خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از جعفر قنادباشی؛

قاهره و تلاش برای پایان بحران در سوریه

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۵۵۶

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آنچه در نشست قاهره با محوریت سوریه مورد اشاره قرار نگرفت، حمله گاه و بیگاه اسرائیل به سوریه است که متاسفانه هیچکدام از کشورها در این خصوص موضعی اتخاذ نکردند.

«جعفر قنادباشی» کارشناس مسائل بین‌الملل طی یادداشتی برای ایلنا به تشریح ابعاد نشست کمیته تماس در مصر با محوریت سوریه پرداخت که به شرح زیر از نظر می‌گذرد:

اجلاس پنج جانبه‌ای که در قاهره برگزار شد و وزرای خارجه مصر، عراق، عربستان، اردن، لبنان و دبیرکل اتحادیه عرب در آن حضور داشتند را به نوعی باید اجلاس یا نشست گروه تماس بدانیم. در این اجلاس که با محوریت سوریه برگزار شد، موانعی که بر سر راه توسعه اقتصادی، سیاسی و همچنین امنیتی سوریه وجود دارد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به نظرم باید این نشست را در حقیقت خروجی عادی‌سازی روابط سوریه و عربستان و همچنین بازگشت این کشور به اتحادیه عرب دانست که به نظر می‌رسد یک روند مثبت در آن نهفته است.

به همین دلیل جلسه کمیته تماس اتحادیه عرب با محوریت سوریه به نوعی در جهت حل و فصل مشکلات این کشور در قاهره برگزار شد و حاضران در این نشست درباره موضع سازمان ملل در خصوص سوریه و مشکلات آن ابراز خشنودی کردند. همچنین در مورد بازگشت آوارگان سوری هم تبادل نظر میان طرفین انجام شد تا مشکلات در این خصوص هم حل و فصل شود. به موازات این نشست باید متوجه بود که ما شاهد ایفای نقش مصر در معادلات منطقه و همچنین جلسه کمیته تماس هستیم. واقعیت این است که عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهوری مصر و کابینه او از حیث داخلی و خارجی به دنبال آن هستند تا با پذیرش هرچه فعال‌تر نقش خود در معادلات منطقه مخالفان خود در داخل را آرام کنند و از سوی دیگر از این رایزنی‌ها برای کسب منافع خود بهره ببرند. بر همین اساس نه تنها در قضیه نشست کمیته تماس بلکه در سایر پرونده‌ها از جمله فلسطین هم شاهد فعال شدن مجدد مصر هستیم.

آنچه در نشست قاهره با محوریت سوریه مورد اشاره قرار نگرفت حمله گاه و بیگاه اسرائیل به سوریه است. متأسفانه نه تنها اتحادیه عرب به صورت جمعی بلکه حتی کشورهای عربی به صورت انفرادی یا جداگانه علیه این اقدامات رژیم صهیونیستی در سوریه موضع شفاف اتخاذ نکردند که در این مورد به نظرم بهتر بود کشورهای عربی یک موضع واحد اتخاذ می‌کردند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که ایالات متحده هم بر تمام کشورهای حاضر در کمیته تماس اشراف دارد اما در این میان باید متوجه بود که بحث تجارت بین سوریه با سایر کشورهای عربی به نوعی محدود است تا آنها هم بیش از حد تحت فشار واشنگتن و سایر شرکای غربی قرار نگیرند اما این بدان معنا نیست که کمک‌ها به سوریه به صورت کلی از بین برود؛ بلکه در قضیه زلزله سوریه شاهد ارائه این کمک‌ها به دمشق بودیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز