خبرگزاری کار ایران

پایان مرمت بنای تاریخی خیوی آستارا در استان گیلان

asdasd
کد خبر : ۸۱۵۴۳۶

مدیرکل میراث فرهنگی گیلان از پایان مرمت بنای تاریخی خیوی آستارا خبر داد.

به گزارش ایلنا از آستارا، مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری گیلان در حاشیه بازدید از جشنواره خوراک در شهر آستارا اعلام کرد: در سال های قبل از محل اعتبارات استانی تلاش کردیم مرمت بنای تاریخی خیوی شهرستان آستارا که در روستای عنبران قرار گرفته و بر اساس پژوهش های تاریخی ، قدیمی ترین بنای تاریخی گیلان پس از مسجد اسپی مزگت  است  را به پایان برسانیم .

شهرود امیر انتخابی ادامه داد: این بنا از جایگاه بسیار مناسب تاریخی با معماری مناسبی ، برای ایجاد رونق گردشگری مذهبی برخوردار است.

امیر انتخابی از اهم اقدامات انجام شده به مرمت بخشی از بقعه ، گیاه زدایی ، پاک سازی بنا از جلبک و خزه های گیاهی ، شن ریزی محوطه حیاط، نصب چراغ های روشنایی ، نصب تابلوی معرفی بنا و... اشاره نمود و گفت: این اقدامات با اعتبار تقریبی ۱۷۵۰ میلیون ریال به اجرا درآمده است.

وی عنوان کرد: متاسفانه در طی سالیان قبل ، بخشی از محوطه حیاط بقعه که کاربری شالیزاری داشته است ، توسط برخی از اهالی روستا مورد تصرف قرار گرفته که حل این مشکل و حفاظت بهینه از این اثر جز با اهتمام اداره کل اوقاف استان به عنوان متولی اصلی بنا ، مسئولین شهرستان ، دهیار ،شورای اسلامی و اهالی روستای عنبران محله نیز نسبت به حمایت و حفاظت از این اثر شاخص تاریخی و مذهبی میسر نخواهد شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز