خبرگزاری کار ایران

ایلنا از واگذاری شرکت نساجی فومنات گزارش می‌دهد؛

واگذاری کارخانه 15 هکتاری به قیمت 8 میلیارد تومان/ بیکاری 150 کارگر در صورت عدم ورود دستگاه‌های نظارتی

asdasd
کد خبر : ۵۹۰۶۸۹

شرکت ریسندگی و بافندگی فومنات وابسته به شرکت آتیه دماوند درحالی قرار است با قیمت غیرواقعی و بسیار پایین واگذار شود که تنها قیمت زمین کارخانه چند برابر رقم کارشناسی شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از رشت، شرکت ریسندگی و بافندگی فومنات یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های گیلان است که در سال ۱۳۵۲ با ظرفیت روزانه ۲۰ هزارمتر پارچه و با به کارگیری ۸۵۰ نفر نیروی کار توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شد اما درسال‌های اخیر این کارخانه و کارگران آن فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کردند.

در دهه 80 این شرکت پس از  عدم  توانایی در پرداخت تسهیلات دریافتی، به بانک صنعت و معدن منتقل شد.

در سال82  حدود  120 میلیارد ریال برای راه‌اندازی مجدد کارخانه‌های نساجی فومنات و ریسندگی خاور  هزینه و این کارخانه پس از احیا  از طریق شرکت آتیه دماوند به بخش خصوصی واگذار شد.

اما تنها یک سال بعد به دلیل عدم توانایی مدیریت کارخانه و عدم ایفای تعهدات، این شرکت مجددا به شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند واگذار شد.

در ادامه اما و در سال های 83 و 86 بارش برف سنگین در استان گیلان صدمات بسیار زیادی را به این کارخانه وارد کرد و در سال 88 با تصمیم مجمع عمومی ،این شرکت بزرگ پس از سال ها منحل شد.

با روی کار آمدن دولت یازدهم و در سال 92 طی مراسمی با حضور معاون استاندار گیلان کارخانه‌های ریسندگی خاور و ریسندگی و بافندگی فومنات دوباره احیا شد.

اما به نظر می رسد مشکلات این کارخانه و کارگران‌اش تمامی ندارد و حالا پس از سال‌ها که افراد مشغول بکار این کارخانه از 850 نفر به 150 نفر رسیده است، دست‌های در پشت پرده قصد دارند با واگذاری این شرکت با قیمت ناچیز سود کلانی را به دست بیاورند.

ماجرا از آنجا شروع شد که بنابر اصل 44 قانون اساسی و خصوصی سازی صنایع تصمیم گرفته شد کارخانه ریسندگی و بافندگی فومنات مجددا به بخش خصوصی واگذار شود. تا اینجا همه چیز طبیعی و بدون اشکال به نظر می رسد؛ اما نکته جالب قیمت در نظر گرفته شده به عنوان ارزش کارخانه پس از کارشناسی است.

این کارخانه پس از کارشناسی در اقدامی عجیب و شبهه آور حدود 8 میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.

در حالی که تنها قیمت زمین 15 هکتاری این کارخانه چندین برابر این مبلغ است و ساختمان‌ها و تجهیزات زیادی نیز در این مجموعه وجود دارد.

در حالی بدهی حدود 6 میلیاردی این کارخانه به دولت که قابل تقسیط نیز هست بهانه ای برای این هبه دادن اموال دولتی عنوان می‌شود که به اذعان کارگران این شرکت، تنها ضایعات موجود در 3 سالن آن، چند میلیارد تومان ارزش مالی دارد.

یکی از کارگران این کارخانه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، با ابراز نگرانی از وجود دست‌های پشت پرده در واگذاری ارزان قیمت این کارخانه گفت: افرادی قصد دارند با ارزش گذاری بسیار پایین شرکت و واگذاری آن به فرد دیگر، بعدا در فروش چند برابری زمین ها و ساختمان های آن به سود برسند.

یکی دیگر از کارگران این شرکت به بیان اینکه شرکت ریسندگی و بافندگی فومنات مشکلات زیادی را تجربه کرده است گفت: با واگذاری شرکت کسانی که هیچ تجربه و تخصصی در صنعت ندارند تنها زمینه ای برای بیکار شدن 150 کارگر این کارخانه فراهم می شود.

اکنون تنها امید کارگران این کارخانه قدیمی ورود مسئولان و دستگاه های نظارتی به این ماجرا  و عدم دادن اجازه به افراد با نفوذ برای تضعیف حقوق بیت المال است تا مانع واگذاری این کارخانه قدیمی و باسابقه شوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز