خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

نظر شهرداری درباره استفاده از "دوچرخه" و "اسکوتر" در پایتخت

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۰۹۸۶

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران توضیحاتی درباره سرانجام توسعه خطوط دوچرخه سواری در تهران ارائه کرد.

«مجتبی شفیعی» معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره سرانجام توسعه خطوط دوچرخه سواری در تهران که در دوره مدیریت پیشین شهرداری آغاز شده بود، گفت: حمل و نقل پاک یکی از اقدامات و الزامات بهبود شرایط حمل و نقل در کلانشهرها از جمله تهران است که با آلودگی هم مواجه است. حمل و نقل پاک دو رکن اساسی دارد یکی توسعه دوچرخه سواری و رکن دیگر استفاده از اسکوتر که از مدهای حمل و نقل پاک است.

وی ادامه داد: دوچرخه سواری یکی از مدهایی است که علیرغم اینکه در دوره گذشته یک پروژه موفق نیز داشته است اما سهم آن در حمل و نقل شهر تهران کمتر از یک دهم درصد است نه یک درصد. در برخی از آمارها به اشتباه این میزان یک درصد بیان شده است که یک درصد می‌شود چیزی حدود ۱۹۰ هزار جابجایی در روز توسط دوچرخه که چنین چیزی نیست و در روز ۱۰ الی ۱۲ هزار تردد با دوچرخه انجام می‌شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران تصریح کرد: پروژه دوچرخه علیرغم تلاش‌هایی که در دوره گذشته مدیریت شهری شد و سعی کردند شبکه را به صورت کامل گسترش دهند و دوچرخه اشتراکی را بیاورند و از آن حمایت هم کنند، اما نتوانست به هدفی که داشت برسد. یکی از اعتراضاتی که به این موضوع شد، این بود که این شبکه‌ای که برای دوچرخه سواری ایجاد شد و گاها موانعی را در خیابان‌ها ایجاد کرده و جلوی پارک خودروها را می‌گرفت، اصلا مورد استفاده دوچرخه سواران نیست و به خط ویژه موتورسیکلت تبدیل شده است.

شفیعی با اشاره به فراخوانی در این باره گفت: ما در این دوره قصد داریم تا مدل سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این بخش را توجیه‌دار کنیم یعنی فراخوانی در این خصوص یک ماه پیش اعلام کردیم که با از آن استقبال هم شد و در حال مذاکره برای عقد قرارداد هستیم. در این فراخوان به این صورت است که به ازای هر جابجایی دوچرخه به سرمایه‌گذار ما یک پرداخت نقدی را انجام دهیم. قبلا به این صورت بود که شهرداری از سرمایه‌گذار، اشتراکی را می‌خرید که اگر استفاده هم نمی‌شد سرمایه‌گذار پول خود را دریافت می‌کرد، اما در روش جدید به این صورت است که ما به سرمایه‌گذار اعلام کردیم که از هر روشی می‌خواهد برای استفاده شهروندان از دوچرخه تبلیغ کند و از هر نوع دوچرخه‌ای می‌خواهد استفاده کند و اگر شهروندان برای جابجایی نیم‌ساعته از دوچرخه استفاده کنند، شهرداری رقمی را که براساس کارشناسی تعیین شده است به سرمایه‌گذار پرداخت می‌کند. سرمایه‌گذاران از این روش نیز استقبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: ما این قابلیت را برای رقم‌های بسیار کوچک هم ایجاد کرده‌ایم، یعنی ما آمادگی داریم که از ۳۰۰ دستگاه دوچرخه هم استفاده کنیم. در کنار آن نیز وقتی تقاضا ایجاد شد ما می‌توانیم شبکه مسیر دوچرخه سواری را گسترش دهیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران همچنین درباره تاثیرگذاری اصلاح هندسی معابر بر کاهش ترافیک و طول سفر شهروندان، گفت: یک اختلافی است بین صاحبنظران حوزه شهرسازی و ترافیک که در شهرهایی مانند تهران تاثیرگذاری توسعه معابر به چه میزان است. بدیهی است که در نقاط خاص که یک گره ترافیک ایجاد شده است باید دسترسی ایجاد شود که در کاهش ترافیک موثر باشد در اینجا همه به این موضوع اتفاق نظر دارند.

شفیعی تصریح کرد: اما ایجاد یک معبر جدید در رقابت با توسعه حمل و نقل عمومی منافع کمتری دارد و برخی از پروژه‌ها واقعا هیچ توجیهی ندارند و برخی از پروژه‌ها نیز توجیه دارند و نسبت به منطقه‌ای که کار ایجاد می‌شود این اصلاحات هندسی متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی از تقاطع‌های غیرهمسطح، دسترسی‌ها کامل نیست و شیب‌راه‌ها به صورت کامل ایجاد نشده است و این امر باعث می‌شود که کاربر مسافت زیادی را برای رسیدن به مقصد طی کند کامل کردن این دسترسی‌ها منجر به کوتاه کردن زمان سفر و کاهش ترافیک خواهد شد که این موارد نیز در دستور کار ما قرار دارد و ما در لیستی حدود ۹۰ نقطه را مشخص کردیم که دسترسی‌ها ناقص بود و قرار است رفع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز