خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

مجموعه زندگی و شرح حال مبارزان نهضت جنگل تدوین شود

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۳۱۷

بررسی جنبش میرزا کوچک خان جنگلی به‌ویژه سلوک فکری و عملی آن در یکی از خطیرترین دوران کشور شکل گرفته است.

استاندار گیلان بر جمع‌آوری اسناد قیام میرزا کوچک خان جنگلی تاکید کرد و گفت: مجموعه زندگی و شرح حال مبارزان نهضت جنگل تدوین شود.

به گزارش ایلنا از رشت، محمدعلی نجفی، امروز، در همایش ملی باز‌شناسی نهضت جنگل در محل تالار حکمت دانشگاه گیلان با اشاره به استفاده از توانمندی گیلانی‌های خارج از استان به منظور برگزاری این همایش اظهار داشت: گیلان از سرمایه‌های غنی و تاریخی بسیاری برخوردار است.

وی میرزا کوچک خان جنگلی را از ستارگان تاریخی دیار گیلان عنوان کرد و افزود: مبارزه ضد استعماری و استبدادی میرزا کوچک خان جنگلی می‌تواند سرمشق و الگویی برای مردم ایران و دیگر ملت‌های آزادی‌خواه و عدالت‌جو باشد.

نجفی با بیان اینکه بررسی جنبش میرزا کوچک خان جنگلی به‌ویژه سلوک فکری و عملی آن در یکی از خطیر‌ترین دوران کشور شکل گرفته، تصریح کرد: میرزا کوچک خان جنگلی توانست در مقابل قدرت‌های استعماری مردانه تاب آورد و از مسیر خارج نشود.

استاندار گیلان بیان داشت: میرزا کوچک خان جنگلی مانند امام حسین(ع) تکیه بر حق کرد و در مقابل دشمنان ایستاد و سرانجام در آستانه عشق سر باخت.

وی با اشاره به اینکه تمام اندیشمندان از میرزا کوچک خان جنگلی به عنوان مردی ملی و با غیرت یاد می‌کنند، گفت: در مطالعه و بررسی مشی میرزا کوچک خان جنگلی دریافتم دغدغه او تنها استعمار، نفوذ بیگانه و وجود استبداد در کشور محسوب نمی‌شد و دغدغه بزرگ او جهل و نداشتن آگاهی مردم نسبت به حقوق خود و همچنین بی‌مسئولیتی و نداشتن تعهد اجتماعی بود.

نجفی بر بررسی و تحلیل قیام جنگل و پی بردن به نقاط مختلف آن تاکید کرد و یادآور شد: ساماندهی تشکیلات میرزا کوچک خان جنگلی و شناخت نقاط ضعف و قوت آن می‌تواند در نگاه ما نسبت به آینده تاثیرگذار باشد.

استاندار گیلان بر جمع‌آوری اسناد قیام میرزا کوچک خان جنگلی تاکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم دبیرخانه دایمی نهضت جنگل در گیلان تشکیل شود.

وی شناسایی خانه رهبران نهضت جنگل و احیای آن با کاربری گردشگری را مهم دانست و خاطرنشان کرد: مجموعه زندگی و شرح حال مبارزان نهضت جنگل باید تدوین شود.

نجفی وجود آثار میرزا کوچک خان جنگلی را فرصت مناسبی برای گیلان خواند و عنوان کرد: تندیس قهرمانان جنگل در زادگاه آن‌ها باید نصب شود.

این مسئول خواستار نامگذاری معابر و خیابان شهرهای گیلان به نام قهرمانان نهضت جنگل شد و بیان داشت: شناسایی مقرر جنگلی‌ها در سطح استان و درج در تقویم ایران به عنوان آغازین روز جنگل با هدف پاسداشت این قیام تاریخی از جمله پیشنهاد‌ها است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز