خبرگزاری کار ایران

عضو موسس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا در گفت‌وگو با ایلنا:

۱۰۰ میلیون چینی در آفریقا مستقر هستند/ باید افراد مورد اعتماد را برای تجارت به آفریقا بفرستیم/ در این مناطق براحتی می‌توان با صراف‌ها کار کرد

asdasd
کد خبر : ۸۰۸۱۳۹

عضو موسس اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا گفت: در سال‌های اخیر چین با سرعت خیره کننده‌ای در این بازارها در حال پیشرفت است و یک برنامه ۲۰ ساله برای قاره آٰفریقا تدوین کرده که با گذشت ۵ سال از این برنامه اکنون ۴۰ درصد بازار شرق آفٰریقا در اختیار این کشور است.

حسن خسروجردی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا در خصوص آخرین وضعیت تشکیل اتاق مشترک ایران و شرق آفریقا گفت: با توجه به ضرورت حضور در بازار قاره آفریقا و پیدا کردن بازارهای صادراتی جدید تصمیم گرفته شد که یک اتاق مشترک برای کشورهای حوزه آٰفریقا تاسیس شود و اکنون کارهای مقدماتی آن آغاز شده و به زودی مجمع نخست تشکیل  و اعضای هیئت رئیسه انتخاب خواهند شد.

وی ادامه داد: آفریقا قاره پهناوری است و به لحاظ جغرافیا شرق این قاره که شامل کشورهای کنیا، تانزانیا، جیبوتی، اتیوپی، اوگاندا، سودان و موزامبیک می‌شوند نسبت به سایر نقاط فاصله کمتری با ما دارند، به طوری که یک تاجر با پرداخت 20 میلیون تومان برای بلیط هواپیما در عرض 18 ساعت به این منطقه می‌رسد. از همه مهمتر اینکه خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی در قاره آفٰریقا  فقط با دارالسلام و مومباسا ارتباط دارد که آنها نیز در شرق این قاره هستند. بر همین اساس است که تجارت محدودی که در سال‌های گذشته بین ایران و آٰفریقا بوده، بیشتر شامل همین منطقه است.

خسروجردی با اشاره به ظرفیت‌های کالایی ایران و کشورهای شرق آٰفریقا گفت: اکنون از ایران گاز LPG، قیر، فرآوردهای نفتی و چای به این منطقه صادر و از آنجا نیز قهوه و دانه‌های روغنی به ایران وارد می‌شود. اما در کل با توجه به ضعیف بودن این کشورها آنها بیشتر وارداتی هستند تا صادراتی و از این منظر می‌تواند بازار خوبی برای کشور ما محسوب شوند.

وی ادامه داد: با توجه به مازاد تولید برخی کالاها در کشور ما، می‌توانیم مصالح ساختمانی اعم از سیمان، کاشی و سرامیک را به این کشورها صادر کنیم و با توجه به اینکه این کشورها در مسیر توسعه هستند و کارهای ساخت و ساز با سرعت زیادی در جریان است، پیمانکارهای ما نیز می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

خسروجردی گفت: در بحث مواد غذایی و صنایع تبدیلی مانند روغن، رب و کنسروهای مختلف این ناحیه ظرفیت خوبی دارد و در بحث واردات؛ کنجاله، دانه‌های روغنی، ذرت و بادام هندی را می‌توان از آنجا تهیه کرد.

وی در خصوص بازار این کشورها و رقبای ایران گفت: هند و مصر دو تامین کننده سنتی این مناطق هستند که از سال‌های قبل حضور داشتند اما در سال‌های اخیر چین با سرعت خیره کننده‌ای در این بازارها در حال پیشرفت است و یک برنامه 20 ساله برای قاره آٰفریقا تدوین کرده که با گذشت 5 سال از این برنامه اکنون 40 درصد بازار شرق آفٰریقا در اختیار این کشور است.

وی ادامه داد: برخی آمارها حاکی از این است که نزدیک به 100 میلیون نفر چینی در این قاره حضور دارند و دولت نیز برای شرکت‌هایی که بتوانند به این منطقه صادرات داشته باشند به طور رایگان محموله آنها را از طریق دریایی حمل می‌کند.

خسروجردی با بیان اینکه تجارت با آفریقا با تمام دنیا تفاوت دارد، گفت: برای معامله با آفریقایی‌ها باید شرایط ویژه‌ای داشت، همین شرایط بوده که اروپا و آمریکا نتوانستند در این قاره حضور پررنگی داشته باشند اما چین و هند جای پای خود را محکم کردند.

وی افزود: مهمترین شرط تجارت با این کشورها حضور فیزیکی است، باید شخصا در بازار منطقه حضور داشت و سپس یک نماینده از اتباع همان منطقه انتخاب کرد تا کالا را به صورت امانی برای شما پخش کند. پس طبیعی است کشوری مانند چین که جمعیت زیادی دارد و مردمی دارد که به حداقل‌ها قانع هستند خیلی بهتر از اروپایی‌ها می‌توانند در این منطقه دوام بیاورند.

وی در خصوص مزایای این بازار برای کشور ما گفت: با توجه به اینکه سوئیفت قطع است و نقل و انتقال مالی نمی‌توان انجام داد، در این مناطق می‌توان به راحتی با صراف‌ها کار کنیم، به طوری که پول از آنجا به دبی و از دبی به تهران واریز می‌شود. از طرف دیگر ما نیروی انسانی با کیفیتی داریم، اکنون هزاران لیسانس بیکار در کشور وجود دارد که می‌توان با استقرار افراد معتمد در آفریقا به عنوان نماینده و سپس با دادن مدیریت و اختیار به آنها، حضور نیرومندتری داشت.

وی گفت: بازار شرق آفریقا در صورتی که قواعد را رعایت کنیم بسیار جذاب است و بهترین روش، ارسال جنس به صورت امانی و استقرار افراد مورد اعتماد در این کشورها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز