به کار گرفته شد.

بطحایی در خصوص مجتمع‌های آموزش و پرورش در کشور تصریح کرد: ما 2هزار و 600 مجتمع آموزش و پرورش در کشور راه اندازی کردیم که می‌تواند مورد الگوبرداری برای سایر بخش‌ها قرار گیرد اما این تلاش‌ها هنوز کافی نیست و ما باید با کیفیت بیشتری پیش برویم.

وی افزود: آموزش و پرورش در صورتی می‌تواند در توسعه پایدار روستاها موثر واقع شود که از اصل کیفیت تبعیت کند و به کیفیت آموزش در جامعه روستایی توجه ویژه کند. اگر ما نتوانیم آموزش و پرورش باکیفیت را در جامعه روستایی و عشایری ایجاد کنیم کمکی به توسعه پایدار روستاها نکرده‌ایم. ممکن است درصد کمی را افزایش دهیم اما با این وجود نمی‌توانیم آموزش کیفی را ارتقا دهیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: آموزش و پرورش باکیفیت یعنی نیازهای حال و آینده روستاها را در آموزش‌ها بگنجانیم. آنچه ما به عنوان آموزش و پرورش هدفگذاری کرده‌ایم این است که برنامه‌ریزی درسی را در دوره آموزش عمومی درجامعه روستایی و عشایری با نیازهایشان متناسب‌تر کنیم و این انطباق هر چه بیشتر شود جامعه روستایی پیشرفت خواهد کرد.

وی افزود: امروز 26 هزار روستای ما به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و ما می‌توانیم آموزش و پرورش بروز را از این طریق به روستاها بفرستیم. ما در سال تحصیلی جاری شبکه آموزش و پرورش را راه اندازی خواهیم کرد که در ابتدا به صورت آزمایشی در مناطقی که به اینترنت دسترسی دارند انجام می‌شود و بعد در سراسر کشور عملیاتی خواهد شد.

بطحایی در پایان اظهار کرد: آموزش و پرورش به شدت به همکاری سمن‌های روستایی و دستگاه‌های اجرایی نیازمند است و ما تنها یک ارگان رابط هستیم امیدوارم با برنامه‌هایی که برای سال تحصیلی پیش رو پیش بینی شده است بتوانیم به دستاوردهای خوبی برسیم.

آموزش و پرورش شبانه روزی نخبگان نیروی انسانی روستا
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر