خبرگزاری کار ایران

گویا هشدار داد:

احتمال شیوع بیماری تب دنگی در آینده نزدیک در کشور/ اعلام مناطق در معرض خطر آلودگی

asdasd
کد خبر : ۸۲۴۸۳۶

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از احتمال شیوع بیماری تب دنگی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، نشست مشترک مقامات وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی گیلان در معاونت بهداشتی دانشگاه برگزار شد.

در این نشست، محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه یک تیم کارشناسی برجسته مرکب از کارشناسان سازمان جهانی بهداشت، کارشناسان وزارت بهداشت و صاحبنظران، برای کنترل بیماری‌هایی که از طریق پشه به انسانها انتقال می یابد، تشکیل شده است، گفت: این تیم  در سراسر کشور، مشغول بررسی هستند تا برنامه های لازم را برای پیشگیری از شیوع این بیماری طراحی کنند. 

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از احتمال شیوع بیماری تب دنگی در آینده نزدیک خبر داد و افزود: با توجه به اینکه بهترین مکان برای رشد و تکثیر پشه ناقل این بیماری‌ها در لاستیک خودروهاست، با تجمع روز افزون و بیش از حد لاستیک های فرسوده، بستر برای شیوع و همه گیری این بیماری ها نیز فراهم است.

وی مناطق ساحلی جنوب، شمال و شمال غرب کشور را از استان‌های در معرض خطر آلوده شدن به این بیماری عنوان کرد و مشارکت تمامی سازمان ها و حمایت مسئولان استان را برای پیشگیری و مقابله با این بیماری خواستار شد.

احتمال شیوع بیماری تب دنگی در آینده نزدیک در کشور/ اعلام مناطق در معرض خطر آلودگی

وی تغییرات آب و هوایی در کشور را یکی از عوامل زمینه ساز گسترش برخی از بیماری‌ها که از طریق حشرات به انسان منتقل شوند عنوان کرد و یادآور شد: در حال حاضر برخی از کشورهای همسایه از جمله کشورهای حاشیه خلیج فارس، به شدت درگیر بیماری دنگی هستند ولی خوشبختانه در کشور ما تا کنون مواردی از این بیماری گزارش نشده است. با این حال، باید آمادگی کامل داشته باشیم و با انجام اقدامات وسیع بهسازی محیط و مراقبت ها کنترلی، مانع ورود این بیماری به کشور شویم.

گویا، دومین مسئله را افزایش شهرنشینی ذکر کرد و افزود: اگر از نظر بهداشت محیط امکانات کافی به خصوص در بحث جمع آوری فاضلاب  و زباله در شهرها وجود نداشته باشد ممکن است تبدیل به کانونی برای شیوع بیماری شوند.

وی استان گیلان را از جمله استان‌های مهم و حیاتی از نظر اقتصادی و یکی از استان‌های مرزی ارزشمند در کشور دانست و خاطرنشان کرد: پیشگیری از شیوع بیماری در این استان، از اولویت های کشوری است، خوشبختانه پشه منتقله بیماری دنگی تاکنون در استان گیلان مشاهده نشده است ولی این بدان معنا نیست که اقدامات کنترلی را انجام ندهیم بلکه این اقدامات باید تشدید هم پیدا کند زیرا وزارت بهداشت فاصله ای بین سلامت مردم استان و کشور و بین المللی قایل نیست.

زعیم مشاور ارشد سازمان جهانی بهداشت، نیز با اشاره به موقعیت جغرافیای خاص کشور برتشدید مراقبت‌های بهداشتی در مبادی ورودی و بهسازی محیط اضافه کرد: تب دنگی نه‌تنها به سیستم بهداشت و درمان آسیب می‌رساند بلکه این خطر کشور را از نظر بعد اقتصادی و سیاسی و امنیتی نیز تهدید می‌کند؛ بنابراین در این راستا باید از تمام ظرفیت‌ها و همکاری بین بخشی و سایر ارگان‌ها استفاده کرد.

در ادامه فرین مهرابیان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز توانمندسازی نیروها و جذب افراد توانمند در حوزه مبارزه با بیماری های واگیر را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز