مدیرکل مرکز بینالملل و مدارس خارج از کشور:
مدرک دیپلم آنلاین مدارس خارجی را قبول نداریم

مدیرکل مرکز بینالملل و مدارس خارج از کشور درباره موسسه فرهنگی "یونس امره" ترکیه و برگزاری آزمون در تهران برای تحصیل در دبیرستانهای ترکیه و بورسیه گفت: سرمایه انسانی هر کشور گنج است و همیشه ایرانیانی که از نبوغ فراتر از نبوع جهانی برخوردار هستند مورد طمع بودند و دست اندازی به سرمایه انسانی ما میشده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی فیاضی مدیرکل مرکز بینالملل و مدارس خارج از کشور درباره موسسه فرهنگی "یونس امره" ترکیه و برگزاری آزمون در تهران برای تحصیل در دبیرستانهای ترکیه و بورسیه گفت: سرمایه انسانی هر کشور گنج است و همیشه ایرانیانی که از نبوغ فراتر از نبوع جهانی برخوردار هستند مورد طمع بودند و دست اندازی به سرمایه انسانی ما میشده است. حتی برای نخبگان اقتصادی و بازرگانی هم مشوقهایی برای جذب این افراد میگذارند.
او افزود: این موضوع کاهش سنی پیدا کرده و به مدارس رسیده است. واقعیت این است مدارس ایرانی و مدارس پیشرو کم و کاستی نسبت به مدارس پیشرفته دنیا ندارند و بچه های نوجوان بعضا از استان های دور افتاده و محروم مورد اغوا قرار می گیرند و دلایلش کمبود امکانات و جذابیت زندگی در خارج است.
فیاضی با بیان اینکه پرداختن به اینکه بزک و کاذبی را نسبت به مدارس خارجی برای ایرانی ها ایجاد می کنند گفت: موضوعاتی مانند فرار از کنکور، فرار از سربازی، قبولی در رشتههای پزشکی، بورسیه در دانشگاه ها و زندگی در خارج و... مطالبی است که موجبات جذب خانواده ها و بچه های ما به جذب این موسسات است. آنها پس از اینکه به خارج از کشور رفتند و چندسالی زندگی کردند، تبدیل به مالباخته می شوند. چنین هزینهای اصلا برای این سن لزومی ندارد.
وی ادامه داد: دانش اموز را به خارج می فرستند و سالی یک میلیارد هزینه زندگی، خوابگاه و پانسیون می شود که تصاویر انلاین به خانواده ها هم نشان می دهند که خیالشان راحت باشد. این بازار مکاره تی است که تشکیل شده است. این موضوع سالها وجود داشته و چندهزار دانش آموز ما به خارج فرستاده می شوند. و چراغ خاموش حرکت می کردند.
او افزود: تعداد کمی از این بچه ها بورسیه می شوند ولی برخی دیگر بعد از پرداخت چند میلیارد به ایران برمی گردند و پشیمان هستند لازم است به مردم بگوییم اغواگری است و باغ سبزی پشت این کار وجود ندارد و صیانت از منافع ملی و خودباوری و تغییر رویکرد موجب حساسیت به این خبر شد.
فیاضی تاکید کرد: نباید سلولهای مولد و بنیادین ما را بکنند و حساسیت نشان ندهیم بعد فرد مالباخته شود و پشیمان برگردد و تازه ناراحت باشد که چرا به من اطلاع ندادید.
فیاصی با بیان اینکه اشکال بزرگ این کار گسست خانوادههاست گفت: بچهها تنها به خارج میروند و گسست خانوادگی ایجاد میشود و مادر با بچه در خارج و پدر با فرزندان دیگر در ایران زندگی میکنند و ضربدری جابهجا میشوند.
او تاکید کرد: گاهی خانوادهها با هم به خارج از کشور می روند و اقامت هم ندارند و برایشان هزینه دارد و تازه باید زبان هم یاد بگیرند.
او خاطرنشان کرد: شاید حاشیههای خطرناک دیگری هم برای این موضوع بتوان متصور بود شد که امنیت ملی ما هم در خطر قرار گرفته باشد، ما نمیدانیم.
او در پاسخ به این سوال که آیا از این موضوع خبر داشتید یا خیر گفت: آیا ما این موضوع را نمیدانستیم؟ بله، خبر داشتیم. حالا خبرگزاری آناتولی امسال خبر داد ولی دولت ما برنامه فعالی برایش داشت و هماهنگی هایی را برای توقف انجام میدادیم.
مدیرکل امور بین الملل آموزش و پرورش به علاقهمندی سازمان به فعالیتهای بین المللی گفت و تاکید کرد: تعامل باید تعامل قانونی باشد و همانطور که در کشورهای دیگر زمینه همکاری برقرار است ما هم اینکار را میکنیم، ولی کار ما قانونی است ولی مخفی کاری ناراحت کننده است.
او ادامه داد: این موضوع باید به وزارتخارجه گفته شود و سخنگوی ما وزارت خارجه است. از لحاظ اداری هم منطقی است و باید از موسسه ترکیه دلیل بخواهند.
او با اشاره به اینکه فقط کشور ترکیه چنین اقدامی نمیکند، تصریح کرد: کشورهای دیگری هم به بهانه زبان یاد گرفتن یا دو تابعیتی شدن اینکار را می کنند و دانش آموزانی را با ۱۰ هزار یورو شهریه پذیرش میکنند و هیچ جا ثبت نمیشود و مشخص نیست.
او گفت: بعضی از اینها به شورای عالی فشار میآورند که در مدارس سفارتخانهها ثبت نام کنند دانش آموزان در مدارس بینالمللی چندین سال با شهریه ۳۰۰ میلیونی درس می خوانند درحالی که مدارس خودمان هم چنین امکاناتی دارند.
او ادامه داد: مدارس سفارتخانهها می توانند اسم دانش آموزان را بنویسند و طبق ضوابط از برخی دانش آموزان میزبانی کند اما به دلیل صندلی و تبلیغاتی که می کنند دانشآموزی بدون شرایط را اسم می نویسند و گاهی مدت تحصیل بیشتر هم می شود. دانش آموز زیر ۱۸ سال است و از قدرت انتخاب و اختیارات شخصی و قانونی برخوردار نیست و شاید والدین را تحت فشار قرار دهند تا براساس ذهنیت هایی که برایش ایجاد شده با اصرار در فلان موسسه خارجی درس بخواند.
او در پاسخ به خبرنگار ایلنا درمورد دیپلمهای آنلاین از مدارس خارجی بیان کرد: مدارس آنلاین بدتر از حضوریها است و هیچکدام از آن چیزهایی که در مدارس حضوری می بینیم هم ندارند و ما مدرک آنها را قبول نداریم. دانش آموز در این مدارس از روش های شناختی و فراشناختی، آزمایشی و... را در مدارس مجازی برخوردار نیست و مال باخته و دانش باخته است.
فیاضی در ادامه تاکید کرد: اگر هویت ایرانی_اسلامی بچه ها از دست برود، بزرگترین سرمایه آنها از دست رفته و باید به خانواده ها هشدار داده شود.
مدیرکل مدارس بین الملل درمورد پیگیری قضایی آزمون موسسه ترکیه ای توضیح داد: در این موارد ما اخطار می دهیم که این کار را متوقف کنند و معمولا گوش می دهند و کار به اقدام قضایی نمی رسد و وقتی ببینند کشور میزبان راضی نیست این کار متوقف می شود و به خاطر همجواری و تعامل و... معمولا دیگر این اقدام را انجام نمی دهند.
فیاصی در پاسخ به این سوال که آیا مالباخته به پولشان میرسند یا خیر گفت: مالباخته ها بعید است به پولشان برسند اشتباه خودشان بوده است. همه دانش آموزان در این موسسات بورسیه نمی شوند و فقط برخی بورسیه می گیرند و تعداد زیادی به خاطر بورسیه رفتند و بورس هم نگرفتند.
او اظهار کرد: ما از خود این آزمون بیخبر بودیم ولی از روشهای دیگر خبر داشتیم که جلوگیری شده و دستاوردهایی داشته است.