خبرگزاری کار ایران

امام جمعه موقت یاسوج:

در هیچ قراردادی سهم ایران در دریای خزر ۵۰ درصد نبوده است/ دولت نسبت به تغییر در تیم اقتصادی خود اقدام کند

asdasd
کد خبر : ۶۵۷۵۲۸

امام جمعه موقت یاسوج با تشریح قراردادهای تاریخی مربوط به دریاچه خزر، تاکید کرد که براساس مطالعاتی که در این مدت داشته است ایران در هیچ قراردادی سهم ۵۰ درصدی از دریای خزر نداشته است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، حجت‌الاسلام سیدامان الله حسینی صدر در خطبه دوم نماز جمعه این هفته یاسوج گفت: این روزها موضوع رژیم حقوقی دریای خزر مطرح و مردم هم می‌‌‌دانند که در قرارداد ننگین ترکمانچای چه اتفاقاتی راجع به دریای خزر رخ داد.

وی با بیان اینکه در قرارداد ترکمانچای به دریای خزر تعرض شد و مردم ما نیز پذیرفته‌‌‌اند چه تعرضاتی به این دریا در آن قرارداد شد، اظهار داشت: در هیچ قراردادی نیامده که حق ایران در دریای خزر ۵۰‌ درصد بوده است.

امام جمعه موقت یاسوج افزود: در هفته گذشته در قزاقستان، کشورهای حاشیه دریای خزر به نتایجی رسیده‌‌‌اند که امنیت اقتصادی این دریا برعهده جمهوری اسلامی ایران است.

حسینی صدر با اشاره مسائل زیست محیطی مطرح شده در این نشست، تصریح کرد: از لحاظ زیست محیطی مسئله خزر بسیار مهم و توافقات خوبی را نیز به همراه داشته است. در موضوع ذخایر گازی و نفتی دریای خزر هم توافقات مهمی شده که هر کشور به هر اندازه که ساحل در اختیار دارد، می‌‌‌توان سهم گازی و نفتی داشته باشد و از آن استفاده کند و دیگر کشورهای حاشیه دریای خزر هم حق تعرض را نداشته و اگر جایی مشکلی پیش آمد با آرامش حل شود.

وی با اشاره به اینکه مهمترین نکته توافقنامه این نشست این بود که کشورهای حاشیه خزر نباید سواحل خود را در اختیار کشورهای بیگانه در زمان جنگ‌‌‌های احتمالی قرار دهند، خاطرنشان کرد: در این توافقنامه همچنین قید شده سرزمین‌‌‌های خاکی این کشورها علاوه بر سواحل دریایی نباید در اختیار بیگانگان در زمان جنگ قرار گیرد.

امام جمعه موقت یاسوج ادامه داد: تعیین حدود مرزی دریای خزر در جلسات آینده نشست کشورهای حاشیه خزر مشخص و امیدواریم ایران در تعیین حدود مرزی این دریا متضرر نشود‌. 

حسینی صدر به سخنان رهبری در هفته گذشته اشاره کرد و ابراز داشت: رفع مشکلات اقتصادی و تمرکز مسئولان برای رفع آنان مهمترین نکته در این سخنان بوده است. رهبری انقلاب در آن سخنان مهمترین دلایل مشکلات اقتصادی کشور را عمدتا مسائل داخلی عنوان کردند و هم‌اکنون مسئولان باید هرچه زودتر بفکر تدابیر جدید برای رفع دغدغه‌‌های رهبری و مردم باشند.

وی از دولت خواست تغییرات در تیم اقتصادی خود را ضروری دانسته و هرچه زودتر و متناسب با زمان اقدام به تغییر در تیم اقتصادی خود بکند و بیان کرد: فساد نباید در جامعه اسلامی وجود داشته باشد و البته جمهوری اسلامی با فساد و عناصر فساد برخورد کرده و می‌‌کند.

امام‌ جمعه موقت یاسوج با تاکید بر اینکه حراج سرمایه کشور مانند طلا و ارز نتیجه همین فسادها بوده و باید تدابیر ویژه‌‌ای برای ریشه‌‌کن کردن فساد از سوی مسئولان اندیشیده شود، یادآور شد: متخصصان باید بنشینند و متخصصانه موضوعات را بررسی و مشکلات کنونی جامعه را حل کرده تا شاهد نگرانی‌‌های مردم نباشیم.

حسینی صدر با تاکید بر اینکه مذاکره با آمریکا فایده‌‌ای به دنبال نخواهد داشت، عنوان کرد: همانگونه که امام و رهبری فرموده‌‌اند آمریکا قابل اعتماد نیست.

وی فساد را اژدهای هفت سری خواند که تنها راه مبارزه با آن را احساس مسئولیت مسئولان و اتحاد آنان در کنار هم است و گفت: مبارزه با فساد به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و مردم انتظار برخورد از سوی مسئولان مرتبط را دارند.

امام جمعه موقت یاسوج به موضوع دفاعی ایران اشاره و اظهار داشت: حساسیت بر این موضوع در مذاکرات بالا و همواره توجه مخالفان ما است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز