خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

بلادشاپور دهدشت ثبت جهانی نشده است/ 180 منزل مسکونی برای آزادسازی حریم بلادشاپور باید خریداری شود

asdasd
کد خبر : ۷۶۷۷۲۵

کارشناس ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد با تاکید براینکه اثر باستانی و بافت قدیمی برجای مانده از دوران صفویان در کهگیلویه هنوز ثبت جهانی نشده است، اظهار داشت: بلادشاپور ثبت جهانی نشده و متاسفانه این ثبت بدلیل نبود اعتبارات لازم و معارضات متعدد حقیقی و حقوقی همچنان در لیست انتظار است.

" علی اصغر آتش افروز " در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در یاسوج گفت: بسیاری از کارها از قبیل آزادسازی حریم بافت باید انجام گیرد که متاسفانه انجام نگرفته و از سویی اعتبار موردنیاز برای شروع کارهای اولیه نیز حداقل 40 میلیارد ریال است که هیچ اعتباری در این ارتباط نیز تخصیص نیافته است.

وی با بیان اینکه مطالعات زیرساختی بلادشاپور دهدشت برای ثبت جهانی متاسفانه انجام نگرفته است، خاطرنشان کرد: این اثر اگرچه ثبت ملی شده اما به هیچ عنوان ثبت جهانی نشده است.

کارشناس ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد، ثبت ملی بلادشاپور دهدشت را مربوط به سال 1364 خواند و یادآور شد: این اثر به مانند سایر آثار دیگر کشور ثبت ملی شده و اگر کسی بگوید این اثر ثبت جهانی شده واقعیت ندارد.

آتش افروز گفت: هرکسی گفته باشد بلادشاپور دهدشت ثبت جهانی شده حتما از نگاه خودش گفته اما از نگاه کارشناسی، این اثر ثبت جهانی نشده چون زمان زیادی نیاز است تا این اثر از لیست انتظار برای ورود بازرسان سازمان یونسکو به دهدشت جهت ثبت جهانی خارج شود.

وی زمان ثبت جهانی این اثر باستانی درصورت فراهم شدن تمام شرایط این ثبت را کمتر از پنج سال آینده ندانست و اظهارداشت: بسیاری از آثار دیگر در کشور در صف انتظار ثبت‌جهانی بوده که به نظر می‌رسد برای ثبت جهانی بلادشاپور بایستی تلاش‌های مستمر و موثرتری نسبت به سایر آثار باستانی صورت گیرد.

کارشناس ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: آنچه اکنون در بافت این اثر تاریخی وجود دارد باقی مانده از دوران صفویه است و با فراهم شدن شرایط می‌توان امید به این داشت که بلادشاپور دهدشت ثبت جهانی می شود.

آتش افروز یکی از شرایط اساسی برای ثبت جهانی یک اثر تاریخی را نظارت مستمر بازرسان سازمان یونسکو عنوان و اظهار داشت: اگر این بافت بخواهد به ثبت جهانی برسد باید شرایط ثبت طوری فراهم شود که در بازدیدهای سالیانه بازرسان سازمان یونسکو مشکلی بوجود نیاید و عیب و ایرادی از دیدگاه آن بازرسان وجود نداشته باشد.

وی گفت: برای آزادسازی اطراف بافت بلادشاپور دهدشت باید 180 منزل مسکونی از مالکان آنها خریداری و از سویی دستگاههای اداری مانند شهرداری، راه و شهرسازی، بنیاد شهید، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و برخی ادارات دیگر نیز از محدوده این بافت خارج شوند.

کارشناس ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد، معارضات کنونی در بافت بلادشاپور دهدشت را به دو گروه حقیقی و حقوقی عنوان و ادامه داد: متاسفانه اکنون معارضان برای این بافت برخی مالکان منازل مسکونی بوده و برخی دیگر دستگاههای دولتی هستند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، شهر تاریخی بلاد شاپور(هفت گنبد) در ضلع جنوبی شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

بلاد شاپور (شهر هفت گنبد) دارای برج و باروی گرداگرد شهر، باروی قلعه یا ارگ قدیمی آن با مساجد، حمام‌ها، کاروانسرا، زیارتگاها، بازارو گورستان در مجاورت دروازه های شرقی و غربی پیرامون این محور بناها است.

بلاد شاپور (شهر هفت گنبد) در سندی از عصرشاه عباس دوم صفوی در سال ۱۰۳۶ هجری قمری به جا مانده است.

مصالح مورد استفاده در این شهر، رسنگ لاشه، گچ، ساروج، خاک، نی و تنبوشه سفالی  است.

بافت کنونی بلادشاپور در 35 هکتار واقع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز