خبرگزاری کار ایران

بهره‌برداری از مرکز اطفاء حریق قلم‌گوده انزلی در دهه فجر امسال

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۰۲۸۲

مدیرکل حفاظت محیط‌ زیست گیلان گفت: مرکز اطفاء حریق قلم گوده انزلی در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ایلنا از رشت، حمزه عشوری درباره آتش سوزی در تالاب‌ها و اهمیت تجهیزات مناسبت در این زمینه، اظهار کرد: امکان استفاده از بالگرد در آتش سوزی‌ها در تمام استان‌ها وجود ندارد و تنها دو بالگرد هلال احمر در کرج و گلستان به صورت معین مستقر است.

وی با اشاره به اینکه میزان حریق وقتی زیاد باشد و امکان جلوگیری آن وجود نداشته باشد، درخواست اعزام بالگرد به سازمان ارسال و پیگری لازم از طریق متولیان امر انجام می‌شود، افزود: شاید یکی از دلایلی که نمی‌توانیم در ساعات اولیه از بالگرد استفاده کنیم وقوع حریق در شب است؛ وقتی در شب حریق اتفاق می‌افتد بالگرد نمی‌تواند به محل اعزام شود به همین دلیل یک زمان طلایی از دست می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به تعداد آتش سوزی‌ها در پارک ملی بوجاق، گفت: در سال گذشته حدود ۱۵ مورد آتش‌سوزی بر اساس میزان وسعت و برای سالی که گذشت حدودا ۴۰ مورد بود که در همان مرحله اولیه اطفاء شد، اطفاء حریق در ساعات اولیه برای محیط زیست بسیار  حائز اهمیت است.

عشوری تاکید کرد: برای استفاده از بالگرد در صورت نیاز استان‌های معین در نظر گرفته شده که اولین استان گلستان است که می‌تواند در حوزه حریق کمک کند؛ در سال گذشته در لاهیجان سه بالگرد از گلستان و دو بالگرد از کرج و برای تالاب انزلی دو بالگرد به گیلان اعزام شدند.

وی با بیان اینکه استاندار پیگیر اختصاص بالگرد بودند، گفت: استاندار درخواست اختصاص بالگرد در بازه زمانی‌ای که میزان حریق زیاد است را ارائه کردند؛ ولی بالگرد محدودیت‌های خاص خود را دارد و باید مختصات زده شود و برای اختصاص بالگرد ساعت کاری منظم تعریف شده و تابع  قوانین خاص خود هستند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان با اشاره به بهره‌برداری مرکز اطفاء حریق قلمگوده انزلی در دهه فجر امسال، تصریح کرد: ساختمان احداث، تجهیزات خریداری شده و باید آموزش نیروها انجام شود تا بهره‌برداری رسمی انجام گیرد. عشوری افزود: دوره آموزشی اطفاء حریق برای جوامع بومی برگزار و تجهیزات حداقلی بر اساس امکانات به دهیاران داده شد.

وی با اشاره به خریداری تجهیزات اولیه و لباس فرم مناسب برای محیط بانان، خاطرنشان کرد: نیروهای حاضر در مرکز اطفاء حریق قلمگوده محیط بانان اداره کل هستند که نیازمند شرکت در دوره‌های تخصصی اطفاء حریق بوده و این دوره‌ها به زودی برگزار می‌شوند. مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان با اشاره به جرائم و قوانین حاکم در آتش‌سوزی تالاب‌ها و اراضی تحت حفاظت محیط زیست، گفت: قوانین و جرایم خوبی در نظر گرفته شده اما اثبات این مسئله که حریق کار چه کسی بوده بسیار سخت است.

عشوری درباره نگهداری پل‌های چوبی که در کنار تالاب‌ها از گذشته احداث شده، خاطرنشان کرد: این پروژه‌ها بدون بررسی و توسط مدیران وقت انجام شد که در مراجع قضایی در دست پیگیری است تا تصمیمات لازم اتخاذ شود. وی با بیان اینکه در محیط زیست گیلان کمیته‌ای تشکیل شده که هر کدام از پرونده‌های  اجرایی و مرتبط با محیط زیست را بررسی می‌کند، افزود: این پرونده‌ها حدود ۷۰ مورد بوده که تعدادی تعیین تکلیف شد و پرونده‌ای که هنوز تعیین تکلیف نشده دو مورد است.

وی افزود: سازمان محیط‌زیست چون وارد فضاهای اجرایی نشده بود به همین دلیل سازوکار مناسبی برای تعیین تکلیف این چنین پروژه‌هایی ندارد و باید تصمیم گیری در این حوزه انجام شود، اولین پرونده سازمان مربوط به آشوراده گلستان بوده که به عنوان نمونه تعیین تکلیف می‌شود؛ اعتقاد مجموعه همکاران استان این است که باید این پروژه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کنیم، اما طبق قانون  باید در راستای برنامه مشارکتی در حوزه حفاظت این مهم انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز