خبرگزاری کار ایران

از زمان اجرای برنامه غربالگری تاکنون:

۲۰۰ نوزاد مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید در کاشان شناسایی شدند

کد خبر : ۱۷۲۵۴۹

«غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان به عنوان یک برنامه کشوری در سیستم شبکه ادغام و کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی این برنامه را اجرا می‌کند.»

از زمان اجرای برنامه غربالگری هیپوتیروئیدی نوزادی از سال ۸۴ تاکنون، بیش از ۲۰۰ نوزاد مبتلا به کم کاری مادرزادی تیروئید در کاشان شناسایی شده و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان یکی از علل مهم عقب ماندگی ذهنی در نوزادان را کم کاری تیروئید عنوان کرد و گفت: غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان به عنوان یک برنامه کشوری در سیستم شبکه ادغام و کلیه دانشگاه‌های علوم پزشکی این برنامه را اجرا می‌کند.

سیّد علیرضا مروجی تصریح کرد: با وجود کمبود ید در بدن و خوب کار نکردن غده تیروئید، مقاومت بدن در برابر بیماری‌های عفونی کاهش می‌یابد و عوارض مغزی به شکل کم هوشی و ضعف اعصاب پدید می‌آید.

وی یادآور شد: کمبود ید در دوران کودکی سبب کاهش بهره هوشی و عقب ماندگی ذهنی، تاخیر یا توقف رشد، ناتوانی جسمی، کم کاری تیروئید، اختلالات عضلانی، تکلمی و شنوایی می‌شود.

وی با اشاره به کاهش ۱۳/۵(۱۳ و نیم درصد) امتیاز بهره هوشی کودکان و خستگی زودرس و کاهش کارایی آن‌ها بدلیل کمبود ید گفت: کمبود ید در بالغین نیز موجب بروز گوا‌تر، کم کاری تیروئید و اختلال در اعمال روانی و ذهنی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه، با اشاره به اینکه آب و خاک کشور ما میزان ید کافی ندارد، تاکید کرد: اگر چه غذاهای دریایی مانند میگو و ماهی آب شور غنی‌ترین منابع ید هستند اما جهت پیشگیری و کنترل اختلالات ناشی از کمبود ید، مصرف نمک یددار تصفیه شده برای تمام افراد جامعه به ویژه زنان باردار، کودکان، نوجوانان و… الزامی است.

وی یادآور شد: از مصرف انواع نمک‌های دریاچه، دریا و سنگ نمک به دلیل نداشتن ید و وجود ناخالصی‌ها و فلزات سنگین مانند سرب، کادمیوم، جیوه و… جداً خودداری شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز