خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد:

کارخانه قند یاسوج راه‌اندازی می‌شود

رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی کارخانه قند یاسوج خبر داد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، «لهراسب باقری» در نشستی با رسانه‌ها گفت: به مردم کهگیلویه و بویراحمد قول می‌دهم کارخانه قند یاسوج را راه‌اندازی و ظرفیت ۳۵۰ تنی آن را به بیش از ۶۰۰ تن برسانم.

وی از فعالیت‌های گسترده تیم‌های کار‌شناسی زیرمجموعه باهدف بررسی موانع و مشکلات سد راه راه اندازی کارخانه یاسوج خبرداد و اظهار کرد: این کارخانه در اول شهریورماه جاری تحویل ما خواهد شد و براساس کار کار‌شناسی، تا شش ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد گفت: جهاد کشاورزی استان برای کشت چغندرقند به دلیل نبود آب کافی هشدارهای لازم را داده که ما برای جبران کمبود چغندر مورد نیاز کارخانه، از برزیل شکر وارد خواهیم کرد.

باقری با تشریح احداث کارخانه قند یاسوج در کهگیلویه و بویراحمد، خاطرنشان کرد: بعد از ۲۹ سال مشکلات این کارخانه با شهرداری یاسوج رفع شد که از جاوید شهردار این شهر تقدیر می‌کنیم.

مالک کارخانه قند یاسوج گفت: هشت میلیارد تومان این کارخانه به شهرداری بدهکار بود که پرداخت شد و ۹۲ میلیارد تومان هم بطور نقد و تها‌تر برای خرید کارخانه پرداخت کردیم.

باقری از پرداخت ۱۴ میلیارد ریال به چغندرکاران کارخانه مرودشت فارس در آینده نزدیک خبرداد و اظهار کرد: خرید قطعات کارخانه را در دستورکار قرار داده و اغلب تجهیزات این کارخانه تعویض می‌شود.

وی گفت: ما معتقد به راه اندازی صنایع تبدیلی در کنار کارخانه قند یاسوج بوده و اعتقادی به خام فروشی نداریم.

مدیرعامل کارخانه دناصنعت یاسوج که کارآفرین بر‌تر کشور نیز محسوب می‌شود، افزود: کارخانه‌هایی چون الکل سازی، نوشابه سازی و دیگر صنایع تبدیلی را در کنار کارخانه قند یاسوج راه‌اندازی می‌کنیم.

باقری با تاکید به اینکه با هیچ فردی در خرید کارخانه قند یاسوج مشارکت نداریم، ادامه داد: پاکت‌های مزایده نیز با حضور ۱۱ ناظر و دوربین‌های مداربسته بازگشایی و ما موفق به خرید قانونی کارخانه قند یاسوج شدیم.

وی گفت: اختلاف ما با نفر دوم مزایده بیش از ۸۰۰ میلیون تومان بود و کارخانه قند یاسوج را بدلیل عشق شخصی‌ام به خود کارخانه و صنعت کهگیلویه و بویراحمد خریدم.

رئیس اتاق تعاون کهگیلویه و بویراحمد، مجموع پول پرداخت شده برای خرید کامل کارخانه قند یاسوج را حدود ۱۴۸ میلیارد تومان برشمرد که از این میزان حدود ۵۳ میلیارد تومان مربوط به بدهی‌های گذشته بوده است.

باقری گفت: وسعت هکتاری کارخانه قند یاسوج ۳۸ هکتار بوده که به هیچ عنوان قطعه بندی برای فروش و تخریب نخواهد شد.

وی تاکید کرد که برای توسعه کهگیلویه و بویراحمد و رفع دغدغه‌های بیکاری در این استان باید صنعت مورد توجه و حمایت بیشتر قرار گیرد.

به گزارش ایلنا از یاسوج، کارخانه قند یاسوج به‌عنوان صنعت ۴۹ساله کهگیلویه و بویراحمد به‌دلایل متعددی از جمله منع ورود شکر قرمز تعطیل شد.

استارت کارخانه قند یاسوج در سال ۱۳۴۴ زده شد.

از کارخانه قند یاسوج به قلب مادر صنعت کهگیلویه و بویراحمد یاد می‌شود.

کد خبر : ۳۸۴۰۰۵