خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد:

ظروف پلاستکی یکبار مصرف سرطان زا هستند/ هیات‌های عزاداری از ظروف پلاستکی استفاده نکنند

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۱۴۵

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد از عزاداران حسینی، مساجد، هیات ها و تکایای مذهبی خواست از ظروف پلاستیکی برای نذری و نوشیدنی های گرم و غذاهای چرب استفاده نکنند زیرا که بر اساس تحقیقات علمی این ظروف سرطان زا هستند.

به گزارش ایلنا از یاسوج و به نقل از اداره روابط‌عمومی حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد، محسن جعفری نژاد بسطامی گفت: با فرا رسیدن ایام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیات‌ها و تکایای مذهبی در سطح کشور توزیع می‌شوند.

وی با برشمردن مضرات و خطرات مرتبط با مصرف غذا و نوشیدنی‌های داغ در ظروف یکبار مصرف و رابطه آنها با اختلال‌های هورمونی و ارتباط مستقیم آن با اضافه وزن، اظهار داشت: این ظروف با غذای گرم‌، چرب و داغ، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی تولید می‌کند که تهدیدی برای سلامت شهروندان محسوب شده و مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی باعث ایجاد اختلال‌های در عملکردهای مختلف فیزیولوژیک بدن و تغییر درعملکرد هورمونی آن شده و این اختلال‌های هورمونی می‌تواند در ابتلای ما به چاقی و اضافه وزن نقش بسزایی داشته باشد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد، سرطان‌زا بودن ظروف پلاستیکی در مصرف نوشیدنی‌های داغ و غذای چرب را تائید شده دانست و از هموطنان خواست: برای توزیع نوشیدنی‌های گرم مانند شیر و چای از لیوان‌های کاغذی(سلولزی) استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده ظروف سلولزی و گیاهی در تماس با نوشیدنی و غذاهای داغ عاری از هرگونه اثرات مضری برای بدن است.

وی در ادامه رفع بخش کوچکی از نیاز نیازمندان را در کاهش استفاده از ظروف پلاستیکی دانست و گفت: در واقع همان هزینه‌ای را که برای تهیه ظروف یکبار مصرف پلاستیکی می‌خواهیم پرداخت کنیم به جای آن با صرف خرید سبدغذایی خشک از جمله ماکارونی، روغن، برنج و سایر لوازم مصرفی سالم و توزیع آن بین نیازمندان می‌توان بخش کوچکی از نیاز آنان را مرتفع کرد.

جعفری‌نژاد در ادامه ضمن برشمردن مزایای استفاده از ظروف گیاهی به جای ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، خاطرنشان کرد:‌ سازگاری با طبیعت، تجزیه پذیری در خاک حداکثر پس از شش ماه و عاری بودن از هرگونه اثرات مضر پلاستیک می‌تواند جایگزینی خوب برای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف محسوب شود ولی اگر در زمینه افزایش بیماری سرطان در نتیجه استفاده از ظروف پلاستیکی اطلاع رسانی شود، اقشار مختلف مردم می پذیرند.

ظروف پلاستکی یکبار مصرف سرطان زا هستند/ هیات‌های عزاداری از ظروف پلاستکی استفاده نکنند

وی گفت: از فعالان محیط‌زیست درخواست می‌شود تا با کار فرهنگی جهت حذف این ظروف در میان خانواده‌ها و عزاداران و جایگزین کردن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی اقدام و برای حفاظت از محیط زیست شهر تلاش کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد افزود:‌ برای فرهنگ سازی در این زمینه ائمه جمعه و جماعات و مداحان نیز می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه‌ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی های این ایام در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی ورود داشته باشند.

این مقام مسئول به شهروندان و عزاداران توصیه کرد ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

جعفری‌نژاد با بیان اینکه متاسفانه رهاسازی پسماند ناشی از نذورات در سطح معابر و نهرها موجبات آلودگی شهری را ایجاد کرده و منجر به بروز معضلات زیست محیطی می‌شود و از همشهریانی که نذر خود را در لیوان‌ها و یا بسته‌های یک بار مصرف ادا می‌کنند خواست سطل زباله یا کیسه‌های زباله بزرگ نیز تهیه کرده و در محل قرار دهند تا از پخش این ظروف در خیابان جلوگیری شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد همچنین از مسئولان هیات‌ها و تکایا نیز خواست در جمع‌آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند.

جعفری نژاد، اسراف و دور ریختن نذری و غذای سالم را شایسته عزاداران امام حسین (ع) ندانست و آن را دور از اخلاق عنوان کرد و خواستار جلوگیری از اسراف غذا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز