خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کمیته امداد گیلان مطرح کرد:

۶۶ درصد از مددجویان گیلانی سالمند هستند

asdasd
کد خبر : ۵۴۶۴۳۷

مدیرکل کمیته امداد گیلان گفت:81 هزار نفر از مجموع مددجویان تحت حمایت این نهاد را سالمندان تشکیل می‌دهند که 66 درصد از جامعه مددجویی در استان گیلان را شامل می‌شوند.

به گزارش ایلنا از رشت، مدیرکل کمیته امداد گیلان در نشستی که با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان، جمعی از مدیران، معاونین، پزشکان استانی و شهرستانی و سالمندان تحت حمایت در رشت برگزار شد روند ارائه خدمات به سالمندان را تشریح کرد.

علیرضا محمدی، مدیرکل کمیته امداد گیلان بابیان اینکه 106 هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد گیلان هستند، گفت: 81 هزار نفر از مجموع مددجویان تحت حمایت این نهاد را سالمندان تشکیل می‌دهند که 66 درصد از جامعه مددجویی در استان را شامل می‌شوند.
 
وی با اشاره به اجرای طرح شهید رجایی در کمیته امداد برای کمک به معیشت سالمندان، افزود: 76 درصد از سالمندان تحت حمایت در گیلان روستایی هستند و شهرستان‌های رشت، صومعه‌سرا و لاهیجان بیشترین درصد جامعه سالمندی را به خود اختصاص داده‌اند.

محمدی با اشاره به اینکه گیلان رتبه نخست سالمندی را در کشور دارد، گفت: نگاه ما این است که در کنار همه خدماتی که به سالمندان تحت حمایت کمیته امداد ارائه می‌شود برنامه‌هایی هم برای افزایش امید به زندگی در آن‌ها و احصاء نیازهای اساسی آنان اجرا شود و یکی از این برنامه‌ها پرداخت وام کارانگیزی به سالمندان است.

مدیرکل کمیته امداد گیلان بابیان اینکه هم‌اکنون در حوزه بهداشت و درمان 47 هزار و 403 نفر تحت حمایت کمیته امداد گیلان هستند افزود: 1500 خانوار از این مددجویان را بیماران صعب‌العلاج تشکیل می‌دهند.

وی از تعامل خوب دانشگاه علوم پزشکی گیلان در اجرای برنامه‌های بهداشتی و درمانی مددجویان قدردانی کرد و گفت: سال گذشته با همکاری این دانشگاه طرح غربالگری برای شناسایی و پیشگیری از بیماری‌های شایع و صعب‌العلاج در بین خانواده‌های تحت حمایت انجام شد که در دوره اول با شناسایی 1200 نفر از مددجویان مستعد بیماری خاص در چهار گروه سرطانی انجام و به مراکز درمانی معرفی شدند.

شاهرخ یوسف زاده چابک، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در ادامه گفت: متوسط عمر مورد انتظار گیلانی‌ها در شروع انقلاب 54 سال بود اما در زمان حاضر به 74 سال افزایش پیداکرده است.

وی بابیان این‌که افزایش عمر موجب شده است تا یک سری از بیماری‌ها پا به عرصه بگذارند، افزود: بیماری‌های واگیر درگذشته ازجمله طاعون، سل و جذام قربانیان زیادی از انسان‌ها می‌گرفت اما با پیشرفت‌های علمی، امروز این بیماری‌ها به نحوی مهارشده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان بابیان اینکه با افزایش جامعه سالمندی نیازهای این قشر از جامعه هم افزایش پیدا می‌کند، گفت: امروز با توجه به افزایش طول عمر و تغییر سبک زندگی مردم و تغییر ذائقه آنان به سمت غذاهای چرب‌تر، شیرین‌تر و پرکالری بیماری‌های غیر واگیر مطرح است.

وی به بروز بیماری‌های غیر واگیر ازجمله دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها اشاره کرد و افزود: همه افراد به‌ویژه سالمندان باید برای پیشگیری از بروز این بیمارهای تا به سبک زندگی توجه جدی داشته باشند.

یوسف زاده چابک بابیان اینکه بسیاری از بیماری‌های دوران سالمندی اکتسابی هستند، گفت: برای اینکه دوران سالمندی راحت‌تری را تجربه کنیم باید در طول زمان زندگی قبل از سالمندی به فعالیت‌هایی همچون ورزش، رژیم غذایی صحیح و دیگر فعالیت‌های مرتبط با سلامتی اهمیت دهیم.

وی افزایش سطح آگاهی مردم را در ارتقاء سلامت در جامعه بسیار مهم دانست و افزود: همه سازمان‌ها و نهادها باید در کنار کمیته امداد، بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی به کمک سالمندان بشتابند و با برنامه‌ریزی درزمینه افزایش آگاهی مردم برای داشتن دوران سالمندی راحت همراه بانشاط و سلامتی اهتمام داشته باشند.
۶۶ درصد از مددجویان گیلانی سالمند هستند
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز