خبرگزاری کار ایران

فرماندار آستارا مطرح کرد:

روستاها با خلا مدیریت روبرو هستند

asdasd
کد خبر : ۵۴۴۹۸۱

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا گفت: دولت علیرغم مشکلات مختلف، از روستاها حمایت کرد ولی متاسفانه به دلیل عدم وجود خلاقیت در مدیریت روستاها، پیشرفت قابل توجهی در روستاها دیده نمی‌شود.

به گزارش ایلنا از آستارا، یونس رنجکش در همایش روز روستا و عشایر در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد آستارا اظهار داشت: هدف از این همایش ایجاد و خلق فرصت‌های جدید در روستاها بود انتظار داشتم دهیاران از برنامه هایی که در روستاهایشان اجرا کردند صحبت کنند که الگویی شود برای سایرین تا از تجربیاتی که از دل خلاقیت مدیران روستا بیرون می آید روستای خود را بسازند نه اینکه به تئوری پردازی های خام بپردازند.

وی افزود: یکی از ضعف‌های ما این است که در شهر نشسته ایم و برای روستا تصمیم گیری می کنیم این روش کاملاً غلط است حتی این همایش هم باید دردل روستا برگزار می شد تا ببینیم در روستا چه اتفاقی افتاده است ؟چالش چیست ؟چگونه می توان برای آن گام برداشت.

 وی ادامه داد: آنچه که در حوزه روستا به عنوان خلا می بینیم بحث خلاقیت و نوآوری است دهیاران  باید ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستا هایشان را به سرمایه گذاران معرفی کنند قوانین دست و پاگیر را می توان با بندها و تبصره هایش تدبیر کرد.

 رنجکش با تأکید بر اینکه دهیاران را باید مشکل سرمایه‌گذاری در روستاها را برطرف کنند تصریح کرد:  آینده نگری در روستا یک اصل است این آینده نگری در گذاشته دیده نشده از همین رو دهیار باید تلاش کند روستایش را تعرفه و به جلو سوق دهد.

وی در بخش دیگری از ظرفیت های صادراتی در آستارا اشاره کرد و ضمن تاکید بر حضور سرمایه گذاران افزود:  تجارت به منافع ملی ما بستگی دارد، سرمایه‌های ملی ما باید حفظ شود، اگرچه سرمایه گذار هدفش راه انداختن کسب و کار است اما ارزش نهفته در آن سرمایه‌گذاری نیز برای ما قابل اهمیت است نباید کاری کنیم که منافع ملی به خطر بیفتد در واقع محصولی که صادر می‌کنیم هویت ملی ماست و باید استمرار داشته باشد و تجار نیز سفیران ما هستند.

وی ادامه داد: در برنامه‌های توسعه ای پنج ساله قبل و بعد از انقلاب همه جوانب توسعه دیده نشده است در برخی استانها مثل مرکزی و اصفهان و کرمان به توسعه اقتصادی توجه شده و از سایر مباحث اجتماعی و فرهنگی غافل شده اند و در  استان هایی مثل گیلان و مازندران به بهانه طبیعت بکر و سرسبز، مباحث اقتصادی جا افتاده است و به ان توسعه نسبی که مد نظر بود دست نیافتیم.

 فرماندار آستارا با بیان اینکه شاهد یک جریان معکوس مهاجرت در گیلان هستیم گفت: استان گیلان در آینده بواسطه این جمعیت معکوس که مولد هم نیست دچار چالش خواهد شد ویلاهای نامتوازن یکی از این معضلات است اگرچه در حال حاضر تصمیمات سفت و سختی در خصوص این نوع ساخت و سازها گرفته شده اما در واقع نیازمند این هستیم بر اساس آمایش سرزمینی جایگاه‌ها را تعریف کنیم اگرچه استان وحتی کشور نیز آمایش سرزمینی ندارند اما دهیاران ما به واسطه شناخت دقیقی که از منطقه خود دارند بهتر از کارشناسان تئوری پرداز می‌توانند موثر باشند این شناخت از منطقه می‌تواند سرمایه‌گذار را مجاب به سرمایه‌گذاری کند و توازن درست روستا را برقرار نماید اگر این اتفاق نیفتد روستاها با این سیل جمعیتی به سمت نابودی خواهند رفت و با رشد زولبیایی ساختمان‌ها مثل شهر در نهایت روستا را نیز از دست خواهیم داد.

 وی اضافه کرد: برگزاری چنین همایش هایی گرامیداشت آن ارزشهای نهفته در روستاهاست اگر همین الان خودمان را با پدر بزرگانمان مقایسه کنیم می‌بینیم که فاصله زیادی به لحاظ نوع فرهنگ در رفتار با آنها داریم آن هم فقط با فاصله دو نسل، ما که هیچ کار آموزشی برای فرزندانمان هم  نکردیم از همین‌رو این فاصله بیشتر و بیشتر می‌شود،

 رنجکش گفت: در حالی که ما نیازمند حفظ هویت روستا هستیم هویت روستا ارزش های اجتماعی آن است باید تلاش کنیم این ارزش اجتماعی حفظ شود تا پایداری روستا باقی بماند درغیر این صورت اگر روستا را هم شبیه شهر کنیم زندگی را باخته ایم و طبیعت را هم از دست داده ایم در نظام جمهوری اسلامی خوشبختانه همه نوع خدمات به روستا نشینان داده می شود حتی به خانواده های تا  بیست نفره در حقیقت دولت با ارائه خدمات به روستاها حتی  روستاهای کم جمعیت سعی دارد آنها را در روستاها نگه دارد.

فرماندار آستارا تصریح کرد: روستاها ی ما همه چیز دارند اما آنچه  که باعث شده سرمایه‌گذار برای اشتغالزایی در روستا استفاده نشود به این دلیل است که نتوانسته ایم در ایجاد انگیزه و جاذبه های اشتغالزایی کاری انجام دهیم، این هم نیازمند نگاه ویژه در حوزه کارآفرینی در روستاهااست.

وی گفت: سرمایه گزار می خواهد هزینه سرمایه گزاری را کمتر کند در حالی که در روستا هم منابع انسانی ارزان وجود دارد هم زمین ارزانتر، پس فرصت برای ایجاد کارآفرینی در روستاها بهتر وجود دارد.

 به گفته رنجکش؛ روستاهای ما الان چندمنظوره هستند مثل گذشته فقط به تولید محصولات کشاورزی برنج یا زیتون یا صیادی تکیه ندارند بلکه الان یک فرصت دیگری به نام جاذبه گردشگری هم دارند از اماکن تاریخی و مذهبی گرفته تا طبیعت بکرالبته این مهم مستلزم این است که به درستی معرفی شود

وی افزود: دولت با همه گرفتاریهایش آنچه در توان داشت در فراهم کردن زیرساخت‌ها برای روستاها گذاشت حتی در چهار سال گذشته سخت و پولی که به دهیاری‌ها تزریق کرد ۱۰ برابر شده بود یعنی پول و منابع را به دهیاران داده است حال نوبت دولت است که از مدیریت روستاها جویا شود چه کرده اید؟ آیا اکنون بعد از دو دهه که از عمر شوراها در روستاها می گذرد روستاهای ما یک کتابچه اماری در راستای شناسایی ظرفیت ها و برنامه های خود دارد؟آیا مشخص کرده اند برای مثال چه تعداد نیروی انسانی ماهر در اختیار دارند؟ آیا مشخص کرده اند چه مقدار زمین برای در اختیار گذاشتن به سرمایه گزاردارند؟ قطعا جواب منفی است اینجاست که خلا مدیریتی در روستا لمس میشود.

 وی در پایان تاکید کرد: اگر هر دهیار بر اساس ظرفیت های روستایش فقط یک برنامه را ارائه دهد و پیگیر اجرایی شدن آن باشد قطعا اتفاقات خوشایندی رخ خواهد داد و ما به عنوان دولت نیز حامی و یاری گر آنها خواهیم بود.

گفتنی‌است در پایان این همایش از چند تن از دهیاران و کارآفرینان نمونه حوزه روستا با اعطای لوح و جوایزی تقدیر شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز