خبرگزاری کار ایران

به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛

همایش استانی روز ملی جمعیت در رشت برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۵۰۰۶۳۹

همایش استانی روز ملی جمعیت، به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان و با همکاری اداره کل ثبت احوال استان در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش ایلنا از رشت، نقی پور معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این مراسم، ضمن تسلیت فرارسیدن ایام شهادت امیر المومنین حضرت علی (ع)، با اشاره به اهداف برگزاری این همایش، تصریح کرد: با توجه به اهمیت مقوله جمعیت در اقتدار ملی و توجه به پویندگی، بالندگی و جوانی جمعیت کنونی کشور و به منظور جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، سیاست های کلی جمعیت مقام معظم رهبری مشتمل بر 14 بند در 30 اردیبهشت 93 ابلاغ شد.
 
وی با بیان اینکه جمعیت یکی از ارکان قدرت و ثبات هر کشور محسوب می‌شود، گفت: در این خصوص با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیت در پیشرفت کشور ، لازم است برنامه ریزی های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست های جمعیتی انجام گیرد. 
 
نقی پور در ادامه ضمن تشریح سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، فرهنگ سازی و افزایش دانش جامعه درباره سیاست های جمعیتی، جمعیت مطلوب، تحکیم بنیان خانواده، فرزند آوری سالم و صالح، تامین مطلوب‌ترین کیفیت خدمت برای داشتن انسان سالم در تمام گروه‌های سنی همچنین آماده سازی افراد برای ازدواج سالم و باروری به موقع، تامین خدمات پس از ازدواج ، تامین خدمات آماده سازی برای بارداری و دوران بارداری پس از ازدواج، حمایت از زوج های نابارور و ... را از جمله مهمترین سرفصل‌های رویکردی در ارتباط با ارتقای نرخ باروری کلی عنوان کرد که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پیش رو دارد. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان این مطلب که طی دو سال اخیر نرخ رشد طلاق در استان گیلان تقریبا" مهار شده است، اظهار کرد: خوشبختانه آمار ازدواج هم که طی سال های پیش رو به کاهش بود، روند کاهش آن نیز مهار شده است و نرخ باروری نیز رو به افزایش است و این مهم جای بسی امیدواری دارد.
 
روحانی‌فر  مدیر کل ثبت احوال استان گیلان نیز ضمن تقدیر از همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان در برگزاری همایش مذکور، گفت: با توجه به اهمیت مقوله جمعیت برای جبران کاهش نرخ رشد جمعیت و نرخ باروری ، در سی ام اردیبهشت ماه سال 93 سیاست های کلی جمعیت از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و در این راستا سازمان ثبت احوال کشور پیشنهاد روز ملی جمعیت را برای این تاریخ مطرح کرد که با تایید شورای فرهنگ عمومی کشور، در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران درج شد.
 
قاسم روحانی‌فر بررسی مسایل جمعیتی استان گیلان از زوایای مختلف و تبیین راهبردهای کلان و سیاست‌های اجرایی به منظور پیشگیری از کاهش جمعیت، افزایش باروری با بهره‌گیری از نظرات اندیشمندان و صاحب نظران حوزه های مختلف علمی و اجرایی را از جمله اهداف برگزاری این همایش عنوان کرد.
 
وی در ادامه با اشاره به شعار روز ملی جمعیت"می‌خواهیم همه دیده شویم"؛ جمعیت مطلوب با اشتغال جوانان و رفاه سالمندان"، راهکارهای نهادینه سازی فرهنگ آماری ثبت به هنگام وقایع حیاتی، بررسی چالش های ثبت علت فوت در استان، بررسی وضعیت نیروی کار استان، چشم انداز جمعیت مطلوب استان از نظر کمی و کیفی، بررسی عوامل موثر در ارتقای کیفی سلامت سالمندان و گزارش برنامه های انجام شده در زمینه مناسب سازی های محیط های شهری برای بهره مندی سالمندان و گزارش عملکرد سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه ی اشتغال یاتوانمندی سازی سالمندان را از جمله محورهای این همایش ذکر کرد.
 
در ادامه این همایش علی  پور حسن مدیر کل امور اجتماعی استانداری گیلان، صادق اکبری رئیس گروه آمارهای ثبتی و فرابری و پردازش داده سازمان برنامه بودجه استان و کنعانی استاد دانشگاه و عضو هیات علمی دانشگاه گیلان به ترتیب در خصوص انتظارات دستگاه‌ها و سازمان‌ها در جهت اجرای سیاست‌های جمعیتی، نتایج سرشماری و وضعیت نیروی کار و جمعیت مطلوب، مطالب جامعی بیان کردند. 

همایش استانی روز ملی جمعیت صبح امروز دوشنبه، با همکاری اداره کل ثبت احوال استان و با مشارکت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با حضور جمعی از مسئولان دستگاه‌های اجرایی استان و دانشگاه علوم پزشکی، در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشتی این دانشگاه برگزار شد.
 
گفتنی است در حاشیه برگزاری این همایش، طی برپایی یک نمایشگاه تخصصی که به همت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل ثبت احوال استان و  برپا شد؛ سالنامه های آماری، فصلنامه جمعیت، خبرنامه های تخصصی، تحلیلی و نشریات مربوط به دستاوردهای داده های ثبتی ثبت احوال همچنین بروشور و کتابچه هایی در خصوص شیوه زندگی، ناباروری و ... به بازدید کنندگان ارایه شد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز