خبرگزاری کار ایران

جهانی خبر داد:

برگزاری نشست تخصصی نویافته‌های باستان‌شناسی گیلان در رضوانشهر

asdasd
کد خبر : ۶۲۳۶۰۰

معاون میراث فرهنگی گیلان از برگزاری نشست تخصصی نویافته‌های باستان‌شناسی گیلان در رضوانشهر خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، در سومین روز از هفته میراث فرهنگی نشست تخصصی نویافته های باستان شناسی گیلان در مجتمع فنی کاسپین دانشگاه تهران واقع در رضوانشهر برگزار شد.

در این نشست پنج برنامه سخنرانی در باره کاوش‌های باستان‌شناسی در مناطق مختلف گیلان برپا شد. این سخنرانی‌ها شامل کاوش‌های باستان‌شناسی لیارسنگ بن املش توسط ولی جهانی، کاوش‌های باستان‌شناسی شهرستان ماسال توسط مجید کوهی، کاوش‌های باستان‌شناسی رودبار توسط بهروز همرنگ، کاوش‌های باستان شناسی غرب گیلان توسط میرصالحی صورت گرفت.

ولی جهانی، معاون میراث‌فرهنگی گیلان بیان کرد: همه این کاوش‌ها درباره کاوش‌های سال ۹۶ بود. سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار برای انجام مطالعات باستان‌شناسی و تهیه اطلس باستان‌شناسی اختصاص یافت.

وی درباره کاوش‌های سال‌جاری هم بیان کرد: در سال‌جاری ادامه کاوش‌ها در ماسال، املش و رودبار داریم و نیز تهیه اطلس شهرهای تالش، آستارا و رضوانشهر در دست انجام است.

به گفته جهانی، قدیمی ترین آثار تاریخی گیلان متعلق به غار دربندرشی رودبار مربوط به ۲۳۰ هزار سال قبل و غار یرشلمان دیلمان که مربوط به 100 هزار سال قبل از میلاد است. کاوش‌ها انجام شده مربوط به  دوره های تاریخی هزاره عصر آهن است.

گفتنی است، نمایشگاه آخرین دستاوردهای لیارسنگ بن املش در بخش باستان شناسی موزه رشت به همراه اشیاء زرین و سیمین و مارلیک در موزه رشت از 25 اردیبهشت لغایت 13 خرداد دایر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز