خبرگزاری کار ایران

فرمانده نیروی انتظامی گچساران:

۷۵۰ هزار زن معتاد در کشور/ رواج یافتن مواد مخدر در جشن‌های عروسی/ اعتیاد ۴۵ درصد دختران فراری

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۵۵۴

فرمانده نیروی انتظامی گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: شرایط مواد مخدر در کشورمان به جهت وسعت مرزهای مشترکی که دارد بسیار حساس و به خصوص افغانستانی که درجوار کشورمان قرار دارد بزرگترین تولید کننده مواد مخدر دنیا است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، سرهنگ سیدمحمد موسوی با بیان اینکه ایران بزرگترین ترانزیت مواد مخدر در دنیا است، گفت: جوان بودن جامعه ایران اسلامی و دیگر عوامل ما را به بزرگترین ترانزیت مواد مخدر دنیا مبدل کرده است که می‌طلبد برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای دراین زمینه انجام دهیم.

وی با بیان اینکه دشمن برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای در این زمینه انجام داده است، اظهار داشت: دشمن وقتی در جنگ سخت با شکست مواجه شد تلاش‌‌ها کرد تا فکرها را مخدوش، ذهن‌ها را معلول و جسم‌‌ها را نیز ضعیف کند که باید گفت متاسفانه تا حدودی هم موفق شد.

فرمانده انتظامی گچساران افزود: معضل اعتیاد امروز بحرانی است که برای همه ما عادی شده و بخشی به جهت گسترشی است که مواد مخدر درجامعه به ما می‌دهد و بخشی هم فعالیت‌هایی است که انجام می‌دهیم اما در نتیجه ناامیدانه به فعالیت‌ها نگاه می‌‌کنیم.

موسوی با اشاره به اینکه تغییر شکل در مواد مخدر روزانه در حال انجام‌ است، تصریح کرد: اعتیاد از جمله آسیب‌هایی است که به طور مرتب تغییر شکل داده است و امروزی شدن جوامع باعث شده تا آسیب‌‌ها و مواد مخدر هم امروزی شده و تغییر شکل بدهد.

وی ادامه داد: علائم مواد مخدر پیشین و فرد معتاد نیز مشخص بود اما امروز فردی که مصرف می‌‌کند تا یک ماه نمی‌‌داند چه چیزی مصرف کرده است، خیال می‌کند دارو مصرف کرده و قاچاقچیان و مافیای مواد مخدر از این شکل ظاهری مواد سوءاستفاده کردند تا به اهداف خود برسند.

این فرمانده انتظامی با اشاره به برخی آمارهای مرتبط با اعتیاد در ایران، خاطرنشان کرد: باید بدانیم بیش از ۵۵ درصد طلاق‌‌ها ناشی از اعتیاد است، بیش از ۲۵ درصد از قتل‌ها نیز ناشی از اعتیاد است که باید بپذیریم بیش از ۷۵۰ هزار زن معتاد در کشور وجود دارد.

وی سنین ۱۵ تا ۲۰ سالگی را بیشترین طیف مواد مخدر برشمرد و ابراز داشت: بیشترین طیف مواد مخدر بین سنین ۱۵ تا ۲۰ سالگی است به‌‌‌خصوص در کشورمان به جهت اینکه افراد به دنبال کنجکاوی و کسب تجربه بودند، اما دریغ از اینکه که مشکلات مواد مخدر از همان تجربه اول به دست آمده است.

موسوی از استفاده از داروهای محرک در عروسی های هم خبر داد و بیان کرد: باید توجه داشت که بخشی به علت ارتباطات با افراد ناباب بوده است، گروهی به جهت کنترل بیماری‌های روانی و برخی هم از خانواده طرد شدند و یکی از وقایع تلخی که امروز به خصوص در این چند سال شاهد هستیم رو آوری به داروهای محرک در مراسم‌ها و جشن‌ها است.

وی با اظهار تاسف از رواج یافتن مواد مخدر در جشن‌‌های عروسی، یادآور شد: این اواخر در برخی عروسی‌‌‌ها مواد محرکی که ورود پیدا کرده، طوری ساخته شده است که با تپش نور، رقص نور و صدای شدید همخوانی دارد و باعث می‌‌‌شود تا ذهن فرد مخدوش شود و دست به اقدماتی بزند که امنیت جمع و اجتماع را به مخاطره بیاندازد.

فرمانده نیروی انتظامی گچساران اضافه کرد: اعتیاد فرایندی دارد که برای همه جسم‌‌‌ها تقریبا یکسان است و کسی نمی‌‌‌تواند ادعا کند که در برابر مواد مخدر مصونیت دارد پس هر کسی ورود کرد، آلوده و بیمار شد و امروز جامعه ما با مواد صنعتی خطرناکی مواجه شده است.

موسوی با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی نیاز به آگاهی بیشتری دارد، عنوان کرد: مواد صنعتی مخدر تا کیلویی ۱۷ میلیون تومان در کشور خرید و فروش می‌‌‌شود. حساب کنید این مقدار برای فروشنده یک هزار تومان ارزش ریالی داشته است، چرا این کار انجام شد؟ چون می‌‌دانستند با توجه به گرانی‌‌ها و قدرت خرید پایین در جامعه و نیز با آگاهی به اینکه آلودگی به مواد صنعتی به سادگی پاک نمی‌‌شود، بخشی از جوانان ما را آلوده کردند.

وی با بیان اینکه لذت شیشه به تریاک نزد فرد مصرف‌‌کننده ۸۰۰ برابر است، گفت: لذت مواد مخدر صنعتی نسبت به بقیه مواد دیگر تغییرات اساسی دارد؛ به طور مثال شیشه ۸۰۰ برابر تریاک قدیمی لذت‌‌‌بخش است و این لذت بخشی موجب شد که فرد مبتلا شده قدرت ترک نداشته باشد و به مرور زمان وقتی به اهداف خود رسیدند. همین مواد صنعتی را تا کیلویی ۱۰۰ میلیون به بالا خرید و فروش کردند.

فرمانده نیروی انتظامی گچساران ادامه داد: در برخی مواد مخدر هم دشمن تغییر کاربری داد و کارترهای بازاریابی خطرناکی که وجود دارد خیلی سریع ورود کردند و دیدند اگر مصرف این هروئین را نتوانند درجامعه عملیاتی کند با شکست اقتصادی مواجه می‌‌‌شوند و با اسم‌‌های عجیب دیگر همچون “اشک خدا” و “شکار اژدها” ورود پیدا کردند. هروئین را با نام دیگر کراک یا کریستال به جامعه وارد کردند که متاسفانه وضعیت بسیار خطرناکی در سطح جامعه دارد، همان هروئین فشرده‌‌‌‌ای که فقط به شکل بلور درآمده است.

موسوی با ذکر برخی خاطرات خود از قتل مادر توسط فرزند اظهار داشت: براستی چه اتفاقاتی خطرناکی افتاده است که یک فرد مادر خودش را می کشد، درحالی که بیش از یک ساعت در کنار ما نشسته است و متوجه نشده است که مادرش را به قتل رسانده است و باز می‌‌‌گوید قاتل مادرم کیست؟

وی به قتل دختر توسط پدر معتاد هم اشاره و تصریح کرد: در مطالعه از یک پرونده، فردی با همسر و دخترش برای تفریح به پارک می‌‌رود، مصرف انجام داده است. خانمش خواب می‌‌رود و با گلوی دخترش بازی می‌‌کند. درحالی که از خود بیخود شده بود، بعد متوجه می‌‌شود تا دخترش از بین رفته است و دیگر اتفاقاتی که ما در همین شهرستان شاهد آن بودیم.

فرمانده انتظامی گچساران افزود: مصرف کراک آنقدرخطرناک است که بلافاصله ساقه مغز (کنترل حرکات غیرارادی بدن) را از بین می‌‌برد و وقتی ساقه مغز از بین برود اتفاقات ناگواری شکل می‌‌گیرد.

موسوی به وضعیت تاسف‌‌بار در برخی از جشن‌‌های عروسی هم اشاره و خاطرنشان کرد: خانواده‌ها باید دقت بیشتری به خرج دهند و در وضعیتی که امروز حاکم است، باید دست بچه‌ها را بگیریم و از این گذرگاه سخت عبور کنیم. وضعیتی که امروز در جشن‌ها و عروسی‌ها وجود دارد و رسم‌های غلطی که وجود دارد که اگر نظارت نکنیم، شرایطی را به وجود می‌آورد که فرزندانمان کج‌رو و ناسازگار بار می‌آیند.

وی از فروش مواد مخدر در نزدیکی مدارس هم اظهار نگرانی و تاسف کرد و ابراز داشت: فاصله بین عرضه و تقاضا را باید زیاد کنیم، کمیته مبارزه با مواد مخدر با همکاری دیگر نهادها و دستگاه‌‌ها اقدامات خوبی در سطح شهرستان انجام داده است و فروشنده مواد مخدری که قبلا نزدیک مدرسه اقدام به این عمل می‌‌کرد، امروز دیگر جرات این کار را ندارد.

فرمانده انتظامی گچساران از جمع‌‌آوری ۳۴۰ معتاد در این شهرستان هم خبر داد و عنوان کرد: بیش از ۳۴۰ معتاد در سال گذشته جمع‌آوری شد و بیش از ۱۰۰ خرده‌‌فروش هم دستگیر و امسال نیز آمار کشف مواد مخدر بیش از ۶۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل داشته است که باید تلاش کنیم که به وظایفمان خوب عمل کنیم.

موسوی اضافه کرد: بافت فرسوده در سطح شهر در حال اجرا است. آمار به صورت قابل توجهی در محلات کاهش یافته است، باید به سازمان‌‌های مردم‌‌نهادی که کار جهادی می‌کنند، توجه کنیم. 

وی با پایین آمدن سن اعتیاد در گچساران یادآور شد: سن اعتیاد در گچساران به نوجوان ۱۲ ساله رسیده و امروز دولت به تنهایی نمی‌‌تواند وارد عرصه مبارزه با مواد مخدر شود. در بحث پیشگیری مردم باید قدم جلو بگذارند و همت کنند. در یکی از کمپ‌‌ها نوجوان ۱۲ ساله‌‌ای را مشاهده کردم که هر انسانی را متاثر می‌‌کرد.

این فرمانده انتظامی با تاکید بر اینکه امروز سازمان‌های مردم‌‌نهاد در معرض خطر از سوی فروشندگان مواد مخدر هستند چراکه نان آنها بریده شد و می‌‌دانند که جامعه‌شان که افراد معتاد هستند، جمع‌آوری شده است، بیان کرد: لازم است که خیرین ورود پیدا کنند. چرا خیرین فقط مدرسه می‌‌سازند؟ کارهای دیگری هم باید انجام شود و به بخش اعتیاد هم کمک کنند تا زمانی که فرد معتاد را نشناسیم، نمی‌‌توانیم به معضل اعتیاد کمک کنیم.

موسوی ادامه داد: بدانیم یک فرد معتاد در همین جامعه معتاد شده است و این را بدانیم که فرزندانمان امروز دیگر خانواده محور نیستند و بیشتر جامعه‌‌محور هستند پس باید جامعه را سلام نگه داریم.

وی از اعتیاد ۴۵ درصد دختران فراری هم اظهار نگرانی کرد و گفت: امروز بیش از ۵۸ درصد دخترانی که از خانه متواری شده‌اند، پدرانی معتاد داشته‌اند و بیش از ۴۵ درصد زنان خیابانی و دختران فراری به محض اینکه از خانه متواری شده‌اند، به سمت اعتیاد رفته‌اند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، اولین همایش منطقه‌ای اعتیاد، چهره‌ها و چالش‌ها با حضور جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی و با محورهای جوانان و اعتیاد، اعتیاد و چالش‌‌ها، بررسی عوامل خطرساز و زمینه‌‌ساز اعتیاد، تغییر چهره اعتیاد و علل گرایش به مواد صنعتی و محرک‌های جدید در در سالن اجتماعات آموزش شرکت نفت و گاز گچساران برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز