خبرگزاری کار ایران

مدیرکل منابع طبیعی گیلان خبر داد:

اجرای 500 هزار هکتار کاداستر در گیلان طی سالجاری

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۲۱۲

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: امسال اجرای کاداستر را در 500 هزار هکتار در برنامه داریم تا از پدیده شوم زمین خواری و جنگل خواری جلوگیری کنیم.

به‌گزارش ایلنا از رشت، محسن یوسف‌پور در آیین افتتاحیه‌نهمین نشست سراسری شبکه سازمان‌های غیردولتی محیط زیست و منابع طبیعی کشور که در سالن همایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان برگزار شد، برگزاری چنین نشست هایی را موجب اعتلا و رونق محیط زیست و منابع طبیعی کشور دانست و اظهار کرد: ما در شمال کشور از نعمت جنگل های هیرکانی برخوردار هستیم.

وی جنگل های هیرکانی را یکی از جنگل های با ارزش دنیا دانست و عنوان کرد: این ارزشمندی از حیث قدمت بوده و این قدمت موجب تنوع زیستی و ژنتیکی شده است. در واقع تنوع زیستی و ژنتیکی بیشترین اثرگذاری را در حفظ تعادل اکولوژیکی محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان، با اشاره به مساحت یک میلیون و 800 هزار هکتاری جنگل‌های هیرکانی شمال کشور، گفت: ما وظیفه حفاظت و صیانت از بالغ بر 564 هزار هکتار را بر عهده داریم.

این مقام مسئول، با اشاره به طول عمر 3 تا 60 میلیون ساله جنگل های هیرکانی شمال کشور در مقایسه با جنگل های 10 هزار ساله اروپا، متذکر شد: امروزه اکوسیستم های طبیعی از نظر میزان اثرگذاری بر حفظ تعادل اکولوژیکی چه در سطح محلی و چه در سطوح منطقه ای، ملی و بین المللی شاخص گذاری می شوند و لذا آن اکوسیستمی بیشترین اثرگذاری را دارد که دارای بیشترین تنوع زیستی و ژنتیکی باشد.

یوسف پور، جنگل های هیرکانی را میراث گذشتگان برای ما دانست که باید برای آیندگان باقی بگذاریم و یادآور شد: جنگل های هیرکانی جزو بهترین و نادرترین جنگل های دنیاست لذا طی یک سال گذشته، به بهره برداری تجاری و صنعتی از این جنگل ها و قطع درختان طبیعی و خودروی جنگلی که طی 50 سال اخیر اتفاق افتاده، براساس منویات رهبر انقلاب و برنامه ششم پایان دادیم و در این زمینه پیشگام بودیم.

اجرای 500 هزار هکتار کاداستر در گیلان طی سالجاری

وی با اشاره به وابستگی بخشی از اقتصاد کشور به بهره برداری از این جنگل‌ها، تصریح کرد: برای اینکه اشتغال آسیب نبیند و نیاز جامعه به مواد سلولزی دچار مشکل نشود، طرح زراعت چوب را در بخش دولتی و خصوصی اجرا کردیم. در این راستا توانستیم 5 هزار و 200 هکتار عرصه صنوبرکاری شده را به بخش های دولتی و خصوصی واگذار کنیم تا علاوه بر ایجاد اشتغال، نیاز چوبی صنایع مرتفع شود. امیدواریم نیاز به جنگل های طبیعی برای بهره برداری تجاری به صفر برسد.

مدیرکل منابع طبیعی گیلان، از اجرای طرح کاداستر با هدف حفظ تمامیت ارضی جنگل ها و مراتع استان خبر داد و اضافه کرد: تعیین حد و مرز جنگل ها و مراتع استان با استفاده از تصاویر ماهواره ای و عکس های هوایی را با جدیت پیگیری خواهیم کرد. امسال اجرای کاداستر را در 500 هزار هکتار در برنامه داریم تا از پدیده شوم زمین خواری و جنگل خواری جلوگیری کنیم.

یوسف پور، با بیان اینکه با اجرای طرح های آبخیزداری به دنبال تثبیت وضعیت موجود جنگل ها، مراتع و پوشش گیاهی هستیم، خاطرنشان کرد: در این راستا، حفاظت از آب و خاک و جنگل های مخروبه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه میان سازمان حفاظت محیط زیست و زیرکمیته های آبخیزداری، گفت: در تلاشیم طرح های آبخیزداری در حوزه های آبخیز منتهی به تالاب انزلی را سرعت و شدت ببخشیم، زیرا عمق تالاب کم شده است که نتیجه فرسایش خاک در ارتفاعاتی است که پوشش گیاهی اندکی دارد.

این مقام مسئول خشکسالی و رسوبات بالادست را عامل اصلی در کاهش عمق تالاب دانست و متذکر شد: زمانی می توانیم از منابع طبیعی و محیط زیست حفاظت و صیانت کنیم که مشارکت و همراهی مردم را در قالب سازمان های مردم نهاد و غیردولتی داشته باشیم. امیدوارم این زیست بوم که منشا خیر است را به خوبی به آیندگان بسپاریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز