خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی گیلان هشدار داد:

افزایش خطر مسمومیت با گاز در پی سرد شدن هوا

asdasd
کد خبر : ۲۱۹۷۰۹

بخاری، آبگرمکن، شومینه و اجاق گازها به علت سیستم تهویه نامناسب(دودکش) عامل اصلی مسمومیت با co هستند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی گیلان، نسبت به افزایش خطر مسمومیت با گاز در پی سرد شدن هوا در گیلان هشدار داد.

به گزارش ایلنا از رشت، جمشید محمدی، با اشاره به سرد شدن آب و هوای استان و افزایش میزان استفاده از وسایل گرمایشی اظهار کرد: یکی از مواردی که می‌تواند منجر به مسمومیت تنفسی شود، گاز منوکسید کربن(CO) که گازی بی‌رنگ و بی‌بو است و در اثر احتراق ناقص مواد سوختی تولید می‌شود.

وی افزود: علائم مسمومیت با منوکسید کربن می‌تواند شبیه علایم سرماخوردگی باشد و اکثر افراد در این وضعیت تصور می‌کنند دچار سرماخوردگی شده‌اند و سعی در خواباندن خود می‌کنند.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی گیلان با اشاره به علائم مسمومیت گفت: علایم مهمی نظیر سردرد، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی، خواب آلودگی، کاهش دید، کسالت و خستگی، کاهش قدرت عضلانی از جمله علائم مسمومیت است، همچنین میزان غلظت گاز co در محیط نیز بر شدت این علائم تاثیر گذار خواهد بود.

دکتر محمدی تاکید کرد: تمام افراد خصوصا کودکان، زنان باردار و سالخوردگان و بیماران خاص آسیب‌پذیرترند و علائم مسمومیت در آن‌ها شدید‌تر ظاهر خواهد شد.

وی ادامه داد: در صورت مواجه با مسمومیت با گاز co، روی دهان خود را با دستمال مرطوب بپوشانید، افرادی را که دچار گاز گرفتگی شدند را وارد هوای آزاد کنید، در و پنجره‌ها را سریعا باز کرده و سریعا با اورژانس ۱۱۵ و آتش‌نشانی تماس بگیرید و آدرس دقیق بدهید، یقه پیراهن و کمربند و لباس‌های تنگ را آزاد کنید، باز نگه داشتن راه هوایی تا رسیدن آمبولانس ضروری است، هیچ نوع خوراکی و نوشیدنی به بیمار ندهید، اتصالات گاز را ببندید، از روشن کردن لامپ و آتش خودداری کنید.

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی گیلان در خصوص نحوه پیشگیری از گازگرفتگی بیان کرد: استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد در پیشگیری از این مسمومیت از اهمیت بالایی برخوردار است، از هرگونه استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در محیط بسته خودداری شود، کنترل و انسداد منافذ مسیر دودکش قبل از راه اندازی بخاری بهترین راه پیشگیری از بروز حوادثمسمومیت به شمار می‌رود، ‌ دقت و توجه به داغ بودن دودکش نیز بهترین آزمایش سلامت دودکش است؛ اگر لوله دودکش بخاری شما سرد است دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص، به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه در محیط ایجاد کنید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز