خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان خواستار شد::

تهیه پهنه‌بندی آب و هوایی برای گیلان با نگاه ویژه انجام شود

asdasd
کد خبر : ۴۵۸۴۵۰

مدیرعامل برق منطقه ای گیلان گفت: تهیه پهنه‌بندی آب و هوایی برای استان گیلان با نگاه ویژه ای انجام شود.

به گزارش ایلنا از رشت، مدیرعامل شرکت برق منطقه ای گیلان در جلسه مخاطرات برف سنگین استان گیلان در طراحی خطوط انتقال نیروی برق با اشاره به وضعیت آب و هوایی در طراحی و نگهداری خطوط، اظهار کرد: استان گیلان دارای شرایط آب و هوایی ویژه و منحصر به فرد است که اتفاقاتی که در طول سال های اخیر در این استان حادث شده است خود مؤید این مطلب است.با توجه به اینکه شرایط آب و هوایی استان گیلان ویژه و خاص است،بنابر این ایجاب می کند که ترسیم و تهیه پهنه‌بندی آب و هوایی برای استان گیلان با نگاه ویژه ای انجام شود زیرا تهیه پهنه بندی آب و هوایی برای کشور بطور یقین به جزئیات و شرایط خاص استان ها توجهی نخواهد داشت و نمی تواند موثر و کارآمد باشد.

عابد، نماینده هواشناسی استان گیلان ضمن قدردانی از مجموعه شرکت برق بدلیل توجه به هشدارهای هواشناسی،افزود:پدیده های هواشناسی از ابعاد زمانی و مکانی مختلفی برخوردارند. دسته بندی پهنه بندی بلایای طبیعی در سطح جهان شامل،زلزله،سیل،آتشفشان،طوفان،آتش سوزی جنگل ها می باشد که می تواند حوادثی را برای تجهیزات و تاسیسات برق ایجاد کند. بسیاری از این بلایای طبیعی در استان گیلان رخ داده است و با توجه به اینکه تنوع اقلیمی استان گیلان زیاد است، مخاطرات آن هم برای استان زیاد خواهد بود.

وی با اشاره به وقوع پدیده ابر قیفی شکل و بارش شدیدترین باران ها در شهرستان انزلی و وزش بادهای شدید در استان گیلان،بیان کرد:ما در سال های 83 و 92 بارش شدید برف را در استان گیلان شاهد بودیم که خسارات زیادی را به استان وارد کرد. شرایط خاص آب و هوایی استان گیلان موجب شده تا در این استان بعد از بارش برف، بارش باران را داشته باشیم که این باران باعث ضخیم تر شدن برف روی خطوط انتقال می شود که می تواند موجب پارگی خطوط یا آسیب دیدگی دکل ها شود، اینگونه مخاطرات آب و هوایی ویژه استان گیلان و متفاوت از سایر نقاط کشور است.

وی ادامه داد:استان گیلان از جغرافیای ویژه ای برخوردار است که مخاطرات گوناگونی را برای استان به همراه دارد.دو مجموعه جغرافیایی بزرگ دریای خزر و رشته کوه های البرز تاثیرات بزرگی را بر پدیده های جوی دارند. در کل سه بستر و پتانسیل مخاطره و ریسک آب و هوا،دریا و کوهستان وجود دارد که هر 3 مورد آن را در استان گیلان داریم که این جغرافیای ویژه مخاطرات ویژه و متنوعی را برای استان گیلان رقم می زند.

این مسئول با اشاره به مخاطره های متاثر کننده شبکه انتقال برق استان گیلان نظیر گرد و غبار و برف های سنگین،بیان کرد: استان گیلان طی 10 سال اخیر به دفعات با وقوع پدیده گرد و غبار مواجه بوده است و تعداد وقوع آن در منطقه رو به افزایش است.بیشتر این گرد و غبارها در فصول گرم سال اتفاق می افتد و چون این جریانات در ارتفاعات حرکت می کند بطور ناملموسی بر روی خطوط انتقال تاثیر می گذارند. استان گیلان بر خلاف سایر استان های کشور تنها استانی است که دارای 2 کانون غبار، یکی از شرق و دیگری از غرب است.استان گیلان علاوه بر اینکه از گردو غبارهایی که از غرب کشور وارد استان می شود متاثر است، از گرد و غبارهایی که از شرق کشور نیز وارد می شود متاثر است و ما در خط مقدم غبارهای شرق منشا هستیم.

وی به تشریح الگوی مکانی ریسک برف در جلگه مرکزی استان گیلان پرداخت و افزود:عمق و سنگینی برف دو ویژگی خاص برف در استان می باشد. از جمله علت های بارش برف در استان، الگوی ریسک جنوبی(دره منشا)است که علت بارش آن رود سپید رود می باشد که موجب بارش نه چندان سنگین برف بین شهرهای لاهیجان،رشت و سنگر می شود. از دیگر علت های بارش برف در استان،الگوی ریسک دریا منشا است که موجب بارش برف های سنگین در جلگه مرکزی استان در شهرستان های رشت، بندر انزلی و لاهیجان می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز