خبرگزاری کار ایران

علی جنتی: هنوز عده‌ای کنسرت‌ها را به واسطه روابط‌شان لغو می‌کنند

برگزیدگان موسیقی ۹۴: حجت اشرف‌زاده، محمد اصفهانی، علیرضا قربانی، فریدون آسرایی، همایون شجریان و سهراب پورناظری

اختتامیه جشنواره موسیقی فجر پس از عبور هنرمندان حوزه موسیقی از روی فرش قرمز برگزار شد. وزیر ارشاد در این مراسم گفت که به‌جای لغو کنسرت‌ها باید به فراگیر شدن هنر فکر کنیم. علیرضا قربانی نیز از خانه موسیقی خواست به‌جای شکایت از هنرمندان؛ نقدهای آنها را بشنود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ اختتامیه سی‌‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر با عبور هنرمندانی چون محمد اصفهانی، مجید درخشانی، سهیلا پورگرامی، رضا شایسته، لوریس چکناوریان، محمد سریر، داود گنجه‌ای، همایون شجریان، حمیدرضا نوربخش، مجید لطیفی سرشت، بیژن کامکار، نجمه تجدد، هانا کامکار، حجت اشرف زاده، شهرداد روحانی، میلاد کیایی، هوشنگ کامکار، خشایار اعتمادی، اردوان کامکار، پشنگ کامکار، نیما دهقان، ارسلان کامکار، قشنگ کامکار، علی تفرشی، رافایل میناسکانیان، حسین رضایی‌نیا، کامبیز گنجه‌ای، تورج شعبانخانی، حسین مهرجردی، عبدالحسین مختاباد، همایون نصیری، صمد طالقانی، آرش پژند مقدم، فرشاد رمضانی، وارطان ساهاکیان، میلاد درخشانی، فریدون خشنود، حمید حامی، کیخسرو پورناظری، علیرضا قربانی، اکبر محمدی، محمود عزیزی، محسن علی اکبری، امید حاجیلی، بیژن بیژنی، آرش بیات، پروین بهمنی، وصال عرب زاده، داریوش پیرنیاکان، بهرام جمالی، فرزاد طالبی، فرمان فتحعلیان، شروین مهاجر، نصرالله ناصح پور، اردشیر کامکار، مظفر شفیعی، محمدرضا چراغعلی، جاوید مجلسی، هنگامه اخوان، آزاد میرزا پور، علی پژوهشگر، رضا مهدوی، حسن ریاحی، محمد سعید شریفیان، علی اکبر مرادی، فرهاد اصلانی و سیدمحمد میرزمانی از روی فرش قرمز که در محوطه ورودی تالار وحدت تعبیه شده، آغاز شد.

در این مراسم؛ نزدیک به ۷۰ موزیسین از روی فرش قرمز تالار وحدت عبور کردند.

از همان آغاز مراسم و درحالی که سایت میرسی به خریداران بلیت از این سایت پیامک فرستاده بود تا در مراسم اختتامیه حضور پیدا کنند، امکان حضور مردم در تالار وحدت به علت تکمیل شدن ظرفیت فراهم نشد به همین دلیل مردم در لابی تالار وحدت نشستند تا از طریق مانیتور نصب شده، شاهد مراسم اختتامیه باشند.

مراسم رسمی اختتامیه سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر پس از پایان فرش قرمز؛ در ساعت ۲۰:۱۵ با قرائت قرآن و پخش کلیپی از اجراهای مختلف جشنواره‌ آغاز شد.

تغییر بر شما مبارک

در ادامه این مراسم؛ فرزاد طالبی (سرپرست دفتر موسیقی) با تقدیر و تشکر از مسئولان جشنواره و معاونت هنری وزارت ارشاد گفت: جشنواره بعد از سه دهه اجرا به مراحلی رسیده که توسعه کیفی از خصوصیات این مرحله است. امیدوارم از فردای اختتامیه شاهد پیشرفت موسیقی و تاثیر آن باشیم.

طالبی گفت: بسیار خرسندم که در اختتامیه جشنواره می‌توانم از سرآغازی برای تغییراتی نیک سخن بگویم. اگرچه برخی رسانه‌ها و مسئولان پیشین با رویکرد جدید مخالفت کردند اما سیاستگذاران جشنواره ضمن احترام به این نظرات تغییرات را صورت داد. و امروز با صدای رسا اعلام می‌کنم که این تغییر آغاز شد و این تغییر بر شما مبارک باد.

وی افزود: امسال حضور چهره‌های بزرگ موسیقی و اجرای اساتید در این جشنواره شگفتی‌ساز بود. رویکرد سیاستگذاران جشنواره همان ایران فرهنگی بود که از نظر محتوایی حاصل شد.

تغییر در ریل‌گذاری برای اصلاح بوده

پس از وی؛ حمیدرضا نوربخش از اعتماد مرادخانی برای تغییر دادن ریل‌گذاری جشنواره تشکر کرد. او معتقد بود که این تغییر ریل، اصلاح مسیر پیشین بوده است.

در ادامه؛ گروه فیض علی فیض برای اجرا روی صحنه حاضر شد. این گروه شب گذشته نیز در تالار وحدت روی صحنه رفت که با با استقبال مخاطبان نیز مواجه شد.

به‌جای لغو کنسرت‌ها به فراگیر شدن هنر فکر کنیم

علی جنتی به عنوان سومین سخنران مراسم اختتامیه جشنواره موسیقی فجر؛ این جشنواره را جلوه‌گاه سالیانه فعالیت‌های هنرمندان موسیقی و مراسمی برای پوشش فعالیت هنرمندان این عرصه عنوان کرد.

وی گفت: گردش مالی موسیقی و ارتباط آن با مردم بیشتر از هنرهای دیگر است و می‌تواند از بهترین وسیله‌ها برای دیپلماسی فرهنگی باشد. البته در دوره‌هایی به موسیقی کم‌توجهی شده است.

وزیر ارشاد با بیان این مطلب که؛ چه چیزی جز جذبه فرهنگ و هنر می‌تواند اینچنین جوانان را جذب کند؛ یادآور شد: به‌جای برهم زدن اجتماعات فرهنگی هنری و لغو کنسرت‌ها باید به فراگیر شدن هنر ایرانی اسلامی به عنوان یکی از بهترین و رساترین شیوه‌های گسترش فرهنگ و هنر فکر کنیم.

جنتی گفت: بهترین راه برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی این است که هنر ایرانی را رشد دهیم. متاسفانه هنوز شاهد لغو کنسرت‌ها ازسوی عده‌ای به واسطه روابط‌شان هستیم. اما من توصیه می‌کنم که عده‌ای بی‌جهت فضا را دانسته یا ندانسته ملتهب نکنند.

وی گفت: جشنواره موسیقی فجر رویدادی تخصصی و فرهنگی هنری‌ست و امسال با سه دهه تجربه حرفه‌ای‌تر برگزار شد. این جشنواره از یک جشن هنری تبدیل به یک فستیوال حرفه‌ای جایزه‌محور شد. جشنواره موسیقی فجر باید برآیند یکسال باشد. در جشنواره امسال بخش‌های جنبی به‌صورت تخصصی برگزار شد و جشنواره نواحی وجوان هم جدی‌تر پیگیری می‌شوند.

وی در ادامه از داوران و دست‌اندرکاران جشنواره موسیقی تشکر کرد.

در ادامه مراسم؛ گروه چارتار روی صحنه رفت و قطعاتی را برای مخاطبان اجرا کرد. اما اجرای این گروه با مشکلاتی در صدابرداری مواجه شد. گرچه این موضوع در اجرای گروه‌های موسیقی تبدیل به یک سنت شده است. به دلیل همین مشکل نیز در اجرای قطعه باران تویی، موسیقی دچار سکته شده و ریتم اجرا افت پیدا کرد.

برگزیدگان سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر

در ادامه این مراسم؛ برگزیدگان سی‌ویکمین جشنواره موسیقی فجر جوایز نمادین خود را که باربد نام دارد؛ دریافت کردند.

انتخاب هیات داوران در بخش‌های مختلف به شرح زیر است:

جایزه بهترین آهنگساز موسیقی کلاسیک برای آلبوم شکوه‌های بی‌کلام به امین هنرمند رسید.

جایزه بهترین آلبوم را اردوان کامکار به شهرداد روحانی برای آلبوم باغ ایرانی اهدا کرد. شهرداد روحانی پس از دریافت این جایزه گفت: باغ ایرانی را برای پدرم رضا روحانی ساختم. پدرم تابستان‌ها با من موسیقی ایرانی کار می‌کردند. البته من بعد از مرگشان این آلبوم را ساختم اما می‌دانم روحشان اینجا حضور دارد.

جایزه بهترین آهنگساز در بخش موسیقی تلفیقی را بیژن کامکار به همایون نصیری از گروه دارکوب برای آلبوم نوکوب اهدا کرد.

جایزه بهترین آلبوم در بخش موسیقی تلفیقی را گلاب آدینه به حجت اشرف زاده، امیر و آرش بیات برای آلبوم ماه و ماهی اهدا کرد.

جایزه بهترین آلبوم در بخش موسیقی فیوژن را نادر مشایخی به سیاوش روشن برای آلبوم گذر اهدا کرد.

بهترین خواننده پاپ را سالار عقیلی به محمد اصفهانی برای آلبوم شکوه اهدا کرد. این خواننده نیز با تقدیر از اساتیدش همچون ایرج خواجه امیری و محمدرضا شجریان جایزه خود را دریافت کرد.

جایزه بهترین آهنگساز موسیقی پاپ را تورج شعبان خانی به گروه چارتار برای آلبوم باران تویی اهدا کرد.

جایزه بهترین آلبوم موسیقی پاپ را خشایار اعتمادی به فریدون آسرایی و بهروز صفاریان برای آلبوم عشق یعنی جایزه داد.

پیش از اهدای جوایز بخش نهایی جشنواره موسیقی فجر؛ سهراب پورناظری و گروهش برای اجرا روی صحنه حاضر شدند. اما پیش از اجرا؛ پورناظری گفت: من دو سال پیش در جشن موسیقی به رئیس جمهور گفتم حالا که دولت تدبیر و امید با ابزارهای مختلف تبلیغاتی روی کار آمده؛ از موسیقی حمایت کند و فصا را باز کند اما به نظر می‌رسد از دست آنها کاری برنمی‌آید. با این وجود ما چند نفر می‌خواهیم حداقل اجرای امشب را به استاد محمدرضا شجریان تقدیم کنیم.

اجرای این هنرمند نیز با مشکلاتی در صدابرداری همراه بود به صورتی که صدای گیتار بیس در جاهایی به درستی شنیده نمی‌شد و پس از اجرای این گروه؛ تعدادی از حاضران؛ سالن را ترک کردند.

جوایز بخش نهایی جشنواره به شرح زیر است:

محمد چراغعلی جایزه بهترین آلبوم موسیقی نواحی را به سهراب محمدی برای آلبوم موسیقی شمال خراسان داد. از آنجا که این هنرمند در سالن حضور نداشت؛ کسی نیز جایزه او را دریافت نکرد.

محمدرضا نوبخت و حسین فریدون (سخنگوی دولت و دستیار ویژه رئیس جمهور) در این بخش؛ جوایز بخش ویژه ایران فرهنگی را به سهراب پورناظری و روبیک آرتزویان برای آلبوم شبگرد کولی باد، سعید نایب محمدی برای آلبوم ری تا روم و افشار نامور برای آلبوم هزار توی قفقاز اهدا کردند.

جایزه بهترین آلبوم سازی به اردشیر کامکار برای آلبوم یقین گمشده تعلق گرفت.

جایزه بهترین خواننده موسیقی ایرانی نیز پس از انصراف همایون شجریان و حمیرضا نوربخش از کاندیداتوری در این بخش به علیرضا قربانی رسید. قربانی در زمان دریافت جایزه خود گفت: از هیئت داوران ممنونم که مرا برگزیدند. متاسفانه مشکلی میان یکی از هنرمندان منتقد خانه موسیقی (ساسان فاطمی) و خانه موسیقی به وجود آمده. من امیدوارم خانه موسیقی با مهربانی نقدها را بشنود و کار را به مراحل قضایی نکشاند و به زودی شکایت خود را پس بگیرد.

جایزه بهترین آهنگساز ایرانی نیز به هوشنگ کامکار برای آلبوم کوچ بنفشه‌ها رسید. در این بخش حسین علیزاده هم کاندیدا شده بود اما جایزه‌ای دریافت نکرد.

جایزه بهترین آلبوم با کلام موسیقی ایرانی را شهرداد روحانی به همایون شجریان برای آلبوم نه فرشته‌ام نه شیطان اهدا کرد. همایون شجریان نیز در سخانی گفت: خوبی آواز این است که در گلو نمی‌ماند. آواز از جامعه، از عشق و از مسائل مختلف سخن می‌گوید، سکوت هم گاهی همین حرف‌ها را می‌زند. من از پدر و مادرم تشکر می‌کنم. به خصوص پدرم که تار و پود و هرچه دارم از اوست.

هیچ وقت جشنواره کیفیت امسال را نداشته

علی مرادخانی در پایان این بخش از دوبرابر شدن بودجه موسیقی برای سال آینده خبر داد.

معاون هنری وزیر ارشاد گفت: براساس قولی که رییس جمهور در همین سال دادند؛ توانستیم ارکسترها را دوباره راه‌اندازی کنیم. جشنواره‌ای که امسال برگزار شد یهترین جشنواره در طول سالهای گذشته بوده. من 14 دوره جشنواره را برگزار کردم اما هیچگاه با این کیفیت نبوده است.

با پایان سخنان معاون وزیر ارشاد؛ گروه کامکارها روی صحنه آمد تا اجرای آنها پایانی بر کارنامه اختتامیه جشنواره سی و یکم موسیقی فجر باشد.

این خبر تا ساعت ۲۳ به‌روز شد.

کد خبر : ۳۴۸۸۸۲