خبرگزاری کار ایران

ناظر گمرکات گیلان در گفت‌وگو با ایلنا

کالای همراه مسافر موجب جذب گردشگر و رونق اقتصادی می‌شود

ناظر گمرکات گیلان اجرای مصوبه کالای همراه مسافر را عاملی برای جذب گردشگران دانست و گفت: رونق اقتصادی برای مردم منطقه و اشتغال بیشتر جوانان از برکات این مصوبه است.

محمد شهبازی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: مسافرانی که از مناطق آزاد تجاری – صنعتی به کشور (قلمرو گمرکی) وارد می‌شوند علاوه بر اسباب سفر و اشیای شخصی مستعمل می‌توانند یک بار در سال تا سقف ارزشی معادل 80 دلار و با استفاده از معافیت حقوق  گمرکی و سود بازرگانی و در دفعات بعد تا سقف ارزشی معادل 80دلار بدون معافیت کالا وارد کنند.

وی افزود: این امر مشروط به این است که کالاهای وارده از نوع کالاهای ممنوع شرعی و قانونی نبوده و جنبه تجاری نیز نداشته باشد.

مدیرکل گمرک انزلی تصریح کرد: نقش گمرک مسافری اعمال قانون و تصویب نامه فوق الذکر و جلوگیری از ورود کالا به شکل تجاری و یا ورود کالاهای ممنوع مشرعی و قانونی است.

وی یادآور شد: بدلیل اینکه کالاها در حوزه مسافری از معافیت برخوردارند، ورود تجاری آنها قاچاق بوده و تبعات اقتصادی ناشی از این پدیده شوم را بدنبال خواهد داشت.

شهبازی با بیان اینکه ملاک عمل گمرک ارزش گمرکی است نه قیمت بازار، افزود: به طور مثال اگر جاروبرقی که قیمت آن 500هزار تومان است توسط گمرک و با توجه به ضوابط ارزشگذاری، 80دلار ارزشگذاری شود مشمول معافیت خواهد شد و جریمه به آن  تعلق نمی گیرد .

وی عنوان کرد: کالایی که در منطقه آزاد ارائه می شود از نظر قیمت باید حداقل تفاوت 30تا 40درصدی با همان کالا در داخل کشور داشته باشد که البته نظارت بر قیمتها برعهده سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی است.

ناظر گمرکات گیلان اظهار داشت: چه در حوزه مسافری و چه در سایر حوزه های گمرک کارکنان گمرک باید دارای شرایط خاصی باشند که از مهمترین این شرایط تخصص در امر ارزیابی کالا، کارشناسی امور گمرکی و کارشناسی مسائل مالی است و البته در حوزه مسافری علاوه بر داشتن این توانمندیها باید از لحاظ روانشناسی و مردم شناسی هم توانمند باشند.

وی با بیان اینکه اکثر کارکنان گمرک دارای تحصیلات دانشگاهی در حد کارشناسی هستند و دوره های آموزشی لازم را نیز  در زمینه امور شغلی خود سپری نموده اند، گفت: قانون درباره کمیت و کیفیت ارائه تشریفات توسط گمرک حوزه مسافری بصورت شفاف تعیین تکلیف کرده است بنابراین ملاک عمل صرفا قانون و دستورالعمل های مرتبط است.

مدیرکل گمرک انزلی تشکیل حوزه مسافری در گمرک را به نفع خانواده های بومی دانست و بیان داشت: اگر سازمان منطقه آزاد به وظایف خود  درست عمل کند و بر قیمتها نظارت کافی داشته باشد ، بومیان منطقه می توانند بخشی از نیازهای اقتصادی خود را با هزینه کمتری تامین کنند که این یعنی بهبود اقتصاد این افراد.

وی مصوبه حمل کالای همراه مسافر را عاملی برای جذب گردشگران خواند و اذعان نمود: رونق اقتصادی برای مردم منطقه و اشتغال بیشتر جوانان از برکات این مصوبه است.

شهبازی نقش سازمان منطقه آزاد را در این رابطه بسیار پررنگ دانست و گفت: با توجه به اینکه ارزشگذاری براساس سیستم مشخص و با توجه به مباحث فنی مرتبط صورت می گیرد، تخلفات احتمالی در این زمینه عموما از عدم آشنایی برخی از مسافران و غرفه داران با قانون و نحوه ارزشگذاری کالاها نشات می‌گیرد.

وی در رابطه با قیمت‌های متفاوت یک نوع محصوب نیز اظهار کرد: کالاهای مشابه ممکن است تولید کشورهای متفاوت و با برندهای مختلف باشند و از این رو در ارزش نیز متفاوت هستند البته باز هم ممکن است تخلفاتی در این حوزه صورت بگیرد که قطعا جلوگیری از اینگونه موارد و برخورد با تخلفات اقدام می‌شود.

ناظر گمرکات گیلان در پایان گفت: شعار گمرک این است که امین دولت و خدمتگزار ملت است و حتما این خدمتگذاری همراه با ادب و اخلاق اسلامی خواهد بود.

 

کد خبر : ۳۱۶۹۲۵