خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد:

بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری داخلی در تولید ثروت ملی

asdasd
کد خبر : ۵۰۵۳۳۹

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بر لزوم معرفی ثروت ها و توانمندی های داخلی در جهت توسعه گردشگری داخلی تاکید کرد.

به‌ گزارش‌ ایلنا از رشت، زهرا احمدی‌پور معاون‌ رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در نشست با تشکل‌های همسو با حوزه وظایف این سازمان با ابراز امیدواری از سفر به گیلان، از این استان بعنوان مامن گردشگری کشور یاد کرد و گفت: گیلان ظرفیت مطلوبی در سه حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و نیز گردشگری دارد.

وی صنعت گردشگری را صنعتی پویا و فعال خواند که در قواعد سخت و متمرکز دولتی نمی‌گنجد و باید با نگاهی فرا بخشی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

احمدی‌پور حضور سرمایه‌گذاران در حیطه گردشگری را موجب توسعه این صنعت خواند و افزود: بخش خصوصی بازوان دولت در اجرای فعالیت های اقتصادی و زیربنایی است.

این مسئول، تشکل‌های مردم نهاد را نیز نوعی دیگر از سرمایه‌گذاران خواند و اذعان داشت: فعالان خصوصی و اعضای سمن ها با ایده، تفکر و خلاقیت خود می‌توانند راهگشای دولت در نقاط بحرانی و چالش برانگیز باشند و افق روشنی را با تاملات خود برای کشور ترسیم نمایند.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری بر لزوم هم افزایی و همفکری با تشکل‌های مردم نهاد و تبادل افکار با این قشر اثرگذار تاکید کرد و یادآور شد: تشکل‌های مردم نهاد با رویکرد سازندگی و پیشرفت خلق شده اند.

وی با اشاره به اینکه امروز گردشگری راهکاری برای صلح ملت‌ها و نیز توسعه همه جانبه است، تأکید کرد: برای اینکه بتوانیم به سندی راهبری در حوزه گردشگری برسیم با مجمع تشخیص مصلحت نظام رایزنی را به انجام رسانده‌ایم، زیرا تا زمانی که یک سند کلی در این حوزه تدوین نشود، مفاهمه در حوزه گردشگری محقق نمی گردد.

احمدی پور به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری خود را به تدوین برنامه‌ای برای تهیه سند راهبردی گردشگری مکلف و تمام اسناد گردشگری را جهت تسهیل در روند اجرایی آن دسته‌بندی نموده است.

معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد:بر اساس رایزنی های انجام شده با دبیرکل سازمان جهانی گردشگری،مقرر شده تا این سازمان کارشناسان خود را برای بهره‌مندی فعالان حوزه گردشگری از دیدگاه‌های موجود در سازمان مذکور به ایران بفرستد که این طرح بزودی در یکی از مناطق ایران به‌صورت پایلوت اجرایی خواهد شد.

وی،گردشگری را تنها راه برون‌رفت از اقتصاد تک‌محصولی نفت خواند و گفت:اگر به دنبال رفع معضل اشتغال در جامعه هستیم باید با تکیه بر گردشگری و جایگاه آن در دنیا برای رفع این چالش بزرگ گام برداریم.

احمدی‌پور ادامه داد:گردشگری صنعتی پاک است که مشارکت اجتماعی را افزایش داده و هویت ملی را احیا می سازد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری بر ضرورت تولید ثروت با تکیه بر داشته های موجود تاکید کرد و تصریح نمود:گردشگری بعنوان صنعتی اقتصادی،صنایع دستی بعنوان عنصری فرهنگی اجتماعی و نیز ابنیه تاریخی بعنوان نقطه تلاقی امروز و گذشته در صورت برنامه ریزی های مدبرانه به خلق ثروت منتهی می گردد.

وی تعریف مقاصد جدید گردشگری و تلاش برای داشته های ارزشمند داخلی را مورد بحث قرار داد و افزود:باید تلاش شود تا با عزمی جمعی این ظرفیت‌ها را به مزیت تبدیل نمود و آن را در سبد گردشگری خانوار جای داد.

معاون رئیس‌جمهوری به مسئله تربیت و تعلیم راهنمایان گردشگری اشاره کرد و گفت:جاذبه‌های گردشگری ایران به نسبت جاذبه های گردشگری دیگر کشورها کمتر با تبلیغ مواجه شده که عدم تناسب گردشگران ورودی با متقاضیان سفرهای خارجی گواه این ادعاست.

وی بر لزوم معرفی ثروت ها و توانمندی های داخلی در جهت توسعه گردشگری داخلی تاکید کرد:راهنمایان بعنوان سفیران فرهنگی باید بیش از پیش در جهت اعتلای صنعت گردشگری تلاش نمایند.

رفع معضل بیمه راهنمایان گردشگری و بحران های معیشتی آنان از مباحث مطرح شده توسط معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور بود.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید اضافه کرد:در حوزه صیانت از میراث فرهنگی نیز به دنبال تدوین آیین نامه های جدید با رویکردی جامع هستیم که بزودی نتایج آن اعلام می گردد.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری در بخش دیگری از صحبت‌های خود،با اشاره به حفاظت الکترونیک مناطق تاریخی در کشور به‌صورت یکپارچه،تصریح کرد:تا هفته سوم تیرماه طرح جامع حفاظت الکترونیک را به سازمان برنامه ارائه می‌کنیم تا نگرانی از عدم نظارت کافی پایان بگیرد و بتوانیم اقدامات حفاظتی خود را ضمن تلفیق با علوم رایانه ای موثرتر نماییم.

وی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس درباره بیمه شاغلان و فعلان صنایع‌دستی گفت: این مصوبه موجب شد تا بسیاری از دغدغه‌های فعالان حوزه صنایع‌دستی برطرف شود و فرصت حمایت از هنرمندان این حوزه محقق گردد.

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه صحبت‌های خود، با اشاره به طرح ضربتی تولید و اشتغال در روستاهای هدف‌گردشگری،گفت: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی‌ و گردشگری 500 روستا را به‌ عنوان هدف‌ گردشگری در استان‌های مختلف شناسایی کرد که در فاز اول این طرح 78 روستا شناسایی و تأمین اعتبار شدند تا بتوان با استفاده از ظرفیت تفاهم‌نامه‌های بنیاد مسکن و وزارت کار موجبات اجرای طرح در روستاهای موردنظر را فراهم کرد.

رئیس سازمان میاث‌فرهنگی،صنایع‌دستی و گردشگری با اشاره به اینکه بیشترین نرخ بی‌کاری مربوط به رشته‌های مختلف صنایع‌دستی ازجمله معماری و باستان‌شناسی است،گفت:پیشنهاد میشود تا متخصصان این رشته‌ها با کمک هم شرکت‌های کوچکی تأسیس نمایند تا این شرکت‌ها بتوانند زنجیره‌ای از اقتصاد پایدار به‌صورت تخصصی به‌وجود آورند.

احمدی‌پور با بیان اینکه باید این باور به‌وجود آید که آینده این سه حوزه میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری روبه‌رشد و درخشان خواهد بود،گفت:باید به فعالان این حوزه کمک کنیم تا با تسهیلاتی که به آن‌ها ارائه می‌کنیم بتوانند وارد بازار کار شوند.با نمود خلاقیت در این حوزه‌ها می‌توان فرصت اشتغال پایدار ایجاد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز