خبرگزاری کار ایران

نماینده‌ ولی‌فقیه در گیلان:

محصول استراتژیک چای به همت دولت در حال احیا است

asdasd
کد خبر : ۴۰۷۹۱۵

نماینده ولی‌فقیه گفت: محصول استراتژیک چای به همت دولت در حال احیا است.

به گزارش ایلنا از رشت، آیت‌الله زین‌العابدین قربانی در دیدار با حجت‌الاسلام حسین سعیدیان، رییس دفتر نماینده ولی‌فقیه در مرکز تحقیقات چای کشور با بیان اینکه در لاهیجان یک باغ 17 هکتاری به نام باغ کشاورزی وجود دارد که این مکان در نوع خود بی‌نظیر در حال بایر شدن است، گفت: هفت هکتار این باغ به چای اختصاص داشت و درختان با ارزشی از قبیل: سرو، اوکالیپتوس، کافور و غیره دارد که الآن در حال از بین رفتن هستند.

وی گفت: در گذشته این باغ مرکز تحقیقات بود و نهال چای تولید می‌شد و بوته‌های چای سه متر در سه متر وجود داشت شنیدم آنها را اره کردند و از بین بردند.

قربانی با اشاره به محصئلات درختی این باغ و استخر و ماهیان موجود آن گفت : با ورود فاضلاب خانگی به داخل باغ ضمن از بین رفتن ماهیان استخر مسیر ایاب و ذهاب نیز از حیز انتفاع ساقط کرد .

نماینده ولی‌فقیه در گیلان گفت: من یکی از استانداران گیلان را برای بازدید این باغ بردم و خواستم فکری برای احیای آن کنند که موفقیت حاصل نشد ، باید این اماکن را احیا کرد .

وی گفت: پیشنهاد می‌کنیم در این سفر از این باغ بازدید کنید و حتی اگر لازم باشد به اتفاق برویم انتظار داریم باغی که از گذشته به ارث مانده ما بتوانیم احیا کنیم و موجب خرسندی مردم را فراهم کنیم.

قربانی با تاکید به این مهم که باغ مذکور یک سرمایه ملی است، افزود: به سازمان چای می‌گوییم، می‌گوید مال ما نیست باید به مرکز تحقیقات بگویید، ما هم به مرکز تحقیقات دسترسی نداریم، باید این ثروت ملی را که دارای درختان ذی‌قیمت است و ارتفاع برخی به 80 متر می‌رسد و میلیون‌ها تومان ارزش دارد احیا کرد.

وی گفت: با توجه دولت الحمدالله چای امسال 60 درصد افزوده پیدا کرد و روز به روز هم در حال افزایش است، اگر ما بتوانیم این مرکز تحقیقات را هم احیا کنیم چای وضعیت مضاعفی خواهد یافت.

قربانی ادامه داد: تا به امروز مبلغ 200 میلیارد تومان پول برای چایکاران وارد گیلان شد که رقم کوچکی نیست و اقتصاد مقاومتی را باید در عمل پیاده کرد نه در حرف.

وی درباره علت توجه بیش از حد خود به چای گفت: با توجه به اینکه چای به عنوان یک محصول استراتژیک در حال از بین رفتن بود من زیاد درباره‌اش صحبت کردم تا جایی‌که برخی می‌گویند من جز چای به چیز دیگری توجه ندارم، اگرچه من به همه محصولات کشاورزی توجه دارم ولی از آنجایی‌که در حال از بین رفتن بود تلاش کردم که به سرنوشت نوغانداری در گیلان مبتلا شود .

در ادامه رضا آزادی، رئیس مرکز تحقیقات چای نیز طی گزارشی اعلام کرد: ما تمام 128 هکتار باغات خودمان را احیا کردیم و الآن با کمک بخش‌خصوصی در حال تولید چای ارگانیک هستیم.  

وی افزود: یکی از موفقیت‌های ما این است که پس از 12 سال اولین کارخانه چای به نام(اختیو) را که آلمانی‌ها ایجاد کرده بودند و متروکه شده بود با حمایت نماینده ولی فقیه و استاندار محترم گیلان راه اندازی کردیم.دریاچه موجود در باغ کشاورزی به صورت آبرومندی در دست بازسازی است. 

آزادی با اشاره به نتایج خدمات ترویجی به چایکاران گفت: سال گذشته چایکار نمونه کشور با استفاده از برنامه‌های ترویجی توانست 14.8 تن برگ سبز چای در هر هکتار برداشت کند.

وی گفت: ما با بخش‌خصوصی پیمان مشارکت بستیم و با این اقدام ضمن احیای باغ گیاه شناسی چای محصول چای را نیز احیا کردیم و امروز ارزش افزوده آن به چند برابر رسید و بزودی از چای ارگانیک ما نیز با حضور رییس سازمان برنامه و بودجه رونمایی خواهد شد.

حجت‌الاسلام رئیس دفتر نمایندگی نماینده ولی‌فقیه در مرکز تحقیقات چای کشور نیز طی گزارشی گفت: در گذشته سازمان تحقیقان یک مرکز نا شناخته حتی در بدنه خود وزارت جهاد کشاورزی بود، از این رو بودجه لازم در اختیارش گذاشته نمی‌شد.

حسین سعیدی ادامه داد: امروز متولی این سازمان یک شخصیت علمی است و تمام تلاش خود را صرف معرفی سازمان چای کرده و اینک در حال احیای مراکز در حال خمود هستیم. در حال حاضر موسسه باغبانی تاسیس شد و مرکز تحقیقات و غیره در زیر مجموعه این موسسه قرار گرفت .

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در جلسات معاونان ما مورد بررسی قرار می‌گیرد همین سوال هست که چرا مراکز تحقیقات فعال نیستند؟ ان‌شاءالله سعی داریم با این تحقیقات میدانی این مراکز را فعال کنیم.

حجت الاسلام سعیدی افزود: در آینده نزدیک سعی می‌کنیم همه مسئولات تحقیقات کشاورزی اعم از چای و برنج استان را در یک جلسه ای محضر شما جمع کنیم تا فرمایشات شما را بشنوند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز