خبرگزاری کار ایران

صدرالحسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

سفر بارزانی می‌تواند در تسریع و تسهیل توافقات امنیتی ایران و اقلیم موثر واقع شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۷۷۲۵۶

تحلیل‌گر مسائل منطقه گفت: در حال حاضر به نظر می‌آید آنچه که جزو توافقات امنیتی دو کشور بوده حدود ۶۰ درصد به نتیجه نهایی رسیده و با همکاری‌های مجدانه دولت مرکزی عراق، تحولات قابل‌توجهی در تأمین امنیت مرزهای مشترک کردستان عراق و ایران به وجود آمده است. البته هنوز برای انجام همه مصوبات قرارداد یا توافقنامه امنیتی، بعضی از موضوعات و مسائل باقی‌مانده که به نظر می‌رسد، در همین سفر آقای نیچروان بارزانی می‌تواند در کنار موضوعات اقتصادی در تسهیل و تسریع توافقات امنیتی بسیار مؤثر واقع شود.

سیدرضا صدرالحسینی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل سفر نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان به تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران، استان‌های کردنشین عراق را جزئی از خاک عراق می‌داند و هویت مستقلی برای این استان‌ها و دولت او قائل نیست. با توجه به اختیاراتی که دولت مرکزی در بعضی از موضوعات و مسائل داخلی به دولت استان‌های کردنشین (اقلیم کردستان) داده است، یکی از مهم‌ترین موضوعات، حل مشکلات اقتصادی مردم منطقه کردنشین عراق است که مهمترین پشتوانه وارداتی آنها جمهوری اسلامی است. در طول سالیان گذشته نیز جمهوری اسلامی با صادرات انرژی، مواد غذایی و مایحتاج مردم این منطقه توانسته جایگاه مناسبی در افکار عمومی این منطقه پیدا کند.

وی افزود:‌ در طول سالیان اخیر با باز شدن گذرگاه‌های جدید در کنار گذرگاه‌های قدیمی، یکی از محل‌ها یا دروازه‌های عبور کاروان‌های اربعین حسینی نیز از این منطقه دایر شده که البته باید به این نکته توجه داشته باشیم که با توجه به سوابق ارتباط منطقه کردنشین عراق با منطقه کردنشین ایران و به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بالاخص در دوران سرکوب کردها توسط رژیم صدام، این ارتباطات به طور مستمر گسترش یافته و در طول سا‌ل‌های اخیر، با اشراف کامل دولت مرکزی بغداد، به انعقاد توافقات امنیتی نیز منجر شد. بنابراین سفر مقامات دو کشور می‌تواند در تعمیق روابط منطقه‌ای دو کشور و همچنین استان‌های همجوار ایران و عراق بسیار مؤثر واقع شود.  

صدرالحسینی در پاسخ به این سوال که در گذشته در منطقه اقلیم کردستان مشکلات امنیتی علیه ایران وجود داشت آیا در سفر بازرانی اقدام قابل توجهی رخ خواهد داد، گفت: در حال حاضر به نظر می‌آید آنچه که جزو توافقات امنیتی دو کشور بوده حدود ۶۰درصد به نتیجه نهایی رسیده و با همکاری‌های مجدانه دولت مرکزی عراق، تحولات قابل‌توجهی در تأمین امنیتی مرزهای مشترک کردستان عراق و ایران به وجود آمده است. البته هنوز برای انجام همه مصوبات قرارداد یا توافقنامه امنیتی، بعضی از موضوعات و مسائل باقی‌مانده که به نظر می‌رسد، در همین سفر آقای نیچروان بارزانی می‌تواند در کنار موضوعات اقتصادی در تسهیل و تسریع توافقات امنیتی بسیار مؤثر واقع شود.

وی در پاسخ به این سوال که با اقلیم کردستان در حوزه اقتصادی چه توافقاتی می‌توانیم داشته باشیم، گفت: واقعیت امر این است که با توجه به نیازمندی‌های شدید اقتصادی استان‌های کردنشین عراق به واردات کالاهای مختلف و مصنوعات صنعتی، قطعا و یقینا هیچ کشوری نزدیک‌تر از جمهوری اسلامی برای واردات محصولات کشاورزی، مصنوعات صنعتی، انرژی (گاز و نفت) و کمک به توسعه این منطقه نخواهد بود. بنابراین ظرفیت‌های قابل‌توجهی در همه امور وجود دارد که با گسترش روابط و تعمیق روابط اقتصادی، تجاری، گمرکی و مرزی دو کشور می‌تواند در زمان کوتاه این تسهیلات برای مردم کردنشین عراق به وجود بیاید.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی یادآور شد: البته باید این نکته را هم توجه داشته باشید که نگاه جمهوری اسلامی به کشور همسایه، عراق، یک نگاه کاملا دوستانه و برادرانه است. می‌توان با اقدامات سرمایه‌گذاری مشترک در خاک هر دو کشور یعنی استان‌های کردنشین عراق و استان‌های کردنشین ایران، درخصوص نیازمندی‌های دو کشور اعم از لاستیک خودرو، پارچه، محصولات لبنی و غذایی و انواع و اقسام نیازمندی‌های دو منطقه این صمیمیت افزایش یابد. بنابراین رابطه ما با استان‌های کردنشین مستقل نیست بلکه در ذیل سایه دولت مرکزی است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز