خبرگزاری کار ایران

مصطفی سالاری:

المپیاد ورزشی دانشجویی سال ۹۹ در گیلان برگزار می‌شود

asdasd
کد خبر : ۷۳۹۴۸۱

استاندار گیلان با بیان اینکه دهکده ورزشی می‌تواند سرمایه ملی مناسبی در حوزه دانشگاه و مورد استفاده برای کل کشور باشد، افزود: تلاش می‌کنیم تا المپیاد ورزشی دانشجوی سال ۹۹ در این دهکده ورزشی برگزار شود.

به گزارش ایلنا از رشت، مصطفی سالاری در نشست کارگروه پژوهش، نوآوری و فناوری استان با تأکید بر لزوم ساماندهی تعدد دانشگاه‌ها، اظهار کرد: تعدد دانشگاه‌ها نوعی تنزل ارزشی برای مدارک دانشگاهی است.

وی با بیان اینکه باید به جایگاهی برگردیم که شأن دانشگاه‌ها حفظ شود، افزود: خوشبختانه با ایجاد تحولات در وزارت علوم در این زمینه اقدامات خوبی در حال اجرا است.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه این استان زمینه‌ مناسبی برای اخذ مصوبه منطقه ویژه علمی را دارد، گفت: با توجه به وضعیت خاص صنایع و همچنین محیط زیست استان گیلان برای حل مشکلات این بخش‌ها نیازمند توجه بیشتر به حوزه علمی هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه دهکده ورزشی دانشگاه گیلان مکانی ورزشی برای دانشجویان سراسر کشور و باشگاه های خارجی و داخلی است، تصریح کرد: ظرفیت و زیر ساخت‌های خوبی در این زمینه داریم اما نیازمند توسعه عرصه و عیان این بخش هستیم.

سالاری با بیان اینکه دهکده ورزشی می تواند سرمایه ملی مناسبی در حوزه دانشگاه و مورد استفاده برای کل کشور باشد افزود:تلاش می کنیم تا المپیاد ورزشی دانشجوی سال ۹۹ در این دهکده ورزشی برگزار شود.

وی با بیان اینکه حضور ۷ هزار نفر در این المپیاد به صورت همزمان نیازمند برنامه ریزی دقیق است، گفت: برای اقامت و پذیرایی این تعداد باید از هم اکنون دستگاه‌ها به فکر آماده سازی شرایط برای میزبانی باشند.

استاندار گیلان با اشاره به اینکه برخی دانشگاه‌ها رو به تعطیلی بوده و فعالیت آنها دچار مشکل شده است، اظهار کرد: در برخی از دانشگاه‌ها همانند دانشگاه پیام نور و یا دانشگاه‌های خصوصی نیز شاهد رشد و حرکت به سوی پژوهش و نوآوری هستیم.

وی با بیان اینکه در بخش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارت‌آموزی عملکرد خوبی نداریم، بیان کرد: امروز ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها محسوب می شود؛لذا در این میان نباید تنها در دانشگاه‌ها به دنبال علم آموزی جوانان باشیم.

سالاری تأکید کرد: در جامعه علاوه بر افراد تحصیل کرده نیازمند کارگر متخصص و ماهر هستیم که تخصص و مهارت او متناسب با نیاز بازار و جامعه باشد اما متأسفانه بسیاری از جوانان تحصیل کرده به دلیل نداشتن مهارت لازم بیکار هستند.

وی با بیان اینکه میان نیروهای ماهر نیروهای کارآفرین هم وجود دارد، افزود: متأسفانه نبود نیروی کار دارای مهارت به جامعه آسیبی جدی وارد کرده و جوانان نیز به‌دلیل عدم اشتغال دچار سرخوردگی شده‌اند.

استاندار گیلان تأکید کرد: باید مشکلات دانشگاه‌ها را با دستور کار مشخص در راستای بهبود آموزش حل کنیم.

وی ادامه داد: طرح آموزش آمایش ملی نیاز به عزم جدی ملی است و استان‌ها به تنهایی به لحاظ بار مسئولیت سنگین اجتماعی از پس آن بر نمی‌آید و باید به صورت هماهنگ و ملی انجام شود.

سالاری با اشاره به تعیین اعتبارات پژوهشی برای دستگاه ها، افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته ۵۰ درصد اعتبار برای اولویت‌های استانی و ۵۰ درصد دیگر را برای کمک به فضای دانشگاهی و دانشجویی استان استفاده می‌شود.

در ادامه وزیر علوم با اشاره به بیانیه "گام دوم انقلاب" از سوی رهبر انقلاب اظهار کرد: ایران در گام اول به خوبی عمل کرد و وجود آمارها و ارقام بیانگر این مطلب است.

وی با بیان اینکه با تمام مشکلات موجود توانسته ایم در حوزه علوم، تحقیقات و فناوری میان کشورهای دیگر که از زیرساخت های مادی بالاتری برخوردار بودند به جایگاه و رشد علمی خوبی دست یابیم، گفت: مقام معظم رهبری نیز در پیامشان به رشد علم و تحقیقات اشاره داشتند.

وزیر علوم، تربیت جوانان در حوزه آموزش، تحقیقات و فناوری، توسعه و ارتقا علم و پژوهش، اخلاق و ... را از تاکیدات رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب عنوان کرد و افزود: پیش از انقلاب در حوزه تربیت نیروی انسانی کارآمد در کشور مشکل داشتیم که امروز به برکت انقلاب اسلامی از نیروی انسانی کارآمد در بخش های مختلف هستیم.

 *هدفگذاری تحقیقات علمی بر رفع نیازهای جامعه باشد

غلامی با تاکید بر اینکه تحقیقات علمی باید در راستای رفع نیازهای جامعه باشد، یادآورد شد: شاهد کاهش ورود دانشگاه ها به این حوزه هستیم لذا باید دانشگاه ها به این حوزه توجه بیشتری داشته باشند.

غلامی با بیان اینکه دانشگاه ها از پتانسیل قابل قبولی برای ارتباط با صنعت برخوردار هستند، گفت: برای حل مشکلات جامعه نیازمند ارتباط و نزدیکی دانشگاه و صنعت هستیم.

وی با بیان اینکه باید توان تامین نیازهای خود را داشته باشیم اظهار کرد: پایه و بنیان فعالیت اقتصادی را باید چنان محکم کنیم که در مشکلات اقتصادی دچار مشکل نشویم.

وی حرکت و تلاش دانشگاه ها به سمت دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشگاه ها با تربیت دانشجویان کارآمد می توانند علاوه بر تربیت نیروی ماهر در ایجاد فضای کسب و کار نقش موثری داشته باشند.

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه نباید فاصله ای میان دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و جامعه وجود داشته باشد گفت: دانشگاه ها باید یافته های جدید را به سمت کارایی در حوزه های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سوق دهند.

غلامی با بیان اینکه گیلان از نگاه وزارت علوم، استانی با عملکرد خوب از لحاظ دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: طرح ساماندهی آموزش عالی کشور طرح ضروری است.

وی اقدامات پارک علم و فناوری گیلان را خوب عنوان کرد و افزود: در آموزش به دنبال آن هستیم که مراکز متعدد را به هم پیوند دهیم و از پراکنده کاری جلوگیری و آنها را در گرایش منطقه، استان و ملی ساماندهی کنیم.

غلامی از مهمترین اهداف وزارت‌علوم را توسعه تعاملات بین المللی و پذیرش دانشجویان خارجی خواند و گفت: درآمدزایی و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم از مزایای جذب دانشجویان خارجی است.

*طرح ساماندهی آموزش عالی در سال آینده اجرایی می شود

وزیر علوم، از آماده سازی طرح ساماندهی آموزش عالی خبر داد و افزود: این طرح از سال 98 در استان ها اجرایی می شود.

وی با اشاره ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در گیلان خاطرنشان کرد: آیین نامه منطقه ویژه علم و فناوری در حال تجدید نظر است.

غلامی در ادامه با اشاره به میزبانی گیلان در برگزاری المپیاد ورزشی دانشجویان در سال 99 گفت: امیدواریم تا قبل از برگزاری این المپیاد ورزشی، شاهد پیشرفت مناسبی از دهکده ورزشی باشیم.

وزیر علوم با بیان اینکه خطر بزرگی محیط زیست استان‌های شمالی را مورد تهدید قرار می‌دهد، ادامه داد: باید با تدبیر از خطراتی که محیط زیست این استان را مورد تهدید قرار می دهد جلوگیری کنیم.

وی استفاده از ظرفیت دانشگاهیان، فعالان اجتماعی و تشکل های مردم‌نهاد را برای ارائه راهکارها و جلوگیری از تهدیدات زیست محیطی در این استان مهم دانست.

در این نشست مصطفی سالاری با حکم وزیر علوم به‌عنوان رئیس شورای حمایتی و پشتیبانی پانزدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان کشور منصوب شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز