خبرگزاری کار ایران

روحانی در دفاع از وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری:

دولت اهل لجبازی نیست / نمی‌خواهیم دانشگاه، باشگاه سیاسی باشد

asdasd
کد خبر : ۲۱۸۳۵۸

می خواهیم دانشگاه محیطی آرام باشد و خوشحالم که از آغاز دولت یازدهم چه در زمان وزیری که مسئولیت آموزش عالی را برعهده داشت و چه در دوره دو سرپرستی که در دو مقطع این مسئولیت را برعهده داشتند تلاش کردند تا محیط دانشگاه محیط آرامی باشد.

رئیس جمهور در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری مهم ترین هدف دولت و مجلس را اصلاح جامعه دانست.

به گزارش ایلنا، حسن روحانی در نشست علنی امروز(چهارشنبه ۷ آبان) در جریان بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری افزود: خوشحالم که بار دیگر فرصتی پیش آمد تا در محضر نمایندگان محترم ملت در مورد یکی از عزیزان و کارگزارانی که قرار است بار مسئولیت سنگین آموزش عالی را بر دوش گیرد با هم به بحثو گفتگو بنشینیم.

وی ادامه داد: اما سرآغاز سخنم را از معلم بزرگ یاد می‌کنم از سردار آزادی، از پرچم دار آزادی و مقاومت از کربلایش، از عاشورایش از بوی عطر ایستادگی و شهادت او و یارانش که این عطر روز به روز مشام انسان ها و جامعه را در مسیر هدایت معطر می سازد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه رضایت ما را در سایه رضایت آفریدگار جهان می دانست و می‌دید و لذا با افتخار، خود یاران و اهل بیت و هر چه را داشت در رضای حق فدا نمود؛ افتخار همه ما شیعیان، افتخار همه ما مسلمانان، افتخار همه آزادگان عالم به وجود مقدس علی عبدالله الحسین به راه و سیره اوست.

روحانی یادآور شد: او همان راه پیامبر و امیرالمومنین و امام مجتبی را پیمود که سراسر نهضتش برای ما درس اخلاق، ادب، ایستادگی، فداکاری و حرکت برای مصالح امت اسلام است.

رئیس جمهور افزود: او برای اصلاح همه نابسامانی ها و مفاسد و ظلم ها و فشارهای نابجا و انحراف ها در جامعه ایستادگی کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مهم ترین هدف دولت و مجلس و قوای سه گانه و همچنین همه مسئولان جمهوری اسلامی ایران اصلاح جامعه است یادآور شد: در این راستا استقرار نیکی ها و پاک کردن جامعه از رذایل اخلاقی است.

وی یادآور شد: هر کجا با هم بودیم و دست به دست هم دادیم و هر کجا که همدل و همنوا بودیم پیروز شدیم و در سیاست خارجی، در اقتصاد گام های مهمی به جلو برداشتیم و برای امنیت کشور و همچنین امنیت منطقه و جهان قدم های استواری برداشتیم.

روحانی در ادامه با بیان اینکه هر کجا که خدای ناکرده بین ما اندک فاصله ای ایجاد شد دشمن از آن شکاف و فاصله استفاده کرد، گفت: دولت همانطور که بارها اعلام کرده است در برابر مجلس شورای اسلامی راهش ادب و اخلاق و قانون بوده و بین ما و شما حکم و حاکم قانون اساسی است و پس از آن داور اصلی بعد از خداوند بزرگ افکار عمومی بوده و این افکار عمومی است که قضاوت خواهد کرد و همیشه از ما وحدت را می خواهد.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به این مطلب که افکار عمومی ملت ما نه فاصله و نه لجبازی را می پسندد، تصریح کرد: این دولت اهل لجبازی نیست و در برابر تصمیم مجلس شورای اسلامی برای سوال و استیضاح از وزرا به رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی احترام می گذارد و منشأ مشروعیت حقوقی و سیاسی را آرای مردم و نظرات مردم دانسته و مشروعیت دینی و مذهبی را هم جدا از مقبولیت اجتماعی و مشروعیت سیاسی نمی بیند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه امروز در شرایط بسیار حساس جهانی و منطقه ای قرار داریم، عنوان کرد: شرایط جهانی به گونه ای است که درآمد اصلی کشور یعنی درآمد نفتی حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و ما باید با شرایط جدید و وضع اقتصادی جهانی که البته همیشه در موضوع نفت اقتصاد تنها حاکم نبوده و معمولا سیاست و توطئه‌های جهانی هم نقش بسزایی داشته و دارد، هماهنگ باشیم.

روحانی ادامه داد: ما در شرایطی هستیم که متأسفانه منطقه ما را ناامنی و بی ثباتی فرا گرفته و از شمال آفریقا تا خاورمیانه و همسایگان شرقی و غربی ما شاهد مشکلات ناامنی هستیم و این در حالی است که چشم امید دوستان ما، مسلمانان و مردم منطقه به ایران اسلامی و به ملت بزرگ و متحد این سرزمین است.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه امروز بحمدالله شاهد یک تفاهم، توافق همفکری، همدلی در سایه رهنمودهای مقام معظم رهبری هستیم، تصریح کرد: همه ما هدف واحدی را دنبال می کنیم که بعد از رضای حق، رضای عامه بوده و خشنودی خداوند و مردم همه هدف ماست و ان شاءالله در کنار هم با توفیقات الهی و عنایت حق و توجهات حضرت ولیعصر(عج) و عنایت ارواح طیبه پیامبر اسلام(ص)، ائمه اطهار(ع)، امام حسین(ع) اصحاب و یارانش می توانیم این راه را ولو با دشواری های مختلف به خوبی به مقصد برسانیم.

وی افزود: سال گذشته در چنین ایامی در جمع شما نمایندگان محترم، وزیر مودب و دانشور ما از جمع شما رأی اعتماد گرفت، گرچه نمایندگان محترم در مقطعی دیگر در چارچوب حق قانونی اعتمادشان را پایدار نساختند و در مقطعی اعتماد خود را در حد لازم به آن وزیر ندادند و به ناچار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال گذشته تا امروز دو نوبت با سرپرست اداره شد.

روحانی در ادامه با بیان اینکه امروز برای سومین بار است که برای این وزارت خانه من در جمع شما حاضر شدم، گفت: امروز وزیری که به اعتقاد ما می تواند این بار سنگین مسئولیت را بر دوش گیرد به محضر شما معرفی خواهم کرد.

وی ادامه داد: وزارت علوم از حساسیت خاصی آن هم با جمعیت دانشجویی بالای ۴ میلیون نفر و با محققین و اعضای هیأت علمی حدود ۷۰ هزار نفر که جمعیت بسیار بزرگ، فرهیخته و تأثیرگذار با امید برای آینده کشور برخوردار است.

رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه اگر ما به فکر نشاط و توسعه علمی و اقتصادی و اقتصاد دانش بنیان و دانش محور هستیم، راهش از مراکز آموزش عالی است، تأکید کرد: در تحولات اجتماعی همواره دانشگاه جزء پیش‌تازان بوده و از سال ۴۲ دانشگاه به ویژه دانشگاه تهران در صحنه بوده است و ما یادمان نرفته که در سال ۴۳ در بازگشت امام(ره) از زندان، دانشگاهیان عزیز در آن جشن شرکت کرده و با دسته گل قرمزی که به همراه خود به مدرسه فیضیه آورده بودند وحدت و اتحاد حوزه و دانشگاه را آن جا بنیاد نهادند.

روحانی با تاکید بر اینکه دانشگاه نیاز دارد به اینکه مرکز علم و دانش باشد ادامه داد: امروز دانشگاههای ما از نظر کمیت وضع خوبی دارند، از نظر تاسیسات و ساختمان شاید امروز با صندلی و فضای خالی هم در دوره کارشناسی مواجه باشیم اما نیاز داریم از لحاظ کیفیت، دانشگاهها را چه در علوم تجربی، بهداشت و درمان و چه در زمینه علوم انسانی که برای ما اهمیت زیادی دارد در مسیر توسعه بیشتر قرار دهیم.

رئیس جمهور گفت: دانشگاههای ما امروز نیاز به یک فضای آرام دارد که یک مرکز اندیشه، علم و تحلیل باشد و نمی خواهیم بگوییم دانشگاههای ما از سیاست فاصله داشته و از مسائل سیاسی بی خبر باشند اما نمی خواهیم دانشگاه، باشگاه سیاسی باشد.

وی تاکید کرد: ما دانشگاهی می خواهیم که مرکز علم و دانش و آگاه از مسائل سیاسی باشند اما شعارهایشان را از سیاسیون نگیرند و دنبال آن نباشند که گوشش بدهکار شعارهای گروههای سیاسی باشد.

وی ادامه داد: اگر گروههای سیاسی می خواهند فعالیت سیاسی کنند از طریقش، که طریقش حزب و تشکیلات سیاسی است این کار را انجام دهند و ما هم از تشکل های سیاسی و نظرات آنها استقبال می کنیم.

روحانی گفت: می خواهیم دانشگاه محیطی آرام باشد و خوشحالم که از آغاز دولت یازدهم چه در زمان وزیری که مسئولیت آموزش عالی را برعهده داشت و چه در دوره دو سرپرستی که در دو مقطع این مسئولیت را برعهده داشتند تلاش کردند تا محیط دانشگاه محیط آرامی باشد.

وی با بیان اینکه می خواهیم دانشگاه ما به تولید متصل باشد افزود: ما می خواهیم پیشرفت علمی ما در کتابها و مقالات علمی منحصر نماند، ما می خواهیم زنجیره های علم و دانش تا تولید و فتح بازار و تولید برندهای جدید پیش روند، ما می خواهیم دانشگاههای ما به صنعت و کشاورزی و خدمات متصل باشند.

وی ادامه داد: ما در آموزش علمی نیاز به دکترین جدید داریم و هم چنین نیازمند برنامه ریزی های نوینی هستیم و نمی خواهیم دانشگاه ما مرکز سیاست بازی باشد.

روحانی با بیان این که ما نمی خواهیم دانشگاه جولانگاه این جناح و آن جناح باشد یادآور شد: ما در صدد هستیم اعتدال و آرامش در دانشگاه حاکم باشد و بدون شک هر کس مسئول آموزش عالی است باید بداند، مبنا شایسته سالاری است به گونه ای که بین احزاب و جناح ها فرقی وجود نداشته باشد.

رییس جمهور تاکید کرد: من نخستین سخنم با هر سه وزیری که به عنوان سکاندار وزارت علوم به مجلس معرفی شدند، از جمله وزیری که نتوانست رای نمایندگان را به دست آورد، وزیری که برای مدتی تصدی گری این وزارتخانه را بر عهده داشت و هم چنین به آقای نوری احمدآبادی سفارشات مساوی داشته و تاکید کرده ام که می خواهیم کیفیت علمی دانشگاه ها افزایش یابد و به دنبال توسعه علمی توام با توسعه اخلاقی و فرهنگی در دانشگاه ها هستیم.

وی با بیان اینکه می خواهیم دانشگاه یک مرکز علمی مومن و پایبند به اصول نظام، انقلاب و خدمت گذار به ملت بزرگ ایران باشد، افزود: من اعلام کرده ام که کسی باید مسئولیت ها را بپذیرد که مدیریت لازم، لیاقت، علوم و دانش کافی و تعهد اخلاقی لازم را داشته باشد.

روحانی با بیان این که فردی معتدل و دور از افراطی گری باید ریاست وزارت علوم را بر عهده گیرد، گفت: این جناح یا آن جناح فرقی ندارد؛ دولت ما نیز امروز فراجناحی است و معتدلین هر دو جناح در کابینه یازدهم مشاهده می شوند و لذا همان گونه که امروز شاهد دولت فراجناحی هستیم از نمایندگان رای فراجناحی ملی درخواست دارم.

رییس دولت یازدهم با تاکید بر این که لازم است هر چه سریع تر دانشگاه ها بتوانند بر مبنای مسیر استوار و پایدار حرکت کنند، تشریع کرد: همه شما می دانید دانشگاه و آموزش عالی برای ما حائز اهمیت است چرا که به پیشرفت و توسعه کشور کمک شایانی می کند.

روحانی با بیان این که دکتر نیلی احمد آبادی جز دانشمندان کم ادعا در عرصه علمی کشور است، یادآور شد: هشتاد مقاله ISI، نود مقاله علمی و همه پژوهش هایی که تاکنون انجام داده اند نشان از علم و دانش وی دارند.

رییس جمهور با بیان این که نیلی احمد آبادی فردی است که دانشگاه و صنعت را در کنار هم به خوبی مدیریت می کند، گفت: آنجایی که باید دانشگاه و صنعت دست به دست هم دهد و نیاز به مدیریت و هماهنگی دارد، نیلی احمد آبادی می تواند این عرصه را پیش ببرد.

دانشگاه‌های معتبری از قبیل دانشگاه شیراز، صنعتی شریف و ژاپن درس خوانده و توانسته در مراکز علمی استعداد درخشان خود را با نمره بالا به نمایش بگذارد.

وی ادامه داد: به طور حتم شخصی که قصد دارد سکان این وزارتخانه را در دست گیرد باید خود دانشمند، اندیشمند، صاحب نظر و صاحب فکر باشد و باید قدرت مدیریت داشته باشد که نیلی احمدآبادی مدیریت را از رده های پایین آغاز و تا رده های بالا طی کرده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وزیر پیشنهادی شخصی انقلابی و حاضر صحنه دفاع مقدس بوده تصریح کرد: برای ما بسیار مهم است کسانی بار مسئولیت را بر دوش گیرند که هم انقلاب را باور داشته باشند و هم پایبند اصول نظام باشند، ولایی باشند و ولایی بیاندیشند و هم آماده فداکاری برای ملت باشند.

رئیس قوه مجریه افزود: یکی از افتخارات بنده این است که بسیاری از وزرا در دولت میدان جنگ و جهاد را تجربه کرده اند و آشنایی بنده با برخی از آنها به سالهای دفاع مقدس بر می گردد و می بوسیم آن کفشی را که بر روی آن غبار جبهه و جنگ و میدان نبرد نشسته باشد.

وی افزود: خوشبختانه ما امروز با کاندیدایی مواجه هستیم که حدود ۷ سال از زندگی دوران جوانی را در میان نهاد انقلابی و مهم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مسئولیت را بر دوش داشته و در بخش های علمی، صنعتی و نیروی هوایی سپاه فعالیت کرده و برای ما افتخار است که افرادی با سابقه انقلابی و حضور در میدان جنگ، دفاع مقدس، ایثار و فداکاری بوده؛ همکاری می کنیم.

روحانی در معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: آقای نیلی فردی اخلاقی و معتدل است و اینکه وزیر علوم، اخلاق حسنه اسلامی را دارا باشد بسیار حائز اهمیت است تا با اعتدال بار مسئولیت را به مقصد برساند.

وی خطاب به برخی رسانه ها که نکات اخلاقی را مدنظر قرار نمی دهند، گفت: اینکه امروز اصل صداقت و راستگویی را در همه جا مدنظر قرار دهیم بسیار حائز اهمیت است و باید توجه داشت که اگر می خواهیم راجع به فردی قضاوت کنیم از آقای نیلی مهمتر، از وزارت علوم مهمتر، از دولت مهمتر، از نظام مهمتر، اخلاق است که در راس آن راستگویی و امانت داری قرار دارد. لا تنظروا الى طول رکوع الرجل و سجودهو لکن انظروا الى صدق حدیثه و اداء امانته.

روحانی افزود: اینکه چه کسی رکوع و سجود طولانی‌تری دارد و نماز مستحبی بیشتری می خواند، - گرچه همه عبادت است و ارزشمند است - اما هم پیامبر(ص) و هم امام صادق(ع) فرمودند معیارتان طول رکوع و سجده نباشد اما بعضی ها به سجده و نماز طولانی عادت کرده اند در حالی که باید نگاهتان به صدق حدیثو ادای امانت باشد.

وی در ادامه راستگویی و امانتداری را دو اصل مهم برای قضاوت افراد دانست و گفت: نسبت به افراد و فردی که موافق یا مخالفیم آنچه راست و درست است را بگوییم و این در حالی است که در برخی از رسانه ها آمد که دکتر نیلی مطلوب واقعی رئیس جمهور برای آموزش عالی نبوده و وی را برای دست گرمی به مجلس می‌فرستد و بعد فرد دیگری را می خواهد معرفی کند که این دروغ است.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه نیلی منتخب من است، تصریح کرد: من از نیلی دعوت کردم، با او صحبت کردم و همه تحقیقات به من گفته که ایشان لیاقت‌های لازم برای این مسئولیت را بر دوش دارد، حالا کسی که مخالف است علت مخالفت را بگوید اما چرا دروغی را بیان می کنند که مقصد نهایی وی نیست، خیر هدف نهایی آقای نیلی است و از نظر شخص من شایسته است و می تواند به خوبی بار این مسئولیت را بر دوش بگیرد که تجربیات و سوابق ایشان نیز این را می گوید.

وی ادامه داد: اگر امروز به شرح حال و زندگی و برنامه او نگاه کنید می بینید شخصیت فرهیخته ای است و می خواهد آموزش عالی را پیش ببرد، از طرفی چرا نسبت به گذشته افراد اتهام بزنیم به والله باید روزی این را نزد خدا پاسخگو باشیم.

روحانی در ادامه با انتقاد از عملکرد رسانه ها در توصیف انتخاب نیلی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، گفت: رسانه محترمی که هرچیزی را آزاد می‌بینی در رسانه‌ات بنویسی، چرا این کار را می‌کنید و به چه علت به کسی که کاری را انجام نداده اتهام می‌زنید در حالی که ما بررسی کردیم و همان حساسیت‌هایی که شما نمایندگان عزیز دارید بنده و دولت هم داریم و همه ما به نحوی در یک مسیر قرار داریم، مگر غیر از این است که دولت و مجلس از هم جدا نیستند.

وی در ادامه درباره شخصیت وزیر پیشنهادی خود یادآور شد: نیلی احمدآبادی فردی لایق، با تجربه، شایسته از لحاظ علمی، توانمند از لحاظ مدیریتی، پایبند به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، پایبند به فرامین و دستورات مقام معظم رهبری و ولایی، انسانی آماده برای فداکاری و تلاش و فردی معتدل و اخلاقی برای اداره این وزارتخانه مهم است.

رئیس جمهور در پایان خطاب به نمایندگان مجلس خاطرنشان کرد: از نمایندگان محترم درخواست می کنم با رأی قوی و قاطع خود هم مردم و هم دانشگاه ها و هم دولت را خوشحال کنند که ان شاءالله در این خوشحالی رضای خداوند و ولیعصر(عج) هم خواهد بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز