خبرگزاری کار ایران

با تصمیم دولت؛

۴۲۵ کارگر معدن سنگرود بیکار می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۱۸۹

چکیده: با تصمیم وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و شرکت فولاد ایران به زودی این واحد معدنی منحل و تمامی کارگران معدنچی بیکار خواهند شد. / مسئله زیان‌ده بودن معدن از حدود دو سال پیش مطرح شده است.

نماینده کارگران معدن سنگ‌رود گفت: با تصمیم وزارت صنعت‌، معدن و تجارت و شرکت فولاد ایران به زودی این واحد معدنی منحل و تمامی ۴۲۵ کارگر معدنچی بیکار خواهند شد.

«مرتضی نیک‌‌پور» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: مقدمات انحلال این معدن، در ۹ آذرماه سال جاری و به بهانه زیان‌ده بودن این معدن استخراج زغال‌سنگ‌ انجام شده است.

وی با بیان اینکه قرار است چهارشنبه این هفته در تهران جلسه‌ای قطعی برای رسیدگی به این موضع برگزار شود، گفت: طبق اطلاعات بدست آمده در حالی که در این جلسه نمایندگانی از شرکت فولاد و وزارتخانه‌های صنعت و دارایی حضور دارند، جای نمایندگان وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی خالی است.

به گفته این کارگر معدنچی مسئولان وزارت صنعت و شرکت فولاد درحالی معدن زغال سنگ سنگرود را زیان دیده اعلام کرده‌اند که در حال حاضر پیمانکار این معدن ماهیانه درآمد قابل توجهی کسب می‌کند.

نیک‌پور گفت: تلاش برای انحالال معدن سنگ رود در حالی است، که مدت ۱۹ ماه و ۱۰ روز از سابقه کار این کارگران به دلیل مخالف سازمان تامین اجتماعی جزء مشاغل سخت و زیان آور محسوب نمی‌شود.

وی یادآور شد: این مدت سابقه مربوط به سالهای میانه دهه ۸۰ است که در آن زمان مسئولیت استخراج معدن به پیمانکران متعددی سپرده شده بود و در حالی که کارگران آماده کار بودند فعلیت معدن متوقف شده بود.

مسئول شورای اسلامی کار گفت: سازمان تامین اجتماعی بابت این مدت بالغ بر یک میلیارد تومان حق بیمه دریافت کرده است اما مسئولان سازمان تامین اجتماعی اکنون این بخش از سابقه کارگران را سخت و زیان آور ثبت نمی‌کند.

نیک‌پور افزود: به همین دلیل اکنون کارگران معدنچی سنگرود برای بازنشستگی با مشکل کمبود سابقه مواجه‌اند.

۴۲۵ خانواده کارگری درآمدشان را از دست می‌دهند

در همین رابطه «غلامحسین فلاحتی» مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان به خبرنگار ایلنا گفت: چنانچه معدن سنگ رود منحل شود، حداقل ۴۲۵ خانواده کارگری در منطقه لوشان با مشکل قطع منبع درآمد مواجه خواهند شد.

وی بابیان اینکه معدنچیان این معدن در حال حاضر نیز زیر نظر پیمانکار مشغول استخراج زغال سنگ هستند، گفت: مسئله زیان‌ده بودن معدن از حدود دو سال پیش مطرح شده است.

این مقام کارگری در استان گیلان با طرح این احتمال که ممکن است موضوع انحلال زغال سنگ سنگ‌رود با هدف خصوصی سازی این واحد معدنی صورت گرفته باشد، گفت: درست نیست معاش و زندگی ۴۲۵ خانواده کارگری دستخوش چنین بهانه‌گیری‌هایی قرار گیرد.

گفتنی است در سال ۸۵، مسئله تعطیلی این معدن مطرح شده بود که پس از مسافرت کارگران به تهران و برپایی تجمعاتی، این اقدام از برنامه دولت احمدی‌نژاد کنار گذاشته شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز