خبرگزاری کار ایران

دبیرکل همایش بازشناسی نهضت جنگل:

نهضت جنگل را نباید در چارچوب ناسیونالیسم محلی ارزیابی کرد

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۳۱۵

برای شناخت بیشتر نهضت جنگل و میرزاکوچک خان، کپی برداری و استخراج این اسناد در خارج از کشور ضروری است و از اقدامات اولیه محسوب می شود.

دبیرکل همایش ملی باز‌شناسی نهضت جنگل گفت: میرزا یک روحانی شجاع، حق طلب و آزادی خواه طبق مفاهیم اسلامی و در چارچوب کشور ایران بود و این نهضت را نباید در چارچوب ناسیونالیسم محلی ارزیابی کرد.

به گزارش ایلنا از رشت، حجت الاسلام مصطفی حائری فومنی، امروز در همایش ملی باز‌شناسی نهضت جنگل که در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، افزود: باید اسناد داخل کشور در خصوص میرزاکوچک خان و نهضت جنگل، گردآوری و ساماندهی شود و اسناد پراکنده زیادی که در خارج کشور وجود دارد؛ جمع آوری، ترجمه و در اختیار پژوهشگران و تاریخ نویسان قرار گیرد تا میرزاکوچک خان جنگلی بیشتر شناخته شود.

دستیار ویژه وزیر خارجه در امور نظارتی ادامه داد: برای شناخت بیشتر نهضت جنگل و میرزاکوچک خان، کپی برداری و استخراج این اسناد در خارج از کشور ضروری است و از اقدامات اولیه محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: یکصد سال از تشکیل هسته مرکزی نهضت جنگل توسط میرزاکوچک خان و یار دیرینه‌اش دکتر حشمت می‌گذرد ولی هنوز بسیاری از اسناد درباره او، گردآوری نشده است.

حجت الاسلام حائری فومنی گفت: با توجه به درخشش بیشتر نهضت جنگل پس از پیروزی انقلاب اسلامی، باز هم نهضت جنگل مظلوم است و هنوز همه ابعاد شخصیتی میرزا کوچک خان شناخته نشده است.

وی اظهار داشت: اسناد زیادی در وزارت امور خارجه وجود دارد که حکام و طاغوت‌های زمان، برای مقابله با این نهضت اصیل و اسلامی و از پای درآوردن میرزا، از عناوین اراذل و اوباش و سرگردنه بگیر استفاده کرده‌اند.

وی افزود: برای باز‌شناسی نهضت جنگل، باید رهبر این نهضت مورد واکاوی قرار گیرد و کسانی که به این نهضت خیانت و آن را منحرف کردند، نباید معیاری برای سنجش و قضاوت درباره نهضت جنگل باشد.

دبیرکل همایش ملی باز‌شناسی نهضت جنگل یادآور شد: پس از شکست نهضت جنگل، دولت‌های روس و انگلیس به میرزا پیشنهاد دادند که می‌تواند هم به روسیه و هم به انگلیس پناهنده شود ولی میرزا ترجیح داد که به جنگل پناهنده شود و تن به شهادت دهد.

وی اظهارداشت: میرزا یک روحانی شجاع، حق طلب و آزادی خواه طبق مفاهیم اسلامی و در چارچوب کشور ایران بود و این نهضت را نباید در چارچوب ناسیونالیسم محلی ارزیابی کرد.

وی تصریح کرد: حکام فاسد زمان دستور داده بودند هر گزارشی که در مورد نهضت جنگل به مرکز ارسال می‌شود، از کلمات اوباش و اراذل استفاده شود تا بتوانند با مخدوش کردن این نهضت، به راحتی آن را سرکوب کنند.

حجت الاسلام حائری فومنی گفت: هر ملت و قومی برای اینکه روح آزادگی و شجاعت و حریت را در جوانان خود بدمد، نیاز به اسطوره و اسوه دارد و اگر آن را نداشت؛ به داستان سرایی و اسطوره سازی می‌پردازند.

وی ادامه داد: ولی ملت ایران چهره‌های بزرگی چون میرزا کوچک خان جنگلی دارد و نیازی به اسطوره‌پردازی ندارد و باید این شخصیت‌ها را شناخت و به نسل جوان شناساند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز