خبرگزاری کار ایران

آیت الله فلاحتی در روستای میشامندان رشت:

مسئولان تسهیلاتی برای بیمه محصولات کشاورزی قائل شوند/ لزوم جلوگیری از واردات بی رویه برنج/ نرخ فروش برنج در بازار با نرخ خریداری شده از کشاورز همخوانی ندارد

asdasd
کد خبر : ۷۶۴۴۳۲

نماینده ولی فقیه در گیلان، خواستار کمک و حمایت مسئولان از کشاورزان در کاشت، داشت، برداشت و حتی عرضه محصول به بازار شد و اظهار کرد: متولیان امر تسهیلاتی برای بیمه محصولات کشاورزی قائل شوند.

به گزارش ایلنا از رشت، آیت الله رسول فلاحتی در جریان توزیع کودهای ریزمغذی رایگان بین شالیکاران روستای میشامندان رشت با اشاره به اینکه اجرای نظام نوین ترویج کشاورزی به طور قطع موفقیت آمیز است اظهار کرد: سال‌های گذشته، کشاورزان استفاده بهینه از آب در زمین های زراعی به ویژه در مزارع برنج نداشتند اما مروجان کشاورزی با ارائه طرح و برنامه برای استفاده بهینه آب در مزارع بسیار تاثیرگذار هستند.

وی به گلایه شالیکاران نسبت به کمبود آب زراعی در مزارع در سال‌های گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به کمبود آب اما به دلیل اجرای طرح های کشاورزی، شالیکاران از برداشت محصول راضی بودند.

امام جمعه رشت با بیان اینکه شالیکاران برای نشای برنج نیمی از پای آنها داخل گل بود، تصریح کرد: امروزه نشای برنج در نقاط مختلف به صورت مکانیزه انجام می شود و این روش صحیح است.

آیت الله فلاحتی به تفاوت نشای برنج در گذشته و اکنون اشاره کرد و گفت: در گذشته هشت دهم نشای برنج داخل آب بود و اکنون یک پنجم نشا داخل آب است و این روش صحیح توسط آموزش های مروجان و مهندسان کشاورزی انجام شده و شالیکاران از روش های نوین کشت راضی هستند.

آیت الله فلاحتی با تاکید بر مهلت ۴ تا ۵ ماهه به شالیکاران برای عرضه و فروش محصول به بازار، خاطرنشان کرد: مسئولان هنگام برداشت برنج و عرضه از ورود برنج خارجی به بازار جلوگیری کنند تا کشاورز از واردات برنج به بازار لطمه نبیند.

وی به سختی های کشت محصول برنج اشاره کرد و یادآور شد: بیشتر شالیکاران تک محصولی هستند و اکنون قیمتی که برنج در بازار فروخته می شود، مبلغی نیست که از کشاورز خریداری شده بنابراین همیشه از مسئولان می خواهیم از کشاورزان حمایت کنند.

امام جمعه رشت با اشاره به اینکه کشاورزان نیازمند قائل شدن تسهیلاتی در پرداخت وام های بانکی هستند، بیان کرد: هر قدر مسئولان برای کشاورز تسهیلات ایجاد کنند، کشاورز به تولید و کشت محصول تشویق می شود.

آیت الله فلاحتی بر ترویج کشت های توام بین شالیکاران تاکید کرد و گفت: کشاورز باید در تمام فصل ها بتواند از زمین خود استفاده کند و کشت دوم از نکته های مهم در این زمینه است.

در جریان بازدید آیت الله فلاحتی از کشت مکانیزه برنج در روستای میشماندان، کود گرانول ریزمغذی پتاسیم ۷ سولفات و کود مایع ریزمغذی سیلکات پتاسیم بین شالیکاران منطقه توزیع شد.

مقدار ۱۱ تن کودهای ریزمغذی به همت بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی گیلان بین یک هزار و ۱۰۰ نفر از شالیکاران در ۴۶ روستای ناحیه مرکزی رشت توزیع شده است ضمن اینکه این طرح در ۳۰۰ روستای گیلان انجام می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز