خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

۱۳ درصد جمعیت استان گیلان را سالمندان تشکیل می‌دهند

asdasd
کد خبر : ۸۱۶۱۷۹

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه ۱۳.۲۵ درصد جمعیت استان سالمندان هستند، گفت: بیشترین سالمندان استان را زنان تشکیل می دهند.

به گزارش ایلنا از رشت، فردین مهرابیان در همایش سالمندی، فرصت‌ها و چالش‌ها در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه استان گیلان دارای رتبه یک سالمندی در کشور است، اظهار کرد: ۱۳.۲۵ درصد جمعیت استان گیلان بالای ۶۰ سال هستند و سالمندان شهری از جمعیت سالمندی روستایی کمتر است. 

وی با بیان اینکه در سال ۱۹۸۲ نخستین اجلاس سران در وین با موضوع سالمندی بین تمام کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت برگزار شد، افزود: از بین بردن تبعیض جنسی، ارتقای عزت اجتماعی سالمندان، تداوم دلایل افزایش دسترسی به خدمات اجتماعی از جمله مفاد سالمندی در جهان است.

مهرابیان با اشاره به ویژگی‌های پیری جمعیت، آن را در جهان فراگیر، پایدار و برگشت ناپذیر عنوان کرد و گفت: پیری جمعیت طی قرن‌های ۲۰ و ۲۱ روند افزایشی یافته و سریع تر از نرخ رشد جمعیت شد و شامل گروه سنی ۸۰ ساله و بالای آن است.

وی ادامه داد: پیری جمعیت در کشورهای در حال توسعه سریع تر داشته و زنان بیشترین افراد سالمند را تشکیل می‌دهند.

مهرابیان درباره سیمای سالمندان استان گیلان براساس آمار سال ۸۵ نیز بیان کرد: بیشترین سالمندان در گروه سنی ۶۰ تا ۶۹ سال قرار دارند که بیشتر آنها بی سواد هستند و میزان بی‌سوادی زنان بیشتر از مردان و در روستاها بیشتر از شهرها است.

وی افزود: درصد تاهل در مردان سالمند بیش از دو برابر زنان سالمند که این درصد در شهر و روستا تقریباً برابر است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بیش از یک سوم سالمندان برای ادامه زندگی وابسته به کمک همراهان خود هستند، ادامه داد: ۱۶.۲درصد سالمندان شهری و ۸.۶ سالمندان فاقد پوشش بیمه‌ای هستند.

وی با تاکید بر ارتفای کیفیت زنداگی سالمندان، افزود: توجه و برنامه ریزی برای مدیریت سالمندی امری اساسی و غیرقابل انکار و تحول در نظام سلامت برای مسئولیت‌پذیری و پاسخگویی در برابر نیازهای سلامت سالمندان امری ضروری است.

مهرابیان با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری درباره سالمندان، گفت: فرهنگ‌سازی برای احترام و تکریم سالمندان، ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگهداری آنان در خانواده، توانمندی سالمندان در عرصه مناسب و اتخاذ روش‌های حمایتی و تشویقی مناسب برای تکریم سالمندان در خانواده و تقویت مراقبت‌های جسمی، روحی و عاطفی از آنان است از جمله سیاست‌های مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز