خبرگزاری کار ایران

۲۵ هزار هکتار از جنگل‌های لرستان در معرض آفات و آسیب است

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۷۶۸۷

حدود ۲۵ هزار هکتار در معرض طغیان آفات یا کانون‌های بحرانی حریق و قاچاق چوب، پروژه‌های عمومی و عمرانی است.

به گزارش ایلنا، حسین میرزایی در گفت و گو با اصحاب رسانه اظهار کرد: جنگل‌های استان با تنوع زیادی از آفات و بیماری‌ها مواجه هستند از جمله این آفات را می‌توان آفت جوانه‌خوار بلوط، برگ خوار بلوط، انواع چوب خوارها، گیاه نیمه انگلی لورانتوس، موریانه و موش نام برد.

وی افزود: اقدامات زیادی متناسب با وضعیت اعتباری استان در راستای مبارزه با بیماری‌ها و آفت‌ها انجام شده است که بنابر ضرورت، توجه بیشتری به‌ویژه در بحث تأمین اعتبارات به‌موقع مورد نیاز است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار می‌کند: با توجه به اینکه این استان با داشتن جنگل‌هایی به وسعت ۱ میلیون و ۲۱۷ هزار و ۳۱۴ هکتار از جنگل‌های زاگرس، رتبه نخست جنگل‌های این رشته کوه را دارد که از این میزان حدود ۲۵ هزار هکتار در معرض طغیان آفات یا کانون‌های بحرانی حریق و قاچاق چوب، پروژه‌های عمومی و عمرانی است.

میرزایی گفت: منابع طبیعی در راستای قانون حفاظت ۱۰۰ درصد تثبیت مالکیت و کاداستر اراضی ملی که بستر اصلی تفکیک انفال و سایر اقدامات حاکمیتی و حفاظتی است، مراحل تمام الکترونیکی کردن و هوشمندسازی را اجرا کرده که هم‌اکنون در مراحل پایانی است.

وی با بیان اینکه قاچاق چوب در استان وجود دارد، ادامه داد: به منظور مقابله با قاچاق چوب با کمک اقدامات قانونی، کانون‌هایی شناسایی و همچنین کشفیات زیادی صورت گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با اشاره به وسعت زیاد، صعب‌العبور و کوهستانی بودن جنگل‌های استان، بیان کرد: جهت تأمین نیروهای حفاظتی و استقرار دائمی بالگردهای جنگلبانی، پایش و اطفا حریق همچنین تأمین اعتبارات بخش گیاه پزشکی، بهبود وضعیت معیشت جنگل‌نشینان و تأمین اعتبارات آبخیزداری و آبخوان‌ها به خصوص در حوزه‌های بحرانی نیازمند به توجه ویژه دستگاه‌های متولی هستیم.

میرزایی افزود: منابع طبیعی در جهت قانون افزایش ضریب حفاظتی جنگل‌ها و مراتع استان، طرح جامع حفاظت با رویکرد استفاده از فناوری‌های نو را تهیه و پس از شناسایی و پهنه‌بندی مناطق بحرانی، اقدام به اخذ مجوزهای لازم در خصوص احداث پاسگاه‌های جنگلی و تجهیز آن‌ها کرده است.

وی با بیان اینکه در این زمینه تاکنون ۱۲ باب پاسگاه عملیاتی شده و پنج باب آن‌ها به بهره‌برداری رسیده است، گفت: پایگاه مرکزی اطفا حریق استان نیز راه‌اندازی شده و هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان اظهار کرد: سامانه پنجره واحد مدیریت زمین و پایش ماهواره‌ای جنگل‌ها و مراتع نیز به عنوان پل ارتباطی میان سازمان‌های مسئول در حوزه مدیریت اراضی، صدور مجوز و اشخاص حقیقی و حقوقی راه اندازی و در حال بهره‌برداری قرار دارد.

میرزایی خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت بهره‌برداران و فعالیت حوزه منابع طبیعی در سطح استان و حفاظت مشارکتی از دیگر اقدامات اجرایی در حوزه منابع طبیعی است.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز