خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

امنیت خلیج فارس، مسئولیت کشورهای منطقه است/ دعوت روسیه از عراق برای مشارکت در نشست‌های آتی سوریه در «نورسلطان»

asdasd
کد خبر : ۸۲۰۰۱۳

سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد که سفر وزیر امور خارجه روسیه به عراق در راستای تقویت روابط دو جانبه در ابعاد مختلف و بررسی و ارزیابی اوضاع منطقه بوده و دو طرف بر لزوم تأمین امنیت ناوبری دریائی در منطقه خلیج‌فارس توسط کشورهای منطقه تأکید کردند.

«احمد اصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق در تشریح سفر «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه به عراق در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: «سرگئی لاوروف» روز دوشنبه به همراه هیأتی بلندپایه از شخصیت‌های دیپلماتیک، بزرگ‌ترین شرکت‌های نفت و انرژی و نیز برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری و تجاری وارد بغداد شد.

صحاف تأکید کرد: این دیدار در چارچوب تقویت تلاش‌ها برای تعمیق روابط دو جانبه است که وارد هفتاد و پنجمین سال خود شده است.           

وی گفت: «محمد علی الحکیم» وزیر خارجه عراق و سرگئی لاوروف در این دیدار بر روابط استواری که بغداد و مسکو را به یکدیگر وصل می‌کند، تأکید کردند. مذاکرات دو جانبه و عمیقی درباره نحوه تقویت روابط در سطوح امنیتی و مبارزه با تروریسم و همکاری تجاری و اقتصادی و همچنین در سطح نفت و انرژی صورت گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه عراق در ادامه افزود: «دو طرف همچنین راهکارهای تقویت روابط فرهنگی بین بغداد و مسکو و هموار کردن مسیر ورود سرمایه‌گذاران و تاجران هر دو کشور و نیز افزایش تعداد دیپلمات‌های عراقی در وزارت خارجه روسیه و نیز حمایت از پرونده دانشجویان مقیم این کشور را بررسی کردند».

وی گفت: دو وزیر همچنین تحولات منطقه را مورد ارزیابی قرار دادند. حکیم تلاش‌های مشترک روسیه و عراق را با توجه به تحولات منطقه که با بغداد در ارتباط است و همچنین لزوم ادامه و افزایش تلاش‌ها برای خاموش کردن بحران و نزاع و راهکارهای کاهش تنش در منطقه یادآور شد.

صحاف در پاسخ به پرسشی درباره دیدگاه وزرای خارجه عراق و روسیه در قبال طرح صلح هرمز گفت: وزیر خارجه عراق با اشاره به لزوم تأمین امنیت دریایی در گذرگاه‌های منطقه خلیج‌فارس تأکید کرده است که تامین امنیت منطقه، مسئولیت کشورهای منطقه و مجاور خلیج‌فارس است و همه کشورهای منطقه باید از  گذرگاه‌های آبی و حق کشتیرانی بهره مند شوند.

وی در ادامه افزود: لاوروف نیز با تأکید بر همین موضع از دیدگاه دیپلماتیک عراق که دال بر کاهش تنش و راهکار سیاسی برای کاهش تنش در منطقه است، تقدیر و سپاسگزاری کرد.

صحاف در همین راستا گفت: تحولات اوضاع منطقه محاط بر عراق و بحران تنش بین تهران و واشنگتن منطقه را بسیار بحرانی و متشنج خواهد کرد. بنابراین دو طرف بر لزوم حمایت از مسیر راهکارهای سیاسی و ابتکار عمل‌های بین المللی که به کاهش تنش در منطقه کمک کند و مانع برخورد و نزاع فراگیر شود، تأکید کردند.

وی در ادامه افزود: در این دیدار همچنین موضوع سوریه بررسی شده و دو طرف بر لزوم حل سیاسی و مشارکت عراق در نشست‌های آتی سوریه در «نورسلطان» (آستانه) تأکید کردند.

سخنگوی وزارت خارجه عراق تأکید کرد که لاوروف از نقش بزرگ و محوری عراق در مبارزه با تروریسم در منطقه تقدیر و بر تلاش‌های مسکو برای حمایت از عراق در سطوح امنیتی و مبارزه با تروریسم و همکاری در بخش نفت و انرژی، مسکن و بخش‌های دیگر اقتصاد تأکید کرد.

وی گفت: دو طرف همچنین بر لزوم اجرای قوانین مشترک امنیت روسیه و عراق تأکید کردند.

صحاف در پاسخ به این پرسش که آیا سفر وزیر امور خارجه روسیه به عراق با منافع آمریکا در تناقض است یا خیر، گفت: این دیدار در چارچوب تلاش برای تقویت روابط دو جانبه بین بغداد و مسکو بر اساس آگاهی خارجی و قانونی عراق صورت می‌گیرد. عراق در چارچوب شراکت‌های استراتژیک متعددی روابط خارجی زیادی دارد و در این زمینه محدود نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز