خبرگزاری کار ایران

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان:

سن شروع مصرف سیگار در گیلان 15 سال است

asdasd
کد خبر : ۷۵۴۹۹۱

معاون دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: میانگین سن شروع مصرف سیگار در استان گیلان 15 سال است.

به گزارش ایلنا از رشت، محمد عباسی در همایش استانی بزرگداشت روز جهانی بهداشت و هفته ملی سلامت در رشت اظهار داشت: محققان حوزه بهداشت دریافتند که برای تحقق شعار “سلامتی برای همه” نیاز است به مراقبت‌های بهداشتی نخستین توجه بیشتری شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه بسیاری از بیماری‌ها به وسیله مراقبت‌های بهداشتی نخستین ریشه‌کن شده‌اند، گفت: در سال‌های گذشته بیماری‌هایی مانند طاعون، فلج اطفال و کزاز در بین کودکان و مردم بسیار شایع بود که با اتخاذ سیاست‌های درست هم اکنون این بیماری‌ها ریشه‌کن شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان حوزه بهداشت به این نتیجه رسیده‌اند که درمان بیماری‌های غیرواگیر نیز نیازمند توجه به مراقبت‌های بهداشتی نخستین است تصریح کرد: رسیدن به یک جامعه سالم تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست و همه سازمان‌ها باید در این امر با ما همکاری کنند.

عباسی ضمن تاکید بر افزایش خودآگاهی افراد جامعه نسبت به وضعیت سلامتی خودشان خاطرنشان کرد: این امر یک جریان سیال است و خود مراقبتی و خودآگاهی نسبت به وضعیت سلامتی توسط افراد جامعه باید در زمان‌های گوناگون و در سنین مختلف اتفاق بیفتد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان افزود: خوددرمانی، هزینه زیادی به حوزه سلامت و افراد جامعه وارد کرده است و بایستی به مردم بفهمانیم که اگر کسی در رشته‌های غیر پزشکی تحصیلات بالایی دارد نباید برای درمان بیماری‌ها دارویی تجویز کند زیرا این کار خطرات زیادی را متوجه سلامت انسانها می‌کند.

وی با انتقاد از سخنان عده‌ای که از روی ناآگاهی علیه واکسیناسیون صحبت می‌کنند اظهار داشت: واکسیناسیون یکی از بدیهی‌ترین اقدامات در حوزه سلامت محسوب می‌شود و سخنان جاهلانه عده‌ای به ما می‌فهماند که بایستی موضوع مراقبت‌های بهداشتی نخستین در جامعه را بیشتر گسترش دهیم.

عباسی با بیان اینکه طبق آمارهای جهانی اکثر افراد دچار کم تحرکی هستند خاطرنشان کرد: سکته قلبی و سکته مغزی در سنین پایین نتیجه کم تحرکی و ورزش نکردن است و باید برای تشویق مردم به تحرک بیشتر برنامه‌ریزی شود تا از بروز خطراتی از این دست جلوگیری کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه در استان گیلان حدود 500 بهورز کمبود نیرو داریم گفت: باید با افزایش تعداد خانه‌های بهداشت و همچنین جذب بیشتر نیروهای بهداشتی، عقب ماندگی‌ها در بحث مراقبت‌های بهداشتی نخستین در استان را جبران کنیم.

وی با اشاره به اینکه میانگین سن شروع مصرف سیگار در استان گیلان 15 سال است تصریح کرد: حدود 20 درصد از افراد در استان گیلان در طول عمر خود حداقل یک بار سیگار کشیده‌اند و همچنین سن استفاده از قلیان در استان نیز 16 سال است که باید در فکر کاهش این آمار هشدار دهنده باشیم.

عباسی نسبت به میزان مصرف مشروبات الکلی در استان گیلان هشدار داد و گفت: میزان شیوع مصرف الکل در استان گیلان نگران کننده است و بایستی تابوها در این زمینه را کنار بگذاریم و به مردم در رابطه با مضرات و خطراتی که این ماده سمی به مغز و کبد وارد می‌کند اطلاع رسانی کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان با اشاره به اینکه میزان شیوع مصرف دارو بدون تجویز پزشک در استان گیلان 45 درصد است افزود: استامینوفن کدئین، دیازپام و آلپرازولام جزء داروهایی هستند که اکثر افراد بدون تجویز پزشک و خودسرانه از آن استفاده می‌کنند در حالیکه این داروها برای بدن عوارض خطرناکی دارند.

وی با بیان اینکه حدود 30 درصد از نوجوانان گیلانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند خاطرنشان کرد: افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند زودتر از سایر همسالان خود به بیماری‌های مختلف دچار می‌شوند و باید اقداماتی صورت گیرد تا نسل جدید نسبت به خطری که آنان را تهدید می‌کند آگاهی بیشتری پیدا کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز