خبرگزاری کار ایران

مدیر کل شیلات استان گیلان خبر داد؛

انجام مطالعات بندر – مزرعه در گیلان

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۱۹۰

مدیر کل شیلات استان گیلان گفت: این اداره کل در بحث توسعه آبزی پروری در قفس‌های دریایی یک طرح مگا پروژه؛ بندر – مزرعه ارائه داده و قرار است با کمک مشاورین سازمان که طرح صفر کار را ارائه کردند، ۵ نقطه مناسب در استان برای ایجاد این سایت‌ها مشخص شود که پیش‌بینی ما برای هر سایت ۵ تا ۱۰ هزار تن ظرفیت تولید است.

به گزارش ایلنا از رشت، کوروش خلیلی با بیان اینکه با توجه به اقلیم منطقه و زمان تخم‌ریزی ماهیان، فعالیت در حوزه صید، صیادی و آبزی پروری طی ۷ ماه از سال انجام می‌شود، اظهار کرد: نیازمند پیوستگی تولید برای پایداری اشتغال هستیم در حالی که در صید و صیادی پره، عملا یک بخش از اشتغال نیمه وقت است و این موضوع در پرورش ماهی نباید باشد.

مدیر کل شیلات استان گیلان تصریح کرد: در رشد و توسعه اقتصاد دریا محور باید بتوانیم مسیر تولید پیوسته در سال را داشته باشیم که پرورش و پرواربندی ماهیان خاویاری در قفس‌های دریایی یکی از گزینه‌های پرورش پیوسته در تمام طول سال است.

وی با بیان اینکه در گونه قزل آلا اصولا پرواربندی ماهی در قفس را برای شش ماهه دوم سال داریم، افزود: چون شرایط دما در ۶ ماهه اول سال اجازه کار را با قزل آلا نمی‌دهد اما در خاویاری تمام سال می‌توانیم پرورش ماهی را داشته باشیم؛ هر چند مباحث اقتصادی در پرورش ماهی بسیار تعیین کننده است.

خلیلی گفت: پرورش ماهی در قفس به عنوان یک روش نوین برای استفاده بهینه از عوامل بیولوژیکی و فیزیکی در سال‌های اخیر به طور گسترده‌ای در دنیا مورد استفاده قرار گرفته که در این روش ماهی پرورشی در فضاهای بسته به عنوان قفس در جریان آزاد آب قرار می‌گیرد؛ به طوری که جریان آب می‌تواند آزادانه بین آنها عبور کند.

وی افزود: سازمان شیلات ایران به عنوان متولی امور توسعه آبزی پروری در کشور و در راستای افزایش تولید و بهره‌وری، استفاده بهینه از ظرفیت جامعه صیادی و کمک به اشتغال بیشتر در زمینه امور شیلاتی اقدام به تعریف پروژه‌هایی در حوزه توسعه پرورش ماهی در قفس در آب‌های ساحلی جمهوری اسلامی ایران کرده است.

خلیلی با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس یک فرصت مناسب توسعه محور تولید آبزیان در استان با طول نوار ساحلی تقریبا ۳۰۰ کیلومتری است، تصریح کرد: از بهترین مناطقی که می‌تواند میزان بهره‌وری از دریاها را بدون لطمه زدن به ذخایر طبیعی دریا توسعه دهیم استفاده از ظرفیت سواحل و آبهای ساحلی استان گیلان در دریای خزر است.

مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه در حال حاضر برای پروار بندی تولید ماهی قزل آلا و خاویاری از روش پرورش در قفس در سطح استان استفاده می شود، افزود: شیلات گیلان در بحث توسعه آبزی پروری در قفس‌های دریایی یک طرح مگا پروژه را در الگوی ملی ارائه داده که این طرح قابلیت اجرا داشته و تمام استان‌های ساحلی می‌توانند از آن استفاده کنند.

خلیلی با بیان اینکه این مگاپروژه در واقع بندر – مزرعه است، افزود: طرح مقدماتی آماده و اعتبار آن اخذ شده تا مشاور طرح ۵ نقطه مناسب را در استان گیلان برای این کار مشخص کند سپس این پروژه را مرحله به مرحله پیش ببریم و پیش بینی ما این است که برای هر سایت بتوانیم ۵ تا ۱۰ هزار تن ظرفیت تولید در طول سال برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه کار پرورش ماهی در قفس علاوه بر سود آوری، کار پر سرمایه ای است بنابراین باید ریسک سرمایه گذار را کاهش دهیم، افزود: دنبال اعتبارات دولتی برای اجرای طرح نیستیم بلکه هدف این است تا با ارائه یک طرح کامل پس از مطالعه و اجرا، سرمایه‌گذار به راحتی در این حوزه ورود کرده و مجوز فعالیت بگیرد.

مدیر کل شیلات استان گیلان با بیان اینکه در سنوات گذشته در نوع سازه و نصب دچار ضعف تکنولوژی و تکنیک استقرار و اتصالات مهار قفس‌ها بودیم و قفس‌ها با توجه به ضعف موجود و جانمایی های عمقی غلط مستقیماً در معرض امواج طوفان های دریایی قرار گرفته و از محل استقرار خود جابجا شده و خسارت می‌دیدند، تصریح کرد: در زمستان به شدت این قفس‌ها آسیب‌پذیر بود و خسارات زیادی به پرورش دهندگان وارد شده بود.

خلیلی تاکید کرد: استقرار سازه در دریا مولفه های خودش را دارد ما در حوزه دریا نمی‌توانیم سازه را بی دفاع قرار دهیم بلکه نیاز به رعایت موارد ایمنی سازه شناور داریم، بنابراین در طرح بندر – مزرعه یک سپر دفاع ِ شناور برای این قفس ها در نظر می‌گیریم که بتواند موج را مستهلک کند این سپر شناور می‌تواند از نوع سازه ای باشد که از برخورد موج حتی برق نیز تولید کند.

مدیر کل شیلات استان گیلان گفت: امیدواریم با ورود مشاورین دریایی بتوان سریعتر مراحل مطالعات و نقطه یابی مکانها را طی سالجاری به انجام برسانیم؛ هرچند برنامه ورود قفس به دریا را نیز با استفاده از تکنیک پایه های کششی طراحی شده قرار گاه خاتم الانبیاء که در جنوب کشور به انجام رسیده نیز در دستور کار داریم.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز