خبرگزاری کار ایران

علی لاریجانی در شورای برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد:

نباید به دنبال مچ‌گیری مدیران باشیم/ نظام اداری و مدیریتی کشور دارای ایرادات جدی است

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که نباید در کشور شرایطی ایجاد شود که احساس کنیم دنبال مچ‌گیری از مدیران هستند.

به گزارش ایلنا از یاسوج، علی لاریجانی در نشست شورای برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج، اظهارداشت: وضعیت سیستم اداری کشور مطلوب نیست و یکسان‌نگری وجود دارد.

وی گفت: این موضوع سبب می‌شود که مدیرانی که با شجاعت بخواهند کار کنند زمینه و بستر برای فعالیت آنها فراهم نباشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید زمینه و بستر لازم برای فعالیت این مدیران فراهم شود، یادآورشد:  دنبال مچگیری نبوده، بلکه دنبال کمک کردن به مدیران باشیم که درست عمل کنند.

لاریجانی افزود: دیوان محاسبات این استان برنامه‌ها و کارهایی را انجام می‌دهد که از این برنامه‌ها حمایت می‌‌کنیم ضمن اینکه نباید دنبال مچ‌گیری باشیم بلکه باید دنبال راهنمایی و حمایت از مسئولان باشیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت کنونی نظام اداری و مدیریتی در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: نظام اداری و مدیریتی کشور اکنون دارای اشکال و ایرادهای فراوانی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امکان شکوفایی و هنرنمایی برای خلق ایده ها و ابتکارها از سوی مدیران سطوح میانی جامعه سلب شده و به نوعی توان و شجاعت برای شکوفایی استعدادهای آنها گرفته شده است. 

لاریجانی با اشاره به وظیفه نظارتی دیوان محاسبات در استان های مختلف، ادامه داد: این نهاد دنبال مچ گیری از مدیران نباشد بلکه هدایتگر و کمک کننده مدیران و مسئولان مالی برای جذب و توزیع مناسب اعتبارات و منابع ملی کشور باشد. 

رئیس قوه مقننه در ادامه از اختصاص بودجه برای استان‌های کمتر برخوردار خبر داد و گفت: برای این استان‌ها مبلغی در بودجه اختصاص خواهیم داد.

لاریجانی گفت: برای چند استان از جمله کهگیلویه و بویراحمد باید مشوق‌های صادراتی ایجاد می‌کنیم که در برنامه ششم این مشوق‌ها دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اختیارات شورای برنامه‌ریزی در کشور متمرکز شده، یادآورشد: در شورای برنامه‌ریزی سهم طر‌ح‌های استانی 30 درصد و برنامه‌های کشوری 70 درصد دیده شود چرا که برخی پروژه‌ها باید توسط مدیران کشوری حل شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه برخی از خواسته‌ها و نیازمندی‌های استان کهگیلویه و بویراحمد دیده می‌شود.

لاریجانی معتقدست متمرکز بودن نظام بودجه ریزی درکشور بر مشکلات منطقه ای بویژه استان های محروم سایه افکنده است.

وی افزود: اکنون بیش از 85 درصد از بودجه سالانه در کشور به صورت متمرکز است و مسئولان اجرایی در استان ها تنها می توانند برای کمتر از 15درصد بودجه پیش بینی و مصوب شده استانی خود دخالت و اظهار نظر داشته باشد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی مشکلات کنونی در کشور، خاطرنشان کرد: اکنون نمی توان بسیاری از مشکلات ریز و یا برخی امور مهم در استانها و مناطق مختلف را در تقسیم بندی ها و آمایش سرزمینی با نگرش و رویکرد ملی دید و به آن اکتفا نمود.

لاریجانی گفت: هر استانی باید به فراخور داشته‌ها، اولویت‌ها و نیازهای اساسی خود اقدام به تدوین و تهیه طرح آمایش سرزمینی کند. 

وی افزود: نمایندگان و کمیسیون های مختلف می‌توانند در برنامه ششم توسعه نیز این موضوع را به عنوان یک اولویت در دستور کار خود قرار دهند.

رئیس قوه مقننه ایران گفت: سهم اعتبارات استانی در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها از 15 درصد به حدود 30 درصد و بودجه متمرکز در این راستا نیز از 85 درصد به 70 درصد کاهش یابد. 

لاریجانی با بیان اینکه شرایط برای توسعه سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف در کشور نسبت به گذشته بهتر شده، تصریح کرد: اکنون باید زمینه برای انجام فعالیت‌ها و شکوفایی ابتکارات مدیریتی و اقتصادی فراهم شود. 

وی یکی از شاخص‌های اساسی در راستای تحقق این مهم را برنامه ششم توسعه ذکر و اظهار داشت:  نمایندگان و مسئولان در همه استان‌ها باید از این ظرفیت مناسب برای تعادل‌بخشی و ایجاد توازن منطقه‌ای بهره لازم را ببرند. 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: حضور و افزایش خطوط اعتباری از سوی بانک‌های خارجی در کشور یکی از این ظرفیت‌ها بوده و باید بتوان از این فرصت پیش آمده در زمینه رفع مشکلات و موانع سرمایه‌گذاری در حوزه‌های مختلف نیز بهره لازم را برد. 

لاریجانی، کاهش میزان استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی و سرمایه گذاری‌های غیردولتی را یکی از چالش‌ها و ضعف‌های مهم در استان‌های کمتر برخوردار برشمرد. 

وی گفت: باید بتوان از طرق مختلف و راهکارهای قانونی و نیز ایجاد مشوق های سرمایه‌گذاری، میزان استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی در این استان ها را افزایش داد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی وجود 2 ظرفیت مهم صنعت نفت وگاز و گردشگری را به عنوان شاخص های اساسی توسعه ای در کهگیلویه و بویراحمد ذکر و خاطرنشان کرد: باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه شکوفایی و افزایش بهره‌وری از این 2 ظرفیت بالقوه استان نیز فراهم شود. 

لاریجانی با اشاره به ایجاد صندوق توسعه در کهگیلویه و بویراحمد، ادامه داد: با ایجاد این صندوق زمینه برای توسعه استان فراهم می‌شود ضمن اینکه باید مشخص کنیم در این صندوق چه کاری انجام می‌شود.

وی عملکرد بخش‌خصوصی در کهگیلویه و بویراحمد را ضعیف ارزیابی و تصریح کرد: باید از ظرفیت سازمان‌های توسعه‌ " امیدرو و اپیدرو " استفاده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت کهگیلویه و بویراحمد در زمینه نفت و گاز، خاطرنشان کرد: 2 واحد پتروشیمی در این استان وجود دارد که به گفته مسئولان نیمه‌کاره است و وضعیت مطلوبی ندارد که از این واحدها نیز حمایت و در برنامه ششم این بخش را تقویت می‌کنیم.

لاریجانی گفت: از ظرفیت افزایش خطوط اعتباری بانک‌های خارجی می‌توان برای پروژه پاتاوه به دهدشت و همچنین خط آهن یاسوج که هر دو زمینه‌ساز توسعه استان است استفاده کرد.

رئیس قوه مقننه ایران افزود: از یک دوران بسیار سختی در حال عبور هستیم و از این زمان جدید باید استفاده کرد تا استان‌هایی که کمتر برخوردار هستند به توسعه برسند.

کد خبر : ۴۱۷۴۵۱